• snobben00

Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

Nån som upplever att rörelserna förändras nu efter v.30 när fostret har mindre plats?

Jag har fått veta att min plutt redan ligger redo upp och ner nu och känner ibland att han "sträcker" på sig men mest känns det långt ner nu som om han håller på mycket med händerna?!
    Hicka har han också nästan varje dag under ett par minuter Glad

• snobben00
    Ikarozzz skrev 2014-08-17 21:11:07 följande:
    Hej Snobben00,

Tack för ditt svar! :) tror att det är en tjej... Såg ut så på UL vi gjorde för 3 veckor sedan smile2.gif
    Har inte vi setts förut i nån IVF-tråd? Kram

Jo, jag har för mig att vi hängt i samma trådar tidigare Skrattande
  • snobben00
    BlankaBlanka skrev 2014-08-20 16:18:06 följande:
    Snobben:
    Jag tycker att det ändrades mycket. Förut var det mera sparkar, nu mera rörelser och utbuktningar. Lite chockad ibland när magen plötsligt rör sig från sida till sida :). Jag är nu i vecka 32.

I kväll är det första tillfället på våran föräldrakurs. Ska bli spännande :).
    Intressant med föräldrakurs Glad 
    Vi har ett par veckor kvar innan det är dags, ville gå nu i augusti men dom drar inte igång förrän 12 september.
    Tycker det blir jobbigare och jobbigare att sitta längre stunder nu, bara efter ca 15 min värker ryggen

Har du börjat känna av ryggvärk eller foglossning?
  • snobben00
    Danisen skrev 2014-08-20 22:30:46 följande:
    Vi ska på föreläsning på förlossningen den 2 sep och sen föräldrarutbildning hos bm den 9 och 16 sep. Ja, det gör ont att både sitta, ligga, sova.. ja, tyvärr det mesta. Jobbigt att halvligga och ligga på vänster sida alltid. Hela vänster sida skriker av smärta...

Har du också läst att det kan vara bra att undvika att ligga på höger sida? Man kan tydligen strypa syretillförseln! Har gjorts nån studie på det och ssmbandet på foster som dör i magen sent i graviditeten men man blir ju inte upplyst om det! Blir jättenojig då jag ofta ligger på höger sida när jag vaknar!
  • snobben00
    BlankaBlanka skrev 2014-08-29 18:01:28 följande:
    Hej på er,
    Hur mår alla?
    Idag har vi varit på UL och fick se en jättefin liten pojke!
    Allt såg jättebra ut och han var normalvikt. Han låg
    redan med huvudet neråt redo att komma ut :).
    Vi fick även se ansiktet och de kunde även se att
    han hade lite hår.

Nu är det bara 4 veckor kvar på jobbet och det känns underbart.
    I helgen ska vi passa på att gå ut och äta och gå på bio.
    Man vet ju aldrig när man kommer ha tid för sånt i framtiden :).

Ha en fin helg.
    Åh, vad skoj Solig 
    Jag skulle också vilja göra ett till UL men nu görs inget så länge han följer kurvan.
    Vår pojk ligger också redan fixerad med huvudet nedåt och kan inte längre vända på sig, nu ska han bara skaffa sig lite mer hull.
    Jag har gått hemma sedan i fredags och det känns bra att få lite tid för sig själv innan och tid för att rensa och fixa hemma för det finns kanske inte mycket tid för det sen Glad

• snobben00

V.32+4 idag och BF 28 oktober...
    Mår ganska bra men det är problem med att sova och vända sig på nätterna, känner mig som en strandad valross nu Flört
    Tycker det är jobbigt på kvällarna när jag sitter stilla framför tv´n. Det liksom kryper i kroppen och det blir snabbt jobbigt att vara still, får ibland hämta en köksstol och sätta mig på och ibland ta en sväng runt i huset för att bara röra på mig lite.
    Ska på föräldrautbildning nu på fredag och fredagen efter... nån som gått? Vad tyckte ni?
    Jag är faktiskt rädd inför kommande förlossning... att nåt ska gå snett med bebisen eller att jag själv ska spricka sönder i typ 2 delar eller att smärtan blir alldeles för outhärdlig Förvånad  eller att amningen kommer strula.
    Vill bara ha det överstökat nu...
    Vi har bytt från Danderyd till Karolinska i Solna nu som förstahandsval inför förlossningen.

Danisen; hoppas ni gör många fynd i Ullared, det är faktiskt ganska kul att gå omkring på deras bebisavdelning och fynda. Vi köpte en tripp trapp matstol från Baby Dan för 799 istället för 1499 här hemma, likaså barngrind hittade vi billigare där.

• snobben00
    Mischa skrev 2014-09-07 15:07:22 följande:
    Var ska ni gå föräldrautbildningen? Vi gick på Sophiahemmet via BB Stockholm. Den var helt ok!

Vi har fått veta att vår bebis ligger i säte. Eftersom jag är i vecka 36+4 börjar det bli dags att hen lägger sig rätt :) så ska in på Danderyd på fredag för vändningsförsök. Är lite nervös! Mest för att de ska trycka en massa på min lilla bebis... Och lite för att det ska göra ont också..

Vet ju att de inte gör illa bebisen men det känns ändå lite jobbigt.
    Vi kommer gå på föräldrautbildningen på min ordinarie barnmorskemottagning så det blir nära och bra.

Förstår att du känner obehag inför vändningsförsöket, jag håller tummarna för att det ska gå bra, du får skriva och berätta sen.
  • snobben00
    ser91 skrev 2014-09-09 09:22:34 följande:
    Vår kommun är inte så stor och vår föräldragrupp blev inställd. Det är ändå "normalmånga" som väntar barn här nu, men flera väntar andra eller tredje och vill därför inte gå utbildningen. Samt så är det flera som inte kan svenska och därför kommer ha en egen utbildning med tolk. Så det återstod bara jag och en till blivande mamma så, vi får låna hem allt material och ha egen ubildning hemma, sen går vi igenom allt med barnmorskan. Har ni funderat på smärtlindring? Fick frågan sist av barnmorskan och jag har verkligen inte alls tänkt på det. Bara tänkt att "jag tar allt som det kommer". Är i vecka 34+0 idag.
    Vad tråkigt att det blev inställt, vart i landet bor du?
    Hittills så är jag inne på enbart lustgas eftersom epiduralen inte alla gånger har så roliga biverkningar men å andra sidan vet man ju inte riktigt hur mycket smärta man väl tål när det väl gäller... svårt det där tycker jag
  • snobben00
    ser91 skrev 2014-09-09 19:52:04 följande:
    Bor i västmanland, ganska nära Västerås (där gick vi utredning och behandling och själva ivf genomfördes i Uppsala). Tycker också det verkar väldigt svårt med smärtlindring. Pratat med några som fått epidural och de har tyckt att den var kanon. Barnmorskan sa att den kan lindra för mycket och göra att förlossningen förlängs. Finns ju liknande bedövning som den man får vid ÄP. Jag tyckte den lät ganska intressant. Men man vet ju inte alls hur man känner när det är dags.. dessutom kanske man inte hinner. Har börjat få en del förvärkar. Har hela tiden haft en känsla att bebis kommer att komma tidigt. Hoppas inte det!
    Den liknande bedövning som man får vid ÄP... är det Petidin/morfin då eller? Har börjat läsa på lite om smärtlindring nu när det börjar närma sig och läste att det inte längre är så vanligt för att bebisens hjärtljud går ner och det finns tecken på att bebisen blir påverkad.
    Eller var det någon annan bedövning hon pratade om? Jag är lite inne på TENS till att börja med, sen lustgas och på slutet PDB bäckenbottenbedövning för krystskedet.
    Jag är rädd att inte klara av smärtan men är lite osäker på epiduralen, tycker den känns läskig på alla möjliga sätt, både på hur den ges och att värkarna kan avta och att man inte kan kissa själv efteråt.
  • snobben00
    Danisen skrev 2014-09-05 10:32:02 följande:
    Imorgon bitti bär det av till Ullared smile5.gif . Handla lite till bebben, när jag fortfarande kan gå, om än jäkligt svårt för att gå smile4.gif . Blir även lite presenter och julklappar så det mesta är klart då. Ska bli så kul. Ska även ta med min ena lillasyster som aldrig varit där innan hehe smile1.gif .
    Hur mår du? Fyndade ni nåt på Ullared?
Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014