• jemo2014

Vi som äter Metformin

Hej,
    jag vet att det finns gamla trådar om Metformin men jag vill ha kontakt med er som ska börja eller som redan äter Metformin med anledning av att ni har pco/pcos. 
    Jag har ätit Metformin i snart 4 veckor och försöker nu att äta 3 tabletter 500mg per dag: 1 på morgon, 1 till lunch och en till kvällsmål. Jag började med 1 tablett per dag första veckan, andra veckan 2 per dag och nu försöker jag mig på det är med 3 per dag. Det var helt ok att äta 2 om dagen, men när jag la till den sista började jag må riktigt kasst. Har kräkts , har diarréer och magknip. Dessutom är jag väldigt trött. Men jag har redan upptäckt positiva effekter: mina finnar har helt klart blivit färre och dessutom fick jag mens idag! 
    Men det är väldigt jobbigt att må dåligt, har ingen aptit och mår illa hela tiden... 

Jag äter även Pergotime för att få igång ägglossningen men det lyckades inte med enkeldos, denna månad blir det dubbeldos så får vi se om det ger någon effekt.

Så, någon som vill dela med sig lite? Stötta varandra? Hur mår du? Vilka biverkningar? Förhoppningar? Drömmar? Kör!!!

• Svar på tråden Vi som äter Metformin
  • ceebee

Hej allihop! Ny här, ska börja äta Metformin nu medan vi väntar på makens SP som lämnas imorgon... Nervöst. Har gått igenom 3 dubbla pergotimekurer vilket har stabiliserat min cykel totalt. :) Första gången i hela mitt liv som jag har mens varje månad! Nu lägger vi alltså in en ny växel och lägger till metformin och ser om det ger någon ytterligare effekt då Pergo inte tagit - förutsatt att makens grabbar är friska då.

Jag hoppas hitta lite stöd här med andra som har samma problem. Jag har alltså PCO och är 20 kg överviktig, dessutom reumatiker så det går lite dåligt med viktminskningen. Då vi försökt skaffa barn i över 2 år nu så är hoppet och humöret inte direkt på topp... 

Jättekul att läsa om er andra och era framgångar med metformin - har inte uppfattat om någon har kört samma coctail som jag härinne, men om nån har några hejarop så tar jag gärna emot! Önskar så att detta funkar nu!

Grattis till er som plussat! Hjärta

• jemo2014
    ceebee skrev 2014-05-07 14:29:23 följande:
    Jättekul att läsa om er andra och era framgångar med metformin - har inte uppfattat om någon har kört samma coctail som jag härinne, men om nån har några hejarop så tar jag gärna emot! Önskar så att detta funkar nu!

Grattis till er som plussat! Hjärta
    Hej och välkommen!
    Det är väldigt vanligt med Metformin i kombination med Pergotime och det verkar fruktsamt för många, så jag håller tummarna för dig :)
    Förbered dig dock på att du kan få ganska stora problem med maken under upptrappningen av Metforminet. Trodde aldrig att det skulle gå över men det gjorde det! Jag har dock inte upplevt någon viktminskning men då ska jag även tillägga att jag inte har någon övervikt... Fast lite att ta av har jag allt!

Lycka till!
  • ceebee
    jemo2014 skrev 2014-05-07 14:47:59 följande:
    Hej och välkommen!
    Det är väldigt vanligt med Metformin i kombination med Pergotime och det verkar fruktsamt för många, så jag håller tummarna för dig :)
    Förbered dig dock på att du kan få ganska stora problem med maken under upptrappningen av Metforminet. Trodde aldrig att det skulle gå över men det gjorde det! Jag har dock inte upplevt någon viktminskning men då ska jag även tillägga att jag inte har någon övervikt... Fast lite att ta av har jag allt!

Lycka till!
    Tack snälla! Kul att höra - får inte sådär jättemycket info om statistik från min fertilitetsläkare... ;) Jag är förberedd på det värsta vad gäller biverkningar, så jag hoppas att det blir hanterbart.
  • jemo2014
    ceebee skrev 2014-05-07 15:12:58 följande:
    Tack snälla! Kul att höra - får inte sådär jättemycket info om statistik från min fertilitetsläkare... ;) Jag är förberedd på det värsta vad gäller biverkningar, så jag hoppas att det blir hanterbart.
    Även om det inte känns hanterbart, kom ihåg att det går över!!! :) Ge inte upp helt enkelt.. Och ät bara tabletterna i samband med måltid, det hjälper! 
  • ceebee
    jemo2014 skrev 2014-05-07 15:19:57 följande:
    Även om det inte känns hanterbart, kom ihåg att det går över!!! :) Ge inte upp helt enkelt.. Och ät bara tabletterna i samband med måltid, det hjälper! 
    Haha dina ord klingade i mig i helgen, för tusan vad dåligt jag mådde! Usch - började verkligen ifrågasätta hela konceptet! Men det känns bättre nu, är dock lite rädd för jag ska öka på till 2 tabletter imorgon...
  • jemo2014
    ceebee skrev 2014-05-12 11:53:19 följande:
    Haha dina ord klingade i mig i helgen, för tusan vad dåligt jag mådde! Usch - började verkligen ifrågasätta hela konceptet! Men det känns bättre nu, är dock lite rädd för jag ska öka på till 2 tabletter imorgon...
    Ja, när man mår så där dåligt vill man såklart avbryta. MEN det löser sig. Kroppen vänjer sig efter ett tag... Men visst mår man pyton! Jag både kräktes och hade sprutdiarré haha. Fy... 
  • ceebee
    jemo2014 skrev 2014-05-12 15:33:57 följande:
    Ja, när man mår så där dåligt vill man såklart avbryta. MEN det löser sig. Kroppen vänjer sig efter ett tag... Men visst mår man pyton! Jag både kräktes och hade sprutdiarré haha. Fy... 
    Ja usch! Men då kanske jag (än så länge i alla fall) är väldigt skonsamt påverkad då jag bara mått hemskt illa. Inget annat. Så jag ska inte klaga. Flört
  • jemo2014
    ceebee skrev 2014-05-12 15:49:42 följande:
    Ja usch! Men då kanske jag (än så länge i alla fall) är väldigt skonsamt påverkad då jag bara mått hemskt illa. Inget annat. Så jag ska inte klaga. Flört
    Mitt började först då jag trappade upp till 3 tabletter om dagen, innan dess mådde jag helt ok. Men jag håller tummarna för att du klarar dig med lite illamående :)
  • Caroline 148

Hej allesamman

Jag har PCOS och vårt första barn är ett IVF barn efter nått år ville vi skaffa syskon men efter några IVF behandlingar ansåg jag att det inte va värt det.....jag mådde skit o orkade knappt ta hand om det barn jag kämpat så för att få.
    Vi ställde in oss på att bara ha 1 barn och jag ville ta tag i min övervikt.....
    Jag läste runt på nätet och hittade en utredning om PCO och metformin. 
    Jag pratade med en gynläkare om detta men han ansåg att där inte fanns belägg för att detta funkade för viktminskning o PCO utan rekomenderade sallad o motion!!!!!!!
    Eftersom jag har problem med cyctor på äggstockarna dröjde det inte länge förren jag kom till en annan läkare, jag tog upp det även med denna som till motsats till den förra sa JA kan ju inte skada att testa.

Jag började med dem och döm om min förvåning när jag 3 mån senare blev gravid :) :) Jag hade gått på trippeldos Pergo  men inte ens haft äl och vid IVF hade vi aldrig fått ut särskilt många ägg och inga så bra att de gick att frysa.
    Vid denna tiden så hade inte många testat Metformin och min läkare var minst sagt förvånad men sa direkt att det måste ha med dem att göra

Nu har det gått 9 år sen dess och jag blir så glad att läkarna idag många gg kombinerar Metformin O Pergo tänk om jag fått det när vi startade vår utredning för 16 år sen det hade kanske sparat en massa tårar.

Kram till er alla o lycka till Caroline

• ceebee
    Caroline 148 skrev 2014-05-21 12:12:58 följande:
    Hej allesamman

Jag har PCOS och vårt första barn är ett IVF barn efter nått år ville vi skaffa syskon men efter några IVF behandlingar ansåg jag att det inte va värt det.....jag mådde skit o orkade knappt ta hand om det barn jag kämpat så för att få.
    Vi ställde in oss på att bara ha 1 barn och jag ville ta tag i min övervikt.....
    Jag läste runt på nätet och hittade en utredning om PCO och metformin. 
    Jag pratade med en gynläkare om detta men han ansåg att där inte fanns belägg för att detta funkade för viktminskning o PCO utan rekomenderade sallad o motion!!!!!!!
    Eftersom jag har problem med cyctor på äggstockarna dröjde det inte länge förren jag kom till en annan läkare, jag tog upp det även med denna som till motsats till den förra sa JA kan ju inte skada att testa.

Jag började med dem och döm om min förvåning när jag 3 mån senare blev gravid :) :) Jag hade gått på trippeldos Pergo  men inte ens haft äl och vid IVF hade vi aldrig fått ut särskilt många ägg och inga så bra att de gick att frysa.
    Vid denna tiden så hade inte många testat Metformin och min läkare var minst sagt förvånad men sa direkt att det måste ha med dem att göra

Nu har det gått 9 år sen dess och jag blir så glad att läkarna idag många gg kombinerar Metformin O Pergo tänk om jag fått det när vi startade vår utredning för 16 år sen det hade kanske sparat en massa tårar.

Kram till er alla o lycka till Caroline
    Vilket inspirerande inlägg! Känns otroligt härligt att läsa - får mig att hoppas att det ska gå lika bra för oss i slutändan! :)

Jag är nu uppe i full dos och mår hur bra som helst, känns skönt att det inte blev värre biverkningar. Jag är ganska säker på att jag haft ÄL denna gång med, och detta tack var Metforminet i så fall då jag inte haft pergo sen två cykler tillbaka - så vi får väl se hur det går. 

Hur går det för er andra? Nåt nytt?
Svar på tråden Vi som äter Metformin