Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!
Jag har två barn med grav dyspraxi som ligger långt efter sina jämnåriga när det gäller det verbala. De är 4 resp. 6 år gamla. Inte ens vi i familjen förstår allt de säger
Jag har två barn med grav dyspraxi som ligger långt efter sina jämnåriga när det gäller det verbala. De är 4 resp. 6 år gamla. Inte ens vi i familjen förstår allt de säger
De har båda fått remiss till logoped vid 18 månader. Första bedömningen tror jag gjordes när de var ca 2 år men deras diagnoser har de fått först när de var 3-4 år gamla.
I början gick de inte så ofta till logopeden iom att de inte alls pratade men ju äldre de blivit desto tätare har besöken blivit och sen de blev 3-4 år går de varje/varannan vecka med daglig träning hemma. Nu går den äldsta i förskoleklass och då tränar han dagligen (mån-fre) med en jätteduktig specialpedagog där istället för hemma. Sen har han en gomplatta som han tränar med hemma varje dag också.
Hoppas att er son hamnar hos en bra logoped och får den hjälp han behöver.
Mina barn hör också som de ska, de har även kollats av en öron, näsa, hals läkare och träffat en psykolog och allt har verkat som det ska. Bara själva talet de har problem med. Inget fel med förståelse m.m.