• snobben00

Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

BlankaBlanka skrev 2014-07-12 15:59:06 följande:
    Hej på er,
    Nu har jag äntligen 5 veckors semester framför mig! Ska bli så skönt att slappa och ta det lugnt. Efter semestern jobbar jag bara 6 veckor till och går på mammaledighet 3 veckor innan BF. Känns nästan overkligt!

Vi har inte handlat så mycket, en Brio Go och så lite kläder. Ska försöka låna mycket saker av mina vänner så vi inte behöver köpa sånt som barnet bara behöver en kortare tid. Har tänkt att sy ett eget babysnest och även en lite filt till barnet.

Härligt att höra att ni alla mår bra och att även de små i magen utvecklas och har det bra.

Vi har bokat in oss på föräldrakurs och profylax. Tänker ni gå några kurser?

Har även börjat små googla på dagis. Lite galet men tänker ställa den i kö precis när den är född så vi får plats. Dagisköerna är tydligen helt galna i Stockholm.
    Vi ska också gå på föräldrakurs men har inte bokat in oss än. Ska till barnmorskan nu på onsdag och får kanske tider då. Nu börjar man bli stor och känner sig onekligen gravid Skrattande
    Känner ni av foglossning eller andra krämpor? Jag har känt av det vid några enstaka tillfällen bara än så länge men får lätt ont i fötter och svank/ländrygg nu.
    Har ni börjat med extra järntillskott? Jag ska till barnmorskan på onsdag och kolla värden men har börjat ta Niferex varannan dag eftersom jag känner mig så trött och hängig numer. Har hört att vid det här laget har bebisen tagit en tredjedel av ens järnförråd!!!
    Känner mig rätt nöjd med vår Ullared-tripp Glad Köpte babysitter, lite speldosor, nallar, påslakan, täcke och kudde till spjälsäng och vagn, lite nappflaskor och tvättservetter med mera. Ångrar dock att jag inte köpte skötväskan jag stod och velade på... men ska kolla med våra bekanta som ska ner under v.32
    Ikväll började vi så smått att röja i rummet som ska förvandlas till barnrum... ska bli jätteroligt!
  • snobben00

Hur mår ni i sommarvärmen? Glad

Jag börjar misstänka urinvägsinfektion pga av ganska täta sammandragningar så jag ska ringa till dom på måndag och kolla om jag kan få komma och kolla upp det... kan tydligen leda till njurinflammation om man går obehandlad Rynkar på näsan och tydligen kan man ha en urinvägsinfektion under en graviditet utan att egentligen känna av den förutom att man kissar ofta men det gör man ju oavsett under en graviditet...

• snobben00

Äter också Niferex nu, började med att bara ta varannan dag ett tag men nu blir det dagligen pga låga värden, fostret tar ju 2 tredjedelar av ens järn! Men det har fungerat bra.

Har gått upp 6-7 kg ungefär och det känns! En hel del kläder som jag bara kan glömma nu, jag hoppas det inte blir allt för svårt att komma i form sen framöver! Är inte direkt nån träningsmänniska...
    Man lägger ju ut en del över höftbenet eftersom bäckenet successivt luckras upp och vidgas nu inför kommande förlossning... har börjat bäva inför den!!!
    Ska på föräldrautbildning i början på september och kommer även gå på föreläsning på Karolinska eller Danderyd.

Har köpt en hel del begagnade barnkläder och påslakan till spjälsängen på Tradera och börjat tvätta upp... känns konstigt med alla små minikläder Glad
    Jag är idag i v. 25+5 och tycker tiden går fort nu, har semester 2 veckor till sen jobbar jag i nästan 4 veckor sen kommer jag gå hemma med graviditetspenning 2 månader innan det är dags.

• snobben00

Måste berätta om min gårdag!!!

Började nojja efter att knappt ha känt några fosterrörelser de senaste dygnen Förvånad så jag ringde barnmorskan som hänvisade mig att ringa obstetiska mottagningen vid Danderyds förlossning för att kolla upp det... med tårarna rinnandes åkte vi iväg men fick det konstaterat att allt var bra, dom kollade CTG och ultraljud och vid ultraljudet märkte jag att jag inte känner av alla hans rörelser.... Blev så rädd ett tag!!! FörvånadGråter Det var ju 24 juli.... och den 24 juli förra året satt jag på gynakuten i Huddinge och fick ett missfall konstaterat!

Vad bebislik han var nu, små knubbiga fötter och ett knubbigt bebisansikte Hjärta Solig Han såg så tydlig och fin ut och jag är sååå lättad!

• snobben00

Vi köpte förra årets brio babyskydd från våra vänner som fick barn förra sensommaren. Tog bara ur klädseln och tvättade upp den. Vi köpte nya cyklar igår och var ute och cyklade igårkväll när det blivit svalare. Jätteskönt att röra på sig! Får så ont i ryggen av att sitta för länge nu och sover dåligt på nätterna annars mår jag ganska fint. Min första mätning gjordes i v.25 och då var magen 23cm.

• snobben00

Tillbaka på jobbet efter 4 veckors semester och jag jobbar som i en bastu vilket är snudd på outhärdligt!!!
    Har växt nåt enormt under semestern och känner att jag blir trött fort nu när jag är tillbaka igen.

Hur går det för er andra?

• snobben00
    ser91 skrev 2014-08-07 08:58:33 följande:
    Jag kommer jobba 2 veckor till sen tar jag föräldraledighet 2 månader innan bf. Känner att jobbet blir för stressigt och påfrestande för ryggen. Vill också ta tid till att slappna av och pyssla osv sista tiden innan bebisen kommer. Graviditetspenning var inget att ens tänka åt i mitt fall då jag jobbar på kundservice vilket innebär konstorsarbete. Kollade med alla som tidigare sökt graviditetspenning på jobbet och alla hade nekats. Min bm sa också att det tyvärr är helt omöjligt att beviljas graviditetspenning när man har mitt yrke. Som det är nu är ryggen ganska jobbig. Har fått ett bord på jobbet som går att höja och sänka, så att jag antingen kan stå eller sitta. Tyvärr orkar jag inte stå alltför länge och inte heller sitta, så det blir mycket upp och ner :P först nekades jag att ta föräldraledighet från jobbet redan 2 månader innan, då man måste säga till arbetsgivaren 2 månader innan den första lediga dagen. Hade dock semester då, och visste inte hur det funkade förrän sista veckan på semestern när jag fick papper från fk där det stod hur det funkar. Sa till direkt efter semestern. Min närmsta chef lyckades iaf ordna så jag får ledigt fr.o.m 21/8. Får se hur det blir med allt. Kan ju bli sjukskriven också som det känns. Ska till bm 21/8 så får se vad hon säger då :)
    Jag hoppas att det löser sig för dig. Jobbigt att redan behöva ta ut föräldrapenning, dom dagarna vill man ju ha sen när bebisen kommit. Hoppas du får en chans till sjukskrivning istället.

Vet inte hur jag klarat mig utan beviljning av graviditetpenningen, kommer gå hemma från 29/8
    Har jätteont i ryggen till och från och måste hela tiden variera mellan att sitta, stå och gå vilket funkar i mitt jobb men det som gör att jag kan få graviditetspenning är att det är tunga lyft med jämna mellanrum under hela dagen på ca 10-20 kg.
  • snobben00
    Danisen skrev 2014-08-10 21:38:19 följande:
    Hejhej! Hur mår ni tjejer? Attans vad tiden går  .

Ja, det går skrämmande fort nu.... och i början tyckte man tiden sniglade sig fram Glad
    Mår faktiskt ganska bra, lite känningar i ryggen till och från och min envisa migrän håller i sig än (typ varannan vecka Skrikandes) annars är allt fint!

Har du varit nere i Ullared än?
    Vi kanske åker igen eftersom vi ändå ska till Mariestad till mina föräldrar sista helgen i augusti och då har vi ju redan kommit halvvägs... känns som att vi missade en del.

Hur mår du? Har du varit sjukskriven hela tiden eller hur har det gått för dig?

Vi har inrett lillpluttens rum nu men det känns fortfarande overkligt att det faktiskt snart kommer en liten bebis som ska bo där Skrattande
  • snobben00

Hej tjejer Glad

Var hos barnmorskan igår och nu mäter magen 29 cm och mitt blodtryck är lågt 95/60.
    Bebisen ligger redan vänd nedåt nu och kommer förmodligen ligga så nu eftersom det börjar bli trångt. Hon kände på honom och ryggraden var till vänster och sen låg han i en båge med rumpan uppåt och fötterna nedåt högersidan och mycket riktigt så sparkar det mest på högerkanten Skrattande (låter väldigt obekvämt Skrattande)

Är det nån som har koll på hur långa bebisen sovstunder i magen är? Kan ibland noja mig när det varit stilla längre perioder... var ju inne i somras på Danderyd och kollade upp detta men då såg allt bra ut.

• snobben00
    Danisen skrev 2014-08-15 13:36:15 följande:
    vår bebis ligger också neråt även ungefär samma liggställning som din smile1.gif . Nej, den har ändrat sina rutiner. Dock brukar den vara vaken vid 23 varje kväll. Sen brukar jag känna den när sambons väckarklocka ringer på morgonen ibland när jag springer på toa om nätterna är den vaken en stund. Sen vet jag inte alls när.

MIn plutt brukar också vara aktiv kvällstid när jag sitter i soffan framför tv´n och buffar jag på magen så får jag nästan alltid respons Glad
    Däremot dagtid då jag är aktiv på jobbet (9 dagar till Skrattande) kan jag bli lite orolig då jag inte tycker att jag känner så mycket men jag antar att man kanske inte reagerar på allt när man är uppe och springer och har en massa annat i huvudet...
Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014