• snobben00

Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

BlankaBlanka skrev 2014-08-15 14:10:31 följande:
    Hej!
    Nu är sista dagen på semestern och på måndag är jag tillbaka för 6 veckor till på jobbet. Lite orolig för att jag ska vara väldigt trött. Brukar vila på eftermiddagen då min energi brukar vara låg.

Nu sätter det också igång med föräldrakurs och profylax. Vi ska även på nytt ultraljud nästa vecka (v.32). Hoppas vi nu kan få veta vilket kön barnet har ????. På måndag ska vi till barnmorskan och då kanske vi också får veta hur den ligger. Tycker den rör på sig olika mycket olika dagar och brukar vara vaken på förmiddagen, sen eftermiddag och när jag ska sova. På natten är den oftast lugn.

Skönt att höra att ni alla mår bra. Tänk att vi följt varandra så länge nu ????. Ser med spänning fram mot allas BF.
    Var också rädd för att jag inte skulle orka med jobbet och vissa dagar är värre än andra men det funkar ändå rätt bra och saker och ting får gå i min takt nu känner jag så ta det lugnt.

Åh, vad kul med ultraljud så sent, vi gjorde ju ett extra i v.27 eftersom jag varit lite orolig över att jag inte kände så mycket men han mådde bra och det var så fascinerande att se honom hur fin han var nu Solig så tydlig liten näsa framifrån och små knubbiga fötter.
    Hoppas ni kan få veta kön nu. Vad har ni gissat på? Såg dom inget vid RUL?

Ja, vi har verkligen följts åt genom IVF och graviditet och snart är vi i mål med våra små efterlängtade sötnosar Skrattande

Vi var på Ks i Solna på deras förlossningsföreläsning och fick mycket bra info. Var har du valt att föda?
    Vi ska också på föräldrakurs snart, 12 och 19 september är det dags.... spännande faktiskt! 
  • snobben00
    Ikarozzz skrev 2014-08-14 13:12:13 följande:
    Hej! Är ny här. Har BF 12 okt efter vår 6:e IVF. Är nu 33 år gammal.

Har en fråga till er andra som är i ungefär samma vecka (jag är i v 32):
    Har ni känt som stick/svid/hugg i underlivet? Jag fick så igår och blev lite oroligt... Känns som en kniv rakt upp i underlivet... Skulle vara lugnande att få höre er version av det hela?

Massa kramar! ??
    Nej, inte varit med om det. Det enda är att det kan hugga till obehagligt i livmodern om jag nyser kraftigt eller liknande. Fråga din barnmorska men det är säkert inget konstigt.

Vet du om du bär på en liten tjej eller kille?
  • snobben00

Nån mer som känner en viss skräck inför förlossningen?

Jag är verkligen rädd för smärtan, det jobbigaste tycker jag är att man inte i förväg vet HUR ont man kommer ha och för att nåt ska gå snett.
    Tror bara jag kommer ta lustgas precis som min syster. Är lite rädd för epiduralen...
    Tänk om man kunde få bli nedsövd och väckt sen när den är ute och slippa vara med om förlossningen Skrattande

• snobben00

Har ni förresten bestämt hur länge ni ska vara hemma?
    Jag kommer förmodligen vara hemma till februari 2016 sen får mannen ta vid ett par månader innan det är dags för inskolning på dagis

• snobben00
    mikispikis90 skrev 2014-08-15 16:33:16 följande:
    Snobben,

I måndags BF + 3, 01.23 tittade min lilla Agnes ut, 3030g och 49 cm och otroligt mycket svart hår :) förlossningen gick så otroligt bra! Hade tens och lustgas och jag fick inget sytt, inga yttre eller inre bristningar och sprack inte. Amningen kom igång på en gång så vi fick åka hen redan efter 10 timmar. Då läkaren gjorde ronden då :)

Har inte haft ett dugg ont efteråt, började med knipövningar i tisdags! Vilken känsla, så magiskt!!! Det gäller att ha en barnmorska som man litar på :)

Lycka till nu, ser framemot att läsa när din lilla kommer :)
    GRATTIS!!! Glad
    Vilken drömförlossning! Önskar det blir så "smärtfritt" för min del också.
    Hur lång tid tog det?
    Önskar dig all lycka med ert lilla mirakel Agnes Solig
  • snobben00
    Mischa skrev 2014-08-16 09:34:08 följande:
    Hej! Jag tänkte om jag får vara med? :) jag gjorde min IVF i januari, sjätte återföringen, och har bf 1 oktober. Jag kan inte fatta att jag har kommit så här långt! Är i vecka 34 nu.

Är det nån av er som bor i Sthlm? Var ska ni föda?
    Hej! Välkommen! Klart du får hänga här du med Glad

Jag bor 4 mil norr om Stockholm och är nu i v.30. BF 28 oktober
    Förstavalet just nu är Danderyd men är inte säker på om vi kommer hålla fast vid det... KS i Solna och Akademiska i Uppsala är också 2 alternativ just nu.
    Vart ska du föda? Har du gått på föräldrautbildningarna än?

Tycker också att det går rysligt fort nu!!! Vet du vad du har i magen? Vi har troligtvis en liten kille
  • snobben00
    Mischa skrev 2014-08-16 10:56:50 följande:
    Vad har ni för symptom nu? De senaste veckorna har jag fått så himla många krämpor.  Jag har haft migrän hela graviditeten. Nu har jag jätteont i fötterna, ont i fingrarna (karpaltunnelsyndrom), extremt trött och så ont lite överallt om jag typ sitter eller står för länge eller så. Järntabletterna gör magen helt kaos. Halsbränna har jag också väldigt mkt men det funkar med Novalucol. 

Får ont i ryggen av att sitta för länge och har också jätteproblem med migrän... har kronisk migrän med attacker 10-15ggr/månad. Läkarna trodde det skulle bli bättre under graviditeten men det är helt oförändrat så det har blivit många sjukdagar tyvärr. Har du kunnat ta någon medicin? Jag har tagit 2 Alvedon oftast för att dämpa anfallen och vid ett tillfälle tog jag min migränmedicin zomig nasal men hade jätteångest efteråt. Är däremot överraskad över att min mage inte reagerat speciellt på niferexen. Kan äta precis som vanligt.
  • snobben00
    mikispikis90 skrev 2014-08-16 12:52:37 följande:
    Snobben, Slemproppen gick 9 dagar innan. Jag fick förvärkar på fredagen (BF dagen, den 8/8)som kom var 8 minut, fortsatte hela lördagen. Natten mellan lör och sön började de komma var 3-4 min emellan, inget hjälpte. Åkte in på kontroll på sjukhuset på söndagen kl 13, var öppen 3 cm. Kl 17 var jag öppen 5 cm och kl 21.30 var jag öppen 8 cm, då tog de hål på vattnet. 00.40 var jag öppen 10 cm, och 40 min krystvärkar efter det var lilla Agnes ute :) Otroligt bra förlossning, är så himla nöjd, glad och lycklig! Snart är det din tur

Förstår att du känner dig nöjd! Får ni sova någonting? När min syster fick sina barn var hon tvungen att ställa klockan för att amma var tredje timme! När var det dags att börja med lustgasen? Har hört en del som står ut fram till ca7-8cm. Jag är lite skraj inför smärtan och vill bara att allt ska vara över.
  • snobben00
    Mischa skrev 2014-08-16 22:38:18 följande:
    Åh fy vilken jobbig migrän!! Har du haft det så länge? Jobbar du heltid ändå? 

Jag hade tidigare migrän vid mens och det var hanterbart med migränmedicin, men nu vid graviditeten så har jag haft mkt mer migrän och huvudvärk. Har fått citodon utskrivet. Har även jobbat 50 % större delen av graviditeten pga migrän och depression/ångest, fast depressionen hängde med sedan innan pga barnlösheten. Äter antidepressiva också och hade ångestdämpande som jag slutade med så fort jag blev gravid. Nu har jag minskat ner min dos på antidepp men ligger fortfarande på en ganska "normal" dos och kommer få lite extra övervakning efter förlossningen pga detta. Citodon tar jag när jag inte står ut, annars blir det alvedon... Innan jag blev gravid funkade sumatriptan men det vill jag inte ta nu. 
    Min migrän kom smygandes vid 15-16 års åldern men då var det ungefär en attack på 3 månader... efter att jag fyllt 30 så har det ökat rejält tyvärr och ingen vet vad det beror på eller vad som utlöser det, läkarna har bara skrivit ut mediciner och sen har det inte varit mer med det. Har fått göra en skiktröntgen bara men det visade inget.
    Jag har jobbat heltid under hela graviditeten och det har fungerat bra bortsett från högre sjukfrånvaro... borta ca 2-3 dar vid ungefär 2-3 tillfällen per månad. Så det har blivit en del karensdagar tyvärr Rynkar på näsan men däremellan när jag mått bra så har jag verkligen fått må bra det är bara nu på slutet som jag börjat känna av ryggen.

Läkaren ville först också att jag skulle testa Citodon mot migränen men eftersom jag den senaste 4-5 åren haft ett antal gallstensanfall så var det inte att tänka på då citodon tydligen kan utlösa det...

Nåja, inte långt kvar nu i alla fall Glad
  • snobben00
    mikispikis90 skrev 2014-08-16 22:55:37 följande:
    Jag började med lustgasen från 5 cm, inte för att detgjorde jätte ont men för att jag hade varit vaken hela natten och var jätte trött .. Jag satt och gunga på en sån pilatesboll från 3 cm - 8 cm . Det var när de tog hål på hinnan som det började göra hyffsat ont och jag fick lägga mig ner. Men jag hade t o m bara halva lustgas dosen :) det som gjorde ont var ju när man kände hur det vidgades där nere .. Obehagskänsla liksom! Därför är jag så glad att jag hade en barnmorska som höll för mellangärdet när jag krystade, samt att hon sa till när jag fick krysta och när jag inte fick krysta just för att inte gå sönder.

Vi ställer klockan var fjärde timme, men hon brukar vakna själv strax innan. Inatt var hon lite orolig, och ville bara sova bredvid mig, en hand på tutten och en hand på magen. De andra nätterna har hon sovit i sitt babynest som vi använder jämt!!

Hon är rätt tyst, många reagerar på att hon knappt skriker. Men hon gillar närhet allra bäst :)
    Måste vara så skönt att allt gått så bra så här långt... längtar tills jag är där själv.
    Vi har också beställt ett babynest, har hört mycket bra om dom och bebisar känner ju trygghet av att det är lite trängre som i magen.

Tror mycket av hur man upplever sin förlossning hänger ihop med bra personal som man känner sig trygg och avslappnad med... bara att hoppas på en bra barnmorska!
Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014