• Anonym (lärare 6-9)

Hur orkar ni andra lärare?

Jag orkar nämligen inte mer. För varje dag mår jag sämre och sämre, och livet känns uppriktigt sagt helt meningslöst.

Jag undervisar åk 6-9. Varje dag arbetar jag med att ringa flräldrar och sitta i möten. Rättning och planering sker enbart på förtroendetid, då jag inte har möjlighet att utföra detta på min arbetsplatsförlagda tid. Är mentor för en grupp elever som kräver ständiga samtal hem.

Jag måste alltså sätta mig och arbeta från 19.30 (då mina barn somnar) till ca 21.30 varje dag för att ens försöka hinna i fatt. Jag ligger alltid back. Alltid. HAr haft oturen att i år få rätta 5 klasser med nationella prov, och har efter mycket tjat fått en dag för rättning av dessa prov. Jag arbetar jämt. Har kanske i snitt en ledig kväll på två veckors tid. Har börjat bli argare och argare och hatar människor som står framför mig i exempelvis köer, eftersom de stjäl tid från mig bara genom att vara där.

Jag orkar inte mer. Är så trött, ledsen, slut... Det är tur att jag har en grym man och fantastiska ungar, för utan dem vore livet helt meningslöst. Jag känner mig aldrig glad. Bara utarbetad och så vidrigt trött. Önskar jag fick blunda nu och sova fram til sommarlovet.

Hur orkar ni andra? Gör ni det, eller har ni det som jag? Vad ska jag göra för att ta mig ur det här?

• Svar på tråden Hur orkar ni andra lärare?
  • Anonym (lärare 6-9)
    myttan skrev 2014-03-12 20:16:14 följande:
    hahaha skyll er själva, det är ju just det som är grejjen, ni lärare måste hålla ihop, oavsett om en klunga bredvid står och säger att ni gör fel. Men så är det, ni bäddar för det själva. så jag fortsätter skratta tills ni börjar strejka
    Tycker du verkligen att det är konstruktiv kritik att komma med, till någon som har startat en tråd om att hon mår dåligt eftersom yrket är så enormt krävande?

• myttan
    Anonym (lärare 6-9) skrev 2014-03-12 20:21:35 följande:
    Tycker du verkligen att det är konstruktiv kritik att komma med, till någon som har startat en tråd om att hon mår dåligt eftersom yrket är så enormt krävande?

Ja, eftersom att ni bara sitter o klagar o klagar o klagar, men gör ingenting åt det. Det är NI, och ingen annan, som kan ändra på er situation.
  • Anonym (lärare...)
    Anonym (lärare 6-9) skrev 2014-03-10 21:17:38 följande:
    Jag orkar nämligen inte mer. För varje dag mår jag sämre och sämre, och livet känns uppriktigt sagt helt meningslöst.

Jag undervisar åk 6-9. Varje dag arbetar jag med att ringa flräldrar och sitta i möten. Rättning och planering sker enbart på förtroendetid, då jag inte har möjlighet att utföra detta på min arbetsplatsförlagda tid. Är mentor för en grupp elever som kräver ständiga samtal hem.

Jag måste alltså sätta mig och arbeta från 19.30 (då mina barn somnar) till ca 21.30 varje dag för att ens försöka hinna i fatt. Jag ligger alltid back. Alltid. HAr haft oturen att i år få rätta 5 klasser med nationella prov, och har efter mycket tjat fått en dag för rättning av dessa prov. Jag arbetar jämt. Har kanske i snitt en ledig kväll på två veckors tid. Har börjat bli argare och argare och hatar människor som står framför mig i exempelvis köer, eftersom de stjäl tid från mig bara genom att vara där.

Jag orkar inte mer. Är så trött, ledsen, slut... Det är tur att jag har en grym man och fantastiska ungar, för utan dem vore livet helt meningslöst. Jag känner mig aldrig glad. Bara utarbetad och så vidrigt trött. Önskar jag fick blunda nu och sova fram til sommarlovet.

Hur orkar ni andra? Gör ni det, eller har ni det som jag? Vad ska jag göra för att ta mig ur det här?
    Varför jobbar du så mycket gratis då? Jag är själv lärare och har 300 olika elever osm jag träffar 40 min/vecka. Jag skriver ner alla timmar jag jobbar för att ha koll på hur mycket +- jag ligger varje vecka. Detta för att få koll så jag inte jobbar mer än mina 45 timmar varje vecka.
  • Anonym (lärare 6-9)
    Anonym (lärare...) skrev 2014-03-12 20:46:05 följande:
    Varför jobbar du så mycket gratis då? Jag är själv lärare och har 300 olika elever osm jag träffar 40 min/vecka. Jag skriver ner alla timmar jag jobbar för att ha koll på hur mycket +- jag ligger varje vecka. Detta för att få koll så jag inte jobbar mer än mina 45 timmar varje vecka.
    Ja, det gör jag också. Dags att plocka fram boken och begära ledigt?
  • Anonym (lärare...)
    Anonym (lärare 6-9) skrev 2014-03-12 20:49:55 följande:
    Ja, det gör jag också. Dags att plocka fram boken och begära ledigt?
    Du får ta upp det med din chef om dina 45 timmar aldrig räcker.. Sen kan det ju vara så att man vissa veckor jobbar mer och andra mindre.
  • Charlotte N

Mycket handlar det om att sätta gränser och låta eleverna ta mer ansvar. Fake it til you make it brukar jag köra på också. Jag fuskar alltså om jag måste, improviserar någon lektion, låter dem rätta varandras läxförhör, låter dem diskutera en läsförståelse två och två och går sedan igenom den med hela klassen istället för att sitta hemma och rätta ihjäl mig. De lär sig mer på det än på att få en summativ bedömning samtidigt som det sparar min tid. Sno lektioner på lektion.se eller använd flipped classroomfilmer, finns massor på youtube. Ge fasen i att uppfinna hjulet igen varenda jäkla dag!

• Anonym (lärare 6-9)
    Anonym (lärare...) skrev 2014-03-12 20:50:42 följande:
    Du får ta upp det med din chef om dina 45 timmar aldrig räcker.. Sen kan det ju vara så att man vissa veckor jobbar mer och andra mindre.
    Jo, så är det ju. Men det blir alltid 45 timmar. Om inte mer. Snarare 55.
  • Anonym (lärare...)
    Anonym (lärare 6-9) skrev 2014-03-12 21:08:59 följande:
    Jo, så är det ju. Men det blir alltid 45 timmar. Om inte mer. Snarare 55.
    Ja och då är det något som är fel. Kanske du som prioriterar fel saker? Inte är tillräckligt effektiv/alldeles för överambitiös?
  • Anonym (lärare 6-9)
    Anonym (lärare...) skrev 2014-03-12 21:11:45 följande:
    Ja och då är det något som är fel. Kanske du som prioriterar fel saker? Inte är tillräckligt effektiv/alldeles för överambitiös?
    Jag har verkligen rannasakat mig själv de senaste dagarna och det är väl egentligen en kombination av att mina mentorselever tar alldeles för mycket tid  - det är samtal jag tar hand om på dagtid och mitt eget arbete blir lidande, alltså planering och rättning.
  • Anonym (lärare...)
    Anonym (lärare 6-9) skrev 2014-03-12 21:13:17 följande:
    Jag har verkligen rannasakat mig själv de senaste dagarna och det är väl egentligen en kombination av att mina mentorselever tar alldeles för mycket tid  - det är samtal jag tar hand om på dagtid och mitt eget arbete blir lidande, alltså planering och rättning.
    Varför tar dina mentorselever så mycket tid? Jag har många mentorselever, jobbar också på högstadiet, men vi kanske jobbar på ett bra sätt med våra mentorselever hos oss?
Svar på tråden Hur orkar ni andra lärare?