Storakarin skrev 2014-03-05 21:54:58 följande:
Många värdefulla synpunkter .Tack för dom. Jag tycker skolan har blivit väldigt resultat- och målinriktad. Hans lärare jobbet väldigt mycket med prov och tester,vilket passar de tävlingsinriktade barnen men inte min son som gärna sitter under en korkek och luktar på blommorna . Men i allt detta tycker jag man glömmer vägen till målet och metoderna som är minst lika viktiga som som resultaten. Men nu är det som det är och man får gilla detta läge. Men jag tar fasta på många av dina tips. Innan behövde vi inte alla rutinerna för läxorna var motiverande i sig , men nu är det annorlunda.
Men test och prov handlar ju om att mäta det individuella barnet, inte om tävlan barnen emellan (även om det gärna blir så).
Du kanske också bör jobba med att få honom att förstå att han "tävlar" mot sig själv, att alla är olika men lika bra ändå?
Mitt ena barn gav helt upp i den här "tävlan" och det jag gjorde då var att stenhårt gå in för att praktiskt visa att man duger ändå. Jag gjorde det genom att hitta en sak barnet var väldigt intresserad av (hade öht inget med skolan att göra) och sen uppmuntrade jag det på alla sätt och vis så att hen skulle bli ännu bättre. Jag kan inte säga att det löste sig över en natt, snarare tog det flera år men attityden till prov och tävlan blev helt klart annorlunda vilket tjänat barnet.