• Storakarin

Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.

Min 9 åring har nu när han går i tredje klass helt tappat kusten för inlärning. Trist, för tidigare älskade han att lära nytt och söka information. Nu får vi bita ihop rejält och få honom att göra de i jämförelse med innan ganska omfattande läxorna. Jag behöver tips. Min son är motivationsstyrd. Hur kan man få upp lusten för detta igen? Muta funkar dåligt nuförtiden...

• Svar på tråden Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.
  • Tulipanen

Hej
    Har samma problem här hemma. Det går bra ibland men mest tråkigt,

Nu visade det sig att min dotter 10 år hade dysleksi, när man testa henne till slut.

Hon kunde säga varför hoppar bokstäverna och jag fatta ingenting, driver du med mig tänkte jag.
    men det är fortfarande gnäll och har hjälpmedel, men tycker det är tråkigt,
    Jag säger också ta en paus, sedan kan du göra läxorna igen. Men läxorna ska göras,

Jag köpte en White board tavla och då var jag elev och skulle skriva rättstavningsord, sedan byta vi så jag var lärare. Det öka intresset mer.

Det har hjälpt mycket. Men görs inte läxorna blir man av med ipad så konsekvenser måste det finnas. På ett normalt plan.

• Storakarin
    Tulipanen skrev 2014-04-01 11:20:09 följande:
    Hej
    Har samma problem här hemma. Det går bra ibland men mest tråkigt,

Nu visade det sig att min dotter 10 år hade dysleksi, när man testa henne till slut.

Hon kunde säga varför hoppar bokstäverna och jag fatta ingenting, driver du med mig tänkte jag.
    men det är fortfarande gnäll och har hjälpmedel, men tycker det är tråkigt,
    Jag säger också ta en paus, sedan kan du göra läxorna igen. Men läxorna ska göras,

Jag köpte en White board tavla och då var jag elev och skulle skriva rättstavningsord, sedan byta vi så jag var lärare. Det öka intresset mer.

Det har hjälpt mycket. Men görs inte läxorna blir man av med ipad så konsekvenser måste det finnas. På ett normalt plan.
    Tack för fina tips. =) Jag tror inte  sonen har dysleksi men nåt strul  med siffror är det så vi kanske borde kolla upp det
  • Tulipanen

Min dotter har problem med siffror,
    Skolpsykologen sa att hon inte hade dysleksi efter psykolog testerna.
    Men när logopeden kolla henne med sina tester, sa hon direkt dysleksi, sedan läser hon siffror höger till vänster.

Det finns ju olika grader på läs och skrivsvårigheter till dysleksi.

• Arbetsvegan
    Tom Araya skrev 2014-03-06 20:13:53 följande:
    Är det en bestraffning att dra in på vissa saker om läxor inte görs? Jag tycker det är en naturlig konsekvens av samma art som att inte få lön när man inte jobbar, att inte få spela i fotbollslagets matcher när man inte är med på träningarna, att inte få den högre vecko-/månadspeng som erbjuds om man hjälper till, för att man inte har hjälpt till...
    Du omdefinierar begrepp för att slippa stå för att du bestraffar.
    En konsekvens av att inte göra läxor är att man blir underkänd.
    En bestraffning är att föräldern drar in "privilegier".

Dags för dig att göra läxan och slå upp de olika begreppen och grunna på vad du i själva verket gör...

Använd svanglasögon
  • Arbetsvegan
    Storakarin skrev 2014-03-05 21:54:58 följande:
    Många värdefulla synpunkter .Tack för dom. Jag tycker skolan har blivit väldigt resultat- och målinriktad. Hans lärare jobbet väldigt mycket med prov och tester,vilket passar de tävlingsinriktade barnen men inte min son som gärna sitter under en korkek och luktar på blommorna . Men i allt detta tycker jag man glömmer vägen till målet och metoderna som är minst lika viktiga som som resultaten. Men nu är det som det är och man får gilla detta läge. Men jag tar fasta på många av dina tips. Innan behövde vi inte alla rutinerna för läxorna var motiverande i sig , men nu är det annorlunda.
    Men test och prov handlar ju om att mäta det individuella barnet, inte om tävlan barnen emellan (även om det gärna blir så).
    Du kanske också bör jobba med att få honom att förstå att han "tävlar" mot sig själv, att alla är olika men lika bra ändå?

Mitt ena barn gav helt upp i den här "tävlan" och det jag gjorde då var att stenhårt gå in för att praktiskt visa att man duger ändå. Jag gjorde det genom att hitta en sak barnet var väldigt intresserad av (hade öht inget med skolan att göra) och sen uppmuntrade jag det på alla sätt och vis så att hen skulle bli ännu bättre. Jag kan inte säga att det löste sig över en natt, snarare tog det flera år men attityden till prov och tävlan blev helt klart annorlunda vilket tjänat barnet.
    Använd svanglasögon
  • Storakarin

Bestraffningar och indragning av förmåner är säkert fungerande medel för att få läxorna gjorda. Men jag tror inte det är bra redskap för att öka motivationen och kunskapstörsten. I min sons fall handlar det om att få tillbaks en glädje för inlärning som han hade tidigare år och nu alltmer försvinner. Läroplanernas resultatorientering och jakt på mätbara prestationer ökar varje år , vi har säkert inte sett slutet ännu  För övrigt när man ser till Pisa resultaten så verkar det metoden inte inte  gynnsam för svenska elever om det är prestationsmålen som gäller. Ser en direkt koppling - Ju fler prov - desto mer prestationsångest och ovilja till läxläsning och allt som har med skola att göra.
    När tvång blir nödvändigt ser jag det som ett misslyckande för denna underbara uppgift att lära sig nya saker och se med nyfikna ögon på världen runt omkring.,

• Flickan och kråkan

Är det läxläsningen som är problemet eller är det skolan som helhet?

Generellt skulle jag säga att vi har ett problem i att vi blivit extremt lustbetonade vad gäller våra barn. Allt ska vara så förbaskat roligt........och det är egentligen inte ett litet krav vi ställer på våra barn. Jag önskar att det var mer legitimt att tycka att matteläxan faktiskt är skittråkig och jobbig. Jag är själv rätt kunskapstörstande men samtidigt var det ju inte alltid direkt megakul att plugga till tentor. Det handlar ju om en annan typ av tillfredsställelse. Det är ju också något barn behöver erfara och lära sig. Lusten att lära och inhämta ny kunskaper faller inte med att man tycker att det är trist att göra vissa läxor och att man måste göra vissa saker av andra orsaker än att man jättegärna vill.

• Storakarin
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-02 15:06:48 följande:

Generellt skulle jag säga att vi har ett problem i att vi blivit extremt lustbetonade vad gäller våra barn. Allt ska vara så förbaskat roligt........och det är egentligen inte ett litet krav vi ställer på våra barn. Jag önskar att det var mer legitimt att tycka att matteläxan faktiskt är skittråkig och jobbig. Jag är själv rätt kunskapstörstande men samtidigt var det ju inte alltid direkt megakul att plugga till tentor. Det handlar ju om en annan typ av tillfredsställelse. Det är ju också något barn behöver erfara och lära sig. Lusten att lära och inhämta ny kunskaper faller inte med att man tycker att det är trist att göra vissa läxor och att man måste göra vissa saker av andra orsaker än att man jättegärna vill.
    Skulle vara kul att hitta ngn balans så att läxläsning sker utan att kuddar flyger och dörrar smälls bara för att man inte är nöjd. Roligt är överkurs. Absolut ska man lära sej att vägen till målet är oundviklig men jag efterlyser tips om får den vägen att bli mindre ångestfull =)
  • Kina79

Vet inte om mina erfarenheter hjälper, men jag berättar lite hur det funkar hos oss. Vi bor utomlands, mina döttrar går i fjärde resp andra klass i internationell amerikansk skola. De har läxor alla dagar, men varierande mycket. Dessutom ger jag dem extra läxor, i matte och svenska. Det har varit mkt gnäll och bråk kring läxor. Men nu gjorde vi ett tydligt schema, på vad som ska göras varje dag, ex: måndag - skolans läxa + svenska läxan. Då har jag gjort iordning ca 15 olika läxor/ barn, de får välja vilken de ska göra. Sen på schemat har vi alla dagar till sommarlovet, när läxan är gjord bockar de av på papperet. Jag upplever att det funkar mkt bättre, nu när de har ungefär lika mkt varje dag, de vet vad de har, de kan jobba i förväg om de vill. Dessutom fick stora tjejen ett skrivbord som bara är till för läxor. Inget annat. Där får hon lugn och ro till att sitta och göra läxan.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Storakarin
    Kina79 skrev 2014-04-02 17:20:05 följande:
    Vet inte om mina erfarenheter hjälper, men jag berättar lite hur det funkar hos oss. Vi bor utomlands, mina döttrar går i fjärde resp andra klass i internationell amerikansk skola. De har läxor alla dagar, men varierande mycket. Dessutom ger jag dem extra läxor, i matte och svenska. Det har varit mkt gnäll och bråk kring läxor. Men nu gjorde vi ett tydligt schema, på vad som ska göras varje dag, ex: måndag - skolans läxa + svenska läxan. Då har jag gjort iordning ca 15 olika läxor/ barn, de får välja vilken de ska göra. Sen på schemat har vi alla dagar till sommarlovet, när läxan är gjord bockar de av på papperet. Jag upplever att det funkar mkt bättre, nu när de har ungefär lika mkt varje dag, de vet vad de har, de kan jobba i förväg om de vill. Dessutom fick stora tjejen ett skrivbord som bara är till för läxor. Inget annat. Där får hon lugn och ro till att sitta och göra läxan.
    Tack för kreativa tips! Ska testa schema.- matte svenska engelska och gitarr=) i strukturerad ordning. Strålande ide faktiskt.=)
  • Stjärnfall76
    Kina79 skrev 2014-04-02 17:20:05 följande:
    Låter bra, så gör vi med, skolan har knappt läxor här, så jag ger extra.

Vi lägger upp ett mål för veckan och så kör vi. Fungerar mycket bättre. Och inte tvspel innan läxan är gjord. 
  • Stjärnfall76
    Arbetsvegan skrev 2014-04-01 20:14:27 följande:
    Du omdefinierar begrepp för att slippa stå för att du bestraffar.
    En konsekvens av att inte göra läxor är att man blir underkänd.
    En bestraffning är att föräldern drar in "privilegier".

Dags för dig att göra läxan och slå upp de olika begreppen och grunna på vad du i själva verket gör...

Tycker också det är viktigt att inte införa straff.... målet vi har är ju att barnen ska hitta sin egen motivation. Och det är ju faktiskt inte för att spela match man ska göra läxorna....

En naturlig konsekvens är att om man inte gör läxorna ena dagen så får man ju mer som ska göras nästa dag... eller så blir inte helgen läxfri....

Vi har dock att man inte spelar innan läxan, men det är en regel. FÖr det är så lätt att fastna i ett spel. Men i praktiken så blir det ju kanske en motivator för att göra läxan, även om det inte är det vi menar.

Tror det är viktigt att prata med barnen om vad de gör och varför de gör det. Saken är ju den att som samhället ser ut och vart det är på väg, så tror jag att lättaste vägen till välbetalt arbete är genom studier.... inte den enda vägen, men den lättaste, och hur som helst det enda de kan göra för sin framtid i de här åldrarna.
  • Stjärnfall76

Vi försöker göra det till en mysig studn då vi sitte ner tillsammans. OCh att jag ser vad han gör osv.

• boomstar

Många bra inlägg i tråden, men huvudproblemet är att det överhuvudtaget finns läxor!
    Det är fruktansvärt att vi kräver kvällshemarbete av våra stackars barn på den tid de borde få vara lediga. Tänk er om en arbetsplats krävde obligatoriskt kvälls-övertidsarbete de flesta vardagar.
    Egenstudier kan behövas i undervisningen, men då ska de rymmas i den ordinarie schemalagda skoladagen dagtid.

Så det bästa vi kan göra för att motivera våra barn att lära sig mer är att trycka på politikerna och skolorna och arbeta för en grundlag som totalföbjuder läxor hela grundskolan och gymnasiet, dvs så länge det är schemalagda heltidsstudier.

Och alla ni konservativa Björklundar-typer som antingen tror att studieresultatet skulle bli sämre utan läxor eller av sadistiska hämdskäl vill att era barn minsann ska lida på samma sätt ni själva gjorde i skolan, kolla på detta klipp:

www.facebook.com/londonplay.charity/videos/956499087796724/

Dvs inga läxor och kortare skoldagar ger bättre skolresultat! Statistiskt säkrat!

• AnnaPaulita

Min dotter hade en period då varje läxäsningstillfälle var en mardröm för hela familjen, det har gått över nu även om hela familjen slutar andas när hon har ett provtillfälle. (hon är ganska högpresterande)

Men, hon har inte haft ett alternativ. Att inte göra läxan finns inte. Jag tror att är man tydlig med förväntningar osv redan från start vinner man mycket sedan. Med andra ord, dina barn behöver förstå att det bara är att göra. Roligt eller ej. Just läxor och närvaro i skolan är inget man som förälder ska tumma på. Tycker jag.

Barn med diagnoser är undantagna, där får man tänka lite annorlunda.

• hallontryffel

Tycker pojken att läxorna är svåra, eller är det så att uppgifterna inte är tillräckligt utmanande och stimulerande? Finns ju barn som tröttnar för att läxorna är på för "låg" nivå för dem. Om det är fallet kanske det, i en dialog med läraren, går att få andra läxor som stimulerar hans intellekt mer.

• AnnaPaulita
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-02 15:06:48 följande:

Bästa ever!

Jobbar du i skolan möjligen?
  • En glad tjej

Har din son mycket läxor? Jag tycker spontant att man bör hinna med allt skolarbete under skoldagen, jag är egentligen emot läxor då många barn inte kan eller får hjälp hemifrån. Sedan tycker jag det är hemskt med alla dessa tester, man kan faktiskt kolla av barnens kunskaper på andra sätt.

Svar på tråden Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.