• Anonym (lärare 6-9)

Hur orkar ni andra lärare?

Jag orkar nämligen inte mer. För varje dag mår jag sämre och sämre, och livet känns uppriktigt sagt helt meningslöst.

Jag undervisar åk 6-9. Varje dag arbetar jag med att ringa flräldrar och sitta i möten. Rättning och planering sker enbart på förtroendetid, då jag inte har möjlighet att utföra detta på min arbetsplatsförlagda tid. Är mentor för en grupp elever som kräver ständiga samtal hem.

Jag måste alltså sätta mig och arbeta från 19.30 (då mina barn somnar) till ca 21.30 varje dag för att ens försöka hinna i fatt. Jag ligger alltid back. Alltid. HAr haft oturen att i år få rätta 5 klasser med nationella prov, och har efter mycket tjat fått en dag för rättning av dessa prov. Jag arbetar jämt. Har kanske i snitt en ledig kväll på två veckors tid. Har börjat bli argare och argare och hatar människor som står framför mig i exempelvis köer, eftersom de stjäl tid från mig bara genom att vara där.

Jag orkar inte mer. Är så trött, ledsen, slut... Det är tur att jag har en grym man och fantastiska ungar, för utan dem vore livet helt meningslöst. Jag känner mig aldrig glad. Bara utarbetad och så vidrigt trött. Önskar jag fick blunda nu och sova fram til sommarlovet.

Hur orkar ni andra? Gör ni det, eller har ni det som jag? Vad ska jag göra för att ta mig ur det här?

• Svar på tråden Hur orkar ni andra lärare?
  • Anonym (.)

Vad skulle hända om du vägrade jobba över? Att du bara gör det som ryms under din arbetstid?

• Anonym (blivande lärare)

Jag hade tänkt plugga till lärare men när man läser detta vet jag inte...

• Rare L Ä

Kände samma sak. Tog tjänstledigt ett år och ska precis säga upp mig! Känns helt fantastiskt!!

• Anonym (lärare 6-9)
    Charlotte N skrev 2014-03-10 21:37:49 följande:
    Byt arbetsplats! Där jag jobbar finns fantastiska kollegor som alltid ställer upp, hjälper till, bollar tankar etc etc. Min chef ger oss ordentligt med tid för rättning av np, vi tar in vikarier och rättar allt inom ramtiden. Jag känner mig sällan stressad och är ofta tillräckligt pigg på eftermiddagarna för att orka hitta på kul saker med mina egna barn.
    Japp, står på agendan. Har sökt flera jobb redan, så nu hoppas jag på att bli kallad till intervju. Spännande!
  • Anonym (lärare 6-9)
    Anonym (.) skrev 2014-03-11 08:52:41 följande:
    Vad skulle hända om du vägrade jobba över? Att du bara gör det som ryms under din arbetstid?
    Bra fråga - antagligen hamna ännu mer back.Ska prata med rektorn imorgon, då jag idag besökte läkare som ville sjukskriva mig på direkten.
  • Anonym (lärare 6-9)
    Rare L Ä skrev 2014-03-11 17:09:38 följande:
    Kände samma sak. Tog tjänstledigt ett år och ska precis säga upp mig! Känns helt fantastiskt!!
    Det låter underbart! Vad ska du göra istället, hittade du annat jobb?
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (lärare 6-9) skrev 2014-03-11 19:24:25 följande:
    Bra fråga - antagligen hamna ännu mer back.Ska prata med rektorn imorgon, då jag idag besökte läkare som ville sjukskriva mig på direkten.
    Så nu är du sjukskriven?
  • Anonym (lärare 6-9)
    Anonym (blivande lärare) skrev 2014-03-11 16:59:16 följande:
    Jag hade tänkt plugga till lärare men när man läser detta vet jag inte...
    Ledsen, men jag rekommenderar verkligen inte att du läser till l'rare. Det är roligt stundtals, men jag har inte utrymme till att det ska bli roligt. Det är bara jobbigt just nu.
  • Anonym (Jag med)

Ni som söker andra jobb, vad söker ni för nåt? Jag har ingen aning om vad jag ska göra i framtiden ju....

• Anonym (blivande lärare)
    Anonym (lärare 6-9) skrev 2014-03-11 19:25:38 följande:
    Ledsen, men jag rekommenderar verkligen inte att du läser till l'rare. Det är roligt stundtals, men jag har inte utrymme till att det ska bli roligt. Det är bara jobbigt just nu.
    Tråkigt att höra, hoppas allting löser sig! Det är flera som har sagt så och jag börjar tro att det kanske är bäst att undvika läraryrket... :/
Svar på tråden Hur orkar ni andra lärare?