Inlägg från: AnnaPaulita |Visa alla inlägg
  • AnnaPaulita

Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.

Min dotter hade en period då varje läxäsningstillfälle var en mardröm för hela familjen, det har gått över nu även om hela familjen slutar andas när hon har ett provtillfälle. (hon är ganska högpresterande)

Men, hon har inte haft ett alternativ. Att inte göra läxan finns inte. Jag tror att är man tydlig med förväntningar osv redan från start vinner man mycket sedan. Med andra ord, dina barn behöver förstå att det bara är att göra. Roligt eller ej. Just läxor och närvaro i skolan är inget man som förälder ska tumma på. Tycker jag.

Barn med diagnoser är undantagna, där får man tänka lite annorlunda.

• AnnaPaulita
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-02 15:06:48 följande:

Är det läxläsningen som är problemet eller är det skolan som helhet?

Generellt skulle jag säga att vi har ett problem i att vi blivit extremt lustbetonade vad gäller våra barn. Allt ska vara så förbaskat roligt........och det är egentligen inte ett litet krav vi ställer på våra barn. Jag önskar att det var mer legitimt att tycka att matteläxan faktiskt är skittråkig och jobbig. Jag är själv rätt kunskapstörstande men samtidigt var det ju inte alltid direkt megakul att plugga till tentor. Det handlar ju om en annan typ av tillfredsställelse. Det är ju också något barn behöver erfara och lära sig. Lusten att lära och inhämta ny kunskaper faller inte med att man tycker att det är trist att göra vissa läxor och att man måste göra vissa saker av andra orsaker än att man jättegärna vill.

Bästa ever!

Jobbar du i skolan möjligen?
Svar på tråden Tips att motivera en 9 åring att göra läxor.