• Storakarin

Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.

Min 9 åring har nu när han går i tredje klass helt tappat kusten för inlärning. Trist, för tidigare älskade han att lära nytt och söka information. Nu får vi bita ihop rejält och få honom att göra de i jämförelse med innan ganska omfattande läxorna. Jag behöver tips. Min son är motivationsstyrd. Hur kan man få upp lusten för detta igen? Muta funkar dåligt nuförtiden...

• Svar på tråden Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.
  • Modernmom

Scoops: du vet inte vad du pratar om! Käppen fick jag som liten. Jag slår inga barn, har aldrig gjort och kommer heller inte göra. Däremot tolererar jag inte att man sätter sig emot när det kommer till läxor. Det är liksom bara att suck it up, det blir bara värre i framtiden. Och att dra in på privilegier pga dåligt beteende kallas uppfostran, inte "käppen". Det är något många föräldrar borde testa 2014......

• Tom Araya
    Modernmom skrev 2014-03-06 02:21:22 följande:
    Scoops: du vet inte vad du pratar om! Käppen fick jag som liten. Jag slår inga barn, har aldrig gjort och kommer heller inte göra. Däremot tolererar jag inte att man sätter sig emot när det kommer till läxor. Det är liksom bara att suck it up, det blir bara värre i framtiden. Och att dra in på privilegier pga dåligt beteende kallas uppfostran, inte "käppen". Det är något många föräldrar borde testa 2014......
  • Tom Araya
    punkjävel skrev 2014-03-06 04:20:37 följande:
    prata med ditt barmn om vad kunskap innebär
    Prata? Däng boken i huvudet på ungjäveln tryck ner huvudet i texten! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • punkjävel
    Tom Araya skrev 2014-03-06 04:27:22 följande:
    Prata? Däng boken i huvudet på ungjäveln tryck ner huvudet i texten! {#emotions_dlg.djavulsk}

haha yes..  men hon frågade ju efter motivation.
  • Storakarin

Mutor och bestraffningar är fel väg att gå, Det som är tråkigt att han hade en stor glädje och kunskapstörst fram till åk 3. Nu har det blivit sånt oerhört tjat om de nationella proven. Jag undrar om det är lärarens egen prestige som är viktigast ibland. Jag har stor respekt för lärare som och orkar med arbetsmiljön i dagens skola. Hans lärare är mkt engagerad men passar som sagt vinnarskallarna inte filosoferna...

• Tom Araya
    Storakarin skrev 2014-03-06 19:42:44 följande:
    Mutor och bestraffningar är fel väg att gå, Det som är tråkigt att han hade en stor glädje och kunskapstörst fram till åk 3. Nu har det blivit sånt oerhört tjat om de nationella proven. Jag undrar om det är lärarens egen prestige som är viktigast ibland. Jag har stor respekt för lärare som och orkar med arbetsmiljön i dagens skola. Hans lärare är mkt engagerad men passar som sagt vinnarskallarna inte filosoferna...
    Är det en bestraffning att dra in på vissa saker om läxor inte görs? Jag tycker det är en naturlig konsekvens av samma art som att inte få lön när man inte jobbar, att inte få spela i fotbollslagets matcher när man inte är med på träningarna, att inte få den högre vecko-/månadspeng som erbjuds om man hjälper till, för att man inte har hjälpt till...
  • Fjärilslarv
    Tom Araya skrev 2014-03-06 20:13:53 följande:
    Är det en bestraffning att dra in på vissa saker om läxor inte görs? Jag tycker det är en naturlig konsekvens av samma art som att inte få lön när man inte jobbar, att inte få spela i fotbollslagets matcher när man inte är med på träningarna, att inte få den högre vecko-/månadspeng som erbjuds om man hjälper till, för att man inte har hjälpt till...
    amen!
  • Storakarin
    Tom Araya skrev 2014-03-06 20:13:53 följande:
    Tror vi har helt olika perspektiv och syn på livet . Jag talar om att återfå glädjen för inlärning och att få kunskapstörsten tillbaks. Sätter inte pris på olika prestationer för mitt barn. Vi har en helt annan typ av relation.. Man är olika ;)
  • Tom Araya
    Storakarin skrev 2014-03-06 22:54:49 följande:
    Tror vi har helt olika perspektiv och syn på livet . Jag talar om att återfå glädjen för inlärning och att få kunskapstörsten tillbaks. Sätter inte pris på olika prestationer för mitt barn. Vi har en helt annan typ av relation.. Man är olika ;)
    Du har absolut en poäng. Glädjen för inlärning och den innre motivationen måste påverkas på andra sätt och når man den är det naturligtvis starkare och ger bättre effekt för resultatet.
    Men detta behöver inte stå emot varandra. Man kan bruka fler metoder parallellt, där de ingriper i olika lägen och därmed är olika effektiva beroende av situation.

Det är fullt normalt i alla typer av verksamhet, livet igenom att även ha krav på prestation och jag ser ingen skada i att lära sig det tidigt.  Jag tycker helt enkelt inte att man ska premiera någon som fallit under lägsta acceptabla nivå av prestation och jag anser att förmåner utöver det allra nödvändigaste mat på bordet, tak över huvudet, säng att sova i, skola att gå till, fotbollsträning att gå till o.dyl. kan ses som premiering.
Svar på tråden Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.