• Anonym (:()

Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!

Vår pojke blir 4 denna månaden och han är jättesen med språket.
    Vi går hos logoped och kör en del med teckenspråk för det visat sig underlätta och det går framåt det hör vi ju!
    Förra dagiset sa direkt att det var inget fel på honom, en helt normal pojke som var sen med språket.

Han var överaktiv när han var mindre men är jättelugn nu. Första logopeden sa att han verkade ha svårt att koncentrera sig men vi som känner honom såg så tydligt att han ignorerade henne för han kände på sig att något var på gång, när vi plötsligt går in i ett rum i en byggnad vi aldrig varit förr där vi mötet en främmande kvinna som ställer honom en massa frågor. Han är en smart kille.
    Nästa logoped(fick ny för vi flyttade)hon tyckte också han verkade ha svårt att koncentrera sig första gången. Då berättade vi att vi ser att han ignorerar med vilje för han hellre vill leka med de andra leksakerna än testet hon försöker genomföra och det förstår hon att det stämde nästa gång när han var betydligt mer foccuserad för han tyckte övningen var skoj.

Nu när han är större och de andra barnen på dagis och gården pratar mer tycker jag så synd om honom! 
    Han har så svårt att kommunicera med dem och de verkar tycka han är lite annorlunda eftersom de inte fattar vad han säger mestadels.
    Vi är ju vana vid honom och förstår nästan allt.

Är det fler med så stora barn som är väldigt sena med språket?

Jag personligen tror det är dyselexi då hans pappa har det och tycker tecken stämmer överens med de jag läst om och hur det kan visa sig som barn..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-15 19:11
    Ska tillägga att pojkarna han lekte med var 6-7 år.
    När en pojke som var 3,5 år kom ut och lekte gick det jättefint. Han är inte mycket mer utvecklad i språket tycker jag. Jämför också med vår pojkes kusin som är 6 månader yngre men pratar helt flytande, även om man inte ska jämföra.
    Han var också extremt tidig i kroppen. Har alltid varit otroligt stark och gick vid 10 månader.
  • Svar på tråden Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!
  • Vevvis

Hoppas att er son hamnar hos en bra logoped och får den hjälp han behöver.
    Mina barn hör också som de ska, de har även kollats av en öron, näsa, hals läkare och träffat en psykolog och allt har verkat som det ska. Bara själva talet de har problem med. Inget fel med förståelse m.m.

• Anonym (Känner en som...)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 19:32:04 följande:
    Min man har dyslexi. Just därför gör jag den kopplingen och så mycket stämde när jag läste om det och just hur talsvårigheterna kan visa sig. När jag nämnde det för logopeden sa hon att det var en möjlighet.
    Självklart tar vi all hjälp vi kan få.
    Tycker mest det är sorgset nu när han är lite större och man ser hur elaka barn kan vara mot varandra även utan svårigheter.
    Kom just ihåg vad en kompis som är logoped berättade för mig. Man lägger mer resurser på flickors uttal och språkutveckling än pojkars, eftersom flickor blir mer utsatta av andra barn om de inte pratar rent när de börjar skolan. Helknasigt om du frågar mig. Jag skulle kunna dra in en massa feminism här, men vi ska nog lämna det utanför...

Hur som helst, var uppmärksam på att din son får den hjälp han har rätt till!
    Anonym (Känner en som...) skrev 2014-03-15 19:34:33 följande:
    Gull-unge!
    Annas äldsta barn har logopeden och föräldrarna beskrivit som lat, eller snarare bekväm, vad gäller uttalet. Många ord kan hon, liksom din pojk, säga rätt. Men på gammal vana blir det det gamla vanliga uttalet. Pappa och mamma förstår ju ändå! Kanske är det bra att träffa folk så att barnet triggas att göra sig förstådd (obs, råd från en amatör!).
    Ofta känner jag att han är lite lat! Också att det kanske är lite jobbigt för honom att bli påmind. När han leker med jämnåriga handlar ju lite om talet. De springer ju mest runder och har skoj tillsammans. 
    Vevvis skrev 2014-03-15 19:34:35 följande:

Hoppas att er son hamnar hos en bra logoped och får den hjälp han behöver.
    Mina barn hör också som de ska, de har även kollats av en öron, näsa, hals läkare och träffat en psykolog och allt har verkat som det ska. Bara själva talet de har problem med. Inget fel med förståelse m.m.

Vår har heller inte problem med förståelsen! Ibland kan jag känna att orden gör att han inte kan förstå vad jag menar, som att han stundvis glömmer vad ordet betyder (just det jag läste som var typiskt för dyslexi hos barn). Om jag säger"kan du hämta servetten åt mig" kanske han inte förstår men jag inbillar mig att det är för jag inte anvönt ordet så mycket. Om jag istället säger "Kan du ta pappret åt mig" förstår han bättre
  • jagälskarallaminabarn
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:39:44 följande:
    Sen tycker jag det är onödigt att skrika autism så fort det är en språkstörning inblandat. Väldigt många flerspråkiga barn är sena med språket. Hans farbror började inte prata förrän han var 5 och han är det inget fel på.
    Vi fick utökat dagistimmarna eftersom jag är föräldraledig och när vi märkte att språket kom mer och mer valde jag att bara ha honom där 3 dagar i veckan då jag snart ska börja jobba igen och då kommer han få vara där mycket mer.
    Förstår faktiskt att folk nämner autism, har 2 barn med det och 1 som utreds för det. Enligt psykologen som utreder vår minsting har 60-70 % av alla med språksvårigheter något inom npf, (autism eller aspergers etc). Med sådana svårigheter är det viktigt att få hjälp så tidigt som möjligt. Skönt att din son inte har det! Varmt lycka till!
  • Anonym (Fsk-lärare)

Det där att han upprepar ordet säg när du uppmanar honom till att härma din mening tyder ju på att han inte förstår . Det tycker jag är värt att uppmärksamma. Hur är hans språkförståelse egentligen? Hans förmåga att tolka följa instruktioner

• Wanja3

Har en son som blir fyra i slutet av månaden som också är sen med talet.
    Ligger ungefär på 2,5 års nivå och går hos logoped.

Anonym (Fsk-lärare) skrev 2014-03-16 00:20:37 följande:
    Det där att han upprepar ordet säg när du uppmanar honom till att härma din mening tyder ju på att han inte förstår . Det tycker jag är värt att uppmärksamma. Hur är hans språkförståelse egentligen? Hans förmåga att tolka följa instruktioner

Det händer oftast när han inte är uppmärksam och också ett av symptomen på dyslexi. 

Jag förstår inte hur han skulle kunna vara autistisk. Bilden jag har av ett autistiskt barn passar inte in på min son. 

Hur beter sig de autistiska barn ni känner eller träffat? Finns det olika grader? 
    Jag har svårt att tro att varken dagis eller logopeden skulle nämnt möjligheten eller ta upp att han betedde sig annorlunda.

Inget av detta stämmer på mitt barn förrutom att han är sen med språket, vilket kommer mer och mer varje dag.

Tidiga tecken på autism hos spädbarn och
    småbarn:

• Ingen ögonkontakt

• Besvarar inte leenden

• Svarar inte på sitt namn eller till ljudet av en välbekant röst

• Följer inte föremål visuellt

• Vinkar inte farväl eller använder inte andra gester för att kommunicera

• Följer inte gesten när du pekar ut saker

• Uttalar inte ljud för att få din uppmärksamhet

• Härmar inte rörelser och ansiktsuttryck

• Leker inte och delar inte intressen och njutning med andra människor

• Frågar inte om hjälp eller gör andra grundläggande önskemål.

Följande förseningar kräver en omedelbar utvärdering av barnläkare.

• 6 månader: Inga stora leenden eller andra varma uttryck

• 9 månader: Ingen vanlig respons på  ljud, leenden, eller andra ansiktsuttryck.

• 12 månader: bristande respons på namn.

• 12 månader: Inga joller eller ”barnspråk”.

• 12 månader: Ingen vanlig respons på  gester, som att peka, visa eller vinka.

• 16 månader: Inga uttalade ord.

• 24 månader: Uttalar inga meningsfulla fraser med två eller flera ord.

Beteende ligger som grund till diagnos

Autism varierar kraftigt i sin svårighetsgrad och symtom kan gå oredovisade, särskilt i lindrigt drabbade barn eller när den maskeras av handikapp. Läkare förlitar sig på en kärngrupp av beteenden för att göra dem uppmärksamma på möjligheten av en diagnos av autism.

Dessa beteenden är:

• Nedsatt förmåga att bli vän med kamrater och nedsatt förmåga att inleda eller upprätthålla samtal med andra

• Avsaknad av eller försämring av fantasifulla och sociala lekar

• Stereotypa, repetitiva eller ovanligt språkbruk

• Begränsade intressen som inte är naturliga i intensitet eller fokusering

• Upptagenhet med vissa föremål eller ämnen

• Osmidiga rutiner eller ritualer som kan uppfattas vulgära

• mia1234

Bara en fråga har ni kollat spaltgomen på honom? Känner igen de där så otroligt mycket från en kompis från unga åren

Svar på tråden Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!