Inlägg från: Storakarin |Visa alla inlägg
  • Storakarin

    Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.

    Min 9 åring har nu när han går i tredje klass helt tappat kusten för inlärning. Trist, för tidigare älskade han att lära nytt och söka information. Nu får vi bita ihop rejält och få honom att göra de i jämförelse med innan ganska omfattande läxorna. Jag behöver tips. Min son är motivationsstyrd. Hur kan man få upp lusten för detta igen? Muta funkar dåligt nuförtiden...

  • Svar på tråden Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.
  • Storakarin
    scanmia skrev 2014-03-05 20:26:09 följande:
    Är det något särskilt moment som gör det tråkigt? Tar det mycket tid att läsa eller skriva ut svaren? Behöver han kanske hjälp att bena upp och planera läxan i lagom stora portioner? Kanske är det en startpuff som han behöver eller bara hjälp att avsluta. Hålla fokus uppe? Se om du kan komma på en eller ett fåtal punkter som ni kan träna eller helt enkelt hjälpa till med just dem och se om allting rinner på lite lättare.

    Finns det ett bra ställe att sitta på? Behöver han ta tid till att leta upp penna och suddgummi? Hjälp till att organisera så att han kan starta med minsta möjliga trassel.

    Jag tror inte det är så lysande att motivera för hårt med mutor eller annat för läxor, för då blir det mest att man slarvar igenom uppgifterna. Men man kan ju se till att det finns lite flyt i schemat: först läxor, sedan xxx. Mer så att han inte tycker att han kan välja mellan att klappa hundvalpar eller göra läxor utan att de mer är delar av samma schema. En sak i taget liksom. Hjälp till med att göra det till en enkel del av dagen.

    Är det så att han inte tycker att själva ämnena inte är särskilt intressanta? Kan du hjälpa honom att se det roliga i vad han lär sig? Spela monopol för att motivera matten, kolla på youtube-clip för att se på coola fysik-experiment, gå på någon teaterföreställning tillsammans eller så? 

    Kolla in med läraren så att han förstår att läxorna inte är särskilt lättlästa för tillfället. Kanske har han goda idéer eller tankar. Kanske finns det mer flexibilitet än du tror i systemet?
    Många värdefulla synpunkter .Tack för dom. Jag tycker skolan har blivit väldigt resultat- och målinriktad. Hans lärare jobbet väldigt mycket med prov och tester,vilket passar de tävlingsinriktade barnen men inte min son som gärna sitter under en korkek och luktar på blommorna . Men i allt detta tycker jag man glömmer vägen till målet och metoderna som är minst lika viktiga som som resultaten. Men nu är det som det är och man får gilla detta läge. Men jag tar fasta på många av dina tips. Innan behövde vi inte alla rutinerna för läxorna var motiverande i sig , men nu är det annorlunda.
  • Storakarin

    Mutor och bestraffningar är fel väg att gå, Det som är tråkigt att han hade en stor glädje och kunskapstörst fram till åk 3. Nu har det blivit sånt oerhört tjat om de nationella proven. Jag undrar om det är lärarens egen prestige som är viktigast ibland. Jag har stor respekt för lärare som och orkar med arbetsmiljön i dagens skola. Hans lärare är mkt engagerad men passar som sagt vinnarskallarna inte filosoferna...

  • Storakarin
    Tom Araya skrev 2014-03-06 20:13:53 följande:
    Är det en bestraffning att dra in på vissa saker om läxor inte görs? Jag tycker det är en naturlig konsekvens av samma art som att inte få lön när man inte jobbar, att inte få spela i fotbollslagets matcher när man inte är med på träningarna, att inte få den högre vecko-/månadspeng som erbjuds om man hjälper till, för att man inte har hjälpt till...
    Tror vi har helt olika perspektiv och syn på livet . Jag talar om att återfå glädjen för inlärning och att få kunskapstörsten tillbaks. Sätter inte pris på olika prestationer för mitt barn. Vi har en helt annan typ av relation.. Man är olika ;)
  • Storakarin
    Tulipanen skrev 2014-04-01 11:20:09 följande:
    Hej
    Har samma problem här hemma. Det går bra ibland men mest tråkigt,

    Nu visade det sig att min dotter 10 år hade dysleksi, när man testa henne till slut.

    Hon kunde säga varför hoppar bokstäverna och jag fatta ingenting, driver du med mig tänkte jag.
    men det är fortfarande gnäll och har hjälpmedel, men tycker det är tråkigt,
    Jag säger också ta en paus, sedan kan du göra läxorna igen. Men läxorna ska göras,

    Jag köpte en White board tavla och då var jag elev och skulle skriva rättstavningsord, sedan byta vi så jag var lärare. Det öka intresset mer.

    Det har hjälpt mycket. Men görs inte läxorna blir man av med ipad så konsekvenser måste det finnas. På ett normalt plan.
    Tack för fina tips. =) Jag tror inte  sonen har dysleksi men nåt strul  med siffror är det så vi kanske borde kolla upp det
  • Storakarin

    Bestraffningar och indragning av förmåner är säkert fungerande medel för att få läxorna gjorda. Men jag tror inte det är bra redskap för att öka motivationen och kunskapstörsten. I min sons fall handlar det om att få tillbaks en glädje för inlärning som han hade tidigare år och nu alltmer försvinner. Läroplanernas resultatorientering och jakt på mätbara prestationer ökar varje år , vi har säkert inte sett slutet ännu  För övrigt när man ser till Pisa resultaten så verkar det metoden inte inte  gynnsam för svenska elever om det är prestationsmålen som gäller. Ser en direkt koppling - Ju fler prov - desto mer prestationsångest och ovilja till läxläsning och allt som har med skola att göra.
    När tvång blir nödvändigt ser jag det som ett misslyckande för denna underbara uppgift att lära sig nya saker och se med nyfikna ögon på världen runt omkring.,

  • Storakarin
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-02 15:06:48 följande:
    Är det läxläsningen som är problemet eller är det skolan som helhet?

    Generellt skulle jag säga att vi har ett problem i att vi blivit extremt lustbetonade vad gäller våra barn. Allt ska vara så förbaskat roligt........och det är egentligen inte ett litet krav vi ställer på våra barn. Jag önskar att det var mer legitimt att tycka att matteläxan faktiskt är skittråkig och jobbig. Jag är själv rätt kunskapstörstande men samtidigt var det ju inte alltid direkt megakul att plugga till tentor. Det handlar ju om en annan typ av tillfredsställelse. Det är ju också något barn behöver erfara och lära sig. Lusten att lära och inhämta ny kunskaper faller inte med att man tycker att det är trist att göra vissa läxor och att man måste göra vissa saker av andra orsaker än att man jättegärna vill.
    Skulle vara kul att hitta ngn balans så att läxläsning sker utan att kuddar flyger och dörrar smälls bara för att man inte är nöjd. Roligt är överkurs. Absolut ska man lära sej att vägen till målet är oundviklig men jag efterlyser tips om får den vägen att bli mindre ångestfull =)
  • Storakarin
    Kina79 skrev 2014-04-02 17:20:05 följande:
    Vet inte om mina erfarenheter hjälper, men jag berättar lite hur det funkar hos oss. Vi bor utomlands, mina döttrar går i fjärde resp andra klass i internationell amerikansk skola. De har läxor alla dagar, men varierande mycket. Dessutom ger jag dem extra läxor, i matte och svenska. Det har varit mkt gnäll och bråk kring läxor. Men nu gjorde vi ett tydligt schema, på vad som ska göras varje dag, ex: måndag - skolans läxa + svenska läxan. Då har jag gjort iordning ca 15 olika läxor/ barn, de får välja vilken de ska göra. Sen på schemat har vi alla dagar till sommarlovet, när läxan är gjord bockar de av på papperet. Jag upplever att det funkar mkt bättre, nu när de har ungefär lika mkt varje dag, de vet vad de har, de kan jobba i förväg om de vill. Dessutom fick stora tjejen ett skrivbord som bara är till för läxor. Inget annat. Där får hon lugn och ro till att sitta och göra läxan.
    Tack för kreativa tips! Ska testa schema.- matte svenska engelska och gitarr=) i strukturerad ordning. Strålande ide faktiskt.=)
Svar på tråden Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.