Inlägg från: Stjärnfall76 |Visa alla inlägg
  • Stjärnfall76

Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.

Kina79 skrev 2014-04-02 17:20:05 följande:
    Vet inte om mina erfarenheter hjälper, men jag berättar lite hur det funkar hos oss. Vi bor utomlands, mina döttrar går i fjärde resp andra klass i internationell amerikansk skola. De har läxor alla dagar, men varierande mycket. Dessutom ger jag dem extra läxor, i matte och svenska. Det har varit mkt gnäll och bråk kring läxor. Men nu gjorde vi ett tydligt schema, på vad som ska göras varje dag, ex: måndag - skolans läxa + svenska läxan. Då har jag gjort iordning ca 15 olika läxor/ barn, de får välja vilken de ska göra. Sen på schemat har vi alla dagar till sommarlovet, när läxan är gjord bockar de av på papperet. Jag upplever att det funkar mkt bättre, nu när de har ungefär lika mkt varje dag, de vet vad de har, de kan jobba i förväg om de vill. Dessutom fick stora tjejen ett skrivbord som bara är till för läxor. Inget annat. Där får hon lugn och ro till att sitta och göra läxan.
    Låter bra, så gör vi med, skolan har knappt läxor här, så jag ger extra.

Vi lägger upp ett mål för veckan och så kör vi. Fungerar mycket bättre. Och inte tvspel innan läxan är gjord. 
  • Stjärnfall76
    Arbetsvegan skrev 2014-04-01 20:14:27 följande:
    Du omdefinierar begrepp för att slippa stå för att du bestraffar.
    En konsekvens av att inte göra läxor är att man blir underkänd.
    En bestraffning är att föräldern drar in "privilegier".

Dags för dig att göra läxan och slå upp de olika begreppen och grunna på vad du i själva verket gör...

Tycker också det är viktigt att inte införa straff.... målet vi har är ju att barnen ska hitta sin egen motivation. Och det är ju faktiskt inte för att spela match man ska göra läxorna....

En naturlig konsekvens är att om man inte gör läxorna ena dagen så får man ju mer som ska göras nästa dag... eller så blir inte helgen läxfri....

Vi har dock att man inte spelar innan läxan, men det är en regel. FÖr det är så lätt att fastna i ett spel. Men i praktiken så blir det ju kanske en motivator för att göra läxan, även om det inte är det vi menar.

Tror det är viktigt att prata med barnen om vad de gör och varför de gör det. Saken är ju den att som samhället ser ut och vart det är på väg, så tror jag att lättaste vägen till välbetalt arbete är genom studier.... inte den enda vägen, men den lättaste, och hur som helst det enda de kan göra för sin framtid i de här åldrarna.
  • Stjärnfall76

Vi försöker göra det till en mysig studn då vi sitte ner tillsammans. OCh att jag ser vad han gör osv.

Svar på tråden Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.