• Anonym (lärare 6-9)

Hur orkar ni andra lärare?

Jag orkar nämligen inte mer. För varje dag mår jag sämre och sämre, och livet känns uppriktigt sagt helt meningslöst.

Jag undervisar åk 6-9. Varje dag arbetar jag med att ringa flräldrar och sitta i möten. Rättning och planering sker enbart på förtroendetid, då jag inte har möjlighet att utföra detta på min arbetsplatsförlagda tid. Är mentor för en grupp elever som kräver ständiga samtal hem.

Jag måste alltså sätta mig och arbeta från 19.30 (då mina barn somnar) till ca 21.30 varje dag för att ens försöka hinna i fatt. Jag ligger alltid back. Alltid. HAr haft oturen att i år få rätta 5 klasser med nationella prov, och har efter mycket tjat fått en dag för rättning av dessa prov. Jag arbetar jämt. Har kanske i snitt en ledig kväll på två veckors tid. Har börjat bli argare och argare och hatar människor som står framför mig i exempelvis köer, eftersom de stjäl tid från mig bara genom att vara där.

Jag orkar inte mer. Är så trött, ledsen, slut... Det är tur att jag har en grym man och fantastiska ungar, för utan dem vore livet helt meningslöst. Jag känner mig aldrig glad. Bara utarbetad och så vidrigt trött. Önskar jag fick blunda nu och sova fram til sommarlovet.

Hur orkar ni andra? Gör ni det, eller har ni det som jag? Vad ska jag göra för att ta mig ur det här?

• Svar på tråden Hur orkar ni andra lärare?
  • myttan

Vadå, har ni inte arbetstid avsatt för att göra sådana förberedande arbeten?

• Anonym (lärare 6-9)
    myttan skrev 2014-03-11 21:51:36 följande:
    Vadå, har ni inte arbetstid avsatt för att göra sådana förberedande arbeten?
    Jo, på pappret ser det ut så  - att planeringstiden ska användas för att planera, efterarbeta och rätta.

Fast i verkligheten skriver vi papper. Åtgärdsprogram. Vi ringer föräldrar, kuratorer och soc. Den tid vi borde haft till för- och efterarbete försvinner på ett nästan magiskt sätt.
  • Anonym (lärare 6-9)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-03-11 19:25:12 följande:
    Så nu är du sjukskriven?
    Nej, jag tänker be min rektor om hjälp först - om avlastning, för att kunna hjälpa både honom och mig. Jag vill inte bli sjukskriven, men jag måste få hjälp.
  • myttan
    Anonym (lärare 6-9) skrev 2014-03-11 22:28:06 följande:
    Jo, på pappret ser det ut så  - att planeringstiden ska användas för att planera, efterarbeta och rätta.

Fast i verkligheten skriver vi papper. Åtgärdsprogram. Vi ringer föräldrar, kuratorer och soc. Den tid vi borde haft till för- och efterarbete försvinner på ett nästan magiskt sätt.
    Men varför ser ni inte till o organisera er bättre och ge fan i o arbeta hemma? Jag lovar det blivit ett ganska bra ramaskri då.
    Ni får inte vara så flata. stå på er. har er arbetstid gått ut, ja då ska ni fan inte arbeta heller. varför är det så svårt?
  • Anonym (Blä)
    Anonym (.) skrev 2014-03-11 08:52:41 följande:
    Vad skulle hända om du vägrade jobba över? Att du bara gör det som ryms under din arbetstid?

Ja, jag undrar också vad som skulle hända om alla vi lärare skulle vägra att jobba över? V hjälper ju egentligen inte någon genom att jobba över. Då syns det ju liksom inte att vi har för mycket att göra. Det händer att vi löser vikariefrågor med vår lunchrast ibland på mitt jobb, men till vilken nytta? Ja, för eleverna såklart, men i längden?
  • Litet My

Vad händer om ni alla säger ifrån mot att jobba gratis hemma?

• Anonym (Martin)

Ni får gärna ta del av mitt vittnesmål. Jag utbildade mig till 4-9 lärare och blev klar i mitten på nittiotalet. Utbildningem var inte särskilt krävande och jag kunde läsa andra kurser parallellt med programutbildningen. Jag arbetade några år på grundskolans högstadium. Efter att ha arbetat som vikarie på några skolor i utsatta områden hamnade jag på en skola i ett lugnare och mer välbärgat område där jag trivdes ganska bra. Men jag upplevde ändå det var motigt. Dålig lön, dålig status, slit, småaktigthet och gnäll bland kollegor, otacksamhet, diagnosbarn. Till slut fick jag nog och det var bäst för både mig och eleverna. När jag lät störande elever sitta i grupprum bara för att det skulle bli lugnt i klassrummet hade det gått för långt... Jag sökte forskarutbildningen, kom in och kunde disputera ett några år senare. Underndoktorandtiden drygade jag ut inkomsten med undervisning i ungdomsskolan, men helt på mina villkor (koncentrerad undervisning, inget klassföreståndarskap, inget krav på närvaro utöver lektionstid, etc). Nu arbetar jag på universitetet och ångrar inte en sekund att jag lämnade ungdomsskolan. Studenterna är intresserade, lönen bättre, forskningstid och tid för kompetensutvecklig garanterade. Jag fattar inte hur ni som är kvar orkar. Sluta gnälla och ta tag i era liv. Vill ni sluta bittra, slitna och eländiga?

• myttan
    Litet My skrev 2014-03-11 22:36:01 följande:
    Vad händer om ni alla säger ifrån mot att jobba gratis hemma?
    Ja? känna lite som att lärarna själva bäddar för det här. ni borde ju strejkat för länge sen!
  • krompa
    myttan skrev 2014-03-11 22:39:36 följande:
    Ja? känna lite som att lärarna själva bäddar för det här. ni borde ju strejkat för länge sen!
    När lärare vill strejka eller försöker sätta ner foten får vi bara höra av föräldrar och medierna att vi är pengalystna klagomonster som aldrig blir nöjda, vi har ju sommarlovet... När vi klagar på övertid får vi höra att andra minsann också har övertid, klager vi på lönen får vi höra att sjuksköterskorna minsann också har låga löner eller jämförs vi med lokalvårdare som har lägre lön, klagar vi på klimatet får vi höra att vi är dåliga pedagoger som borde byta yrke.
    Hur man än gör har man samhället och media som berättar vad man gör fel och man orkar inte. Vad hjälper det att strejka om inte ens föräldrarna tycker skolan är viktig?
  • myttan
    krompa skrev 2014-03-12 19:54:27 följande:
    När lärare vill strejka eller försöker sätta ner foten får vi bara höra av föräldrar och medierna att vi är pengalystna klagomonster som aldrig blir nöjda, vi har ju sommarlovet... När vi klagar på övertid får vi höra att andra minsann också har övertid, klager vi på lönen får vi höra att sjuksköterskorna minsann också har låga löner eller jämförs vi med lokalvårdare som har lägre lön, klagar vi på klimatet får vi höra att vi är dåliga pedagoger som borde byta yrke.
    Hur man än gör har man samhället och media som berättar vad man gör fel och man orkar inte. Vad hjälper det att strejka om inte ens föräldrarna tycker skolan är viktig?
    hahaha skyll er själva, det är ju just det som är grejjen, ni lärare måste hålla ihop, oavsett om en klunga bredvid står och säger att ni gör fel. Men så är det, ni bäddar för det själva. så jag fortsätter skratta tills ni börjar strejka
Svar på tråden Hur orkar ni andra lärare?