• jemo2014

Vi som äter Metformin

Hej,
    jag vet att det finns gamla trådar om Metformin men jag vill ha kontakt med er som ska börja eller som redan äter Metformin med anledning av att ni har pco/pcos. 
    Jag har ätit Metformin i snart 4 veckor och försöker nu att äta 3 tabletter 500mg per dag: 1 på morgon, 1 till lunch och en till kvällsmål. Jag började med 1 tablett per dag första veckan, andra veckan 2 per dag och nu försöker jag mig på det är med 3 per dag. Det var helt ok att äta 2 om dagen, men när jag la till den sista började jag må riktigt kasst. Har kräkts , har diarréer och magknip. Dessutom är jag väldigt trött. Men jag har redan upptäckt positiva effekter: mina finnar har helt klart blivit färre och dessutom fick jag mens idag! 
    Men det är väldigt jobbigt att må dåligt, har ingen aptit och mår illa hela tiden... 

Jag äter även Pergotime för att få igång ägglossningen men det lyckades inte med enkeldos, denna månad blir det dubbeldos så får vi se om det ger någon effekt.

Så, någon som vill dela med sig lite? Stötta varandra? Hur mår du? Vilka biverkningar? Förhoppningar? Drömmar? Kör!!!

• Svar på tråden Vi som äter Metformin
  • linnn89

Jag åt metformin och mådde så bra av det... Hjälpte mig att bli gravid också :) i början är det skit jobbigt med tabletterna men så fort kroppen vänjer sig går det över illafall för mig men då måste du äta hela dosen ett tag alltså 3st tabletter i mer än en vecka.

• stenbock85

Började för en vecka sen och visst magen var kass i tre dagar men nu är den som vanligt igen.

• jemo2014
    linnn89 skrev 2014-03-04 14:04:58 följande:
    Jag åt metformin och mådde så bra av det... Hjälpte mig att bli gravid också :) i början är det skit jobbigt med tabletterna men så fort kroppen vänjer sig går det över illafall för mig men då måste du äta hela dosen ett tag alltså 3st tabletter i mer än en vecka.
    Härligt att höra!
    Vad var det för positiva effekter du kände att du fick?

Beror ju på hur man ser det, men jag tycker att min aptitlöshet och mättnadskänsla är positivt fast det faktiskt också kan vara lite obehagligt att tappa aptiten... :) Men jag har alltid tidigare varit tvungen att kontrollera mig för att inte äta för mycket, nu går det liksom automatiskt... 
  • jemo2014
    stenbock85 skrev 2014-03-04 15:03:06 följande:
    Började för en vecka sen och visst magen var kass i tre dagar men nu är den som vanligt igen.
    Vad skönt att det gick över så fort! Jag mår så fruktansvärt illa, mest på morgon och kväll. Går och lägger mig supertidigt på kvällen för att bara slippa var vaken och må dåligt... Hoppas det blir bättre snart...
  • stenbock85

Kan inte lika stora portioner som innan och det är ju bra. Känner även att jag har mer tålamod med sonen som börjar komma in i trotsåldern.

• jemo2014
    stenbock85 skrev 2014-03-04 15:40:51 följande:
    Kan inte lika stora portioner som innan och det är ju bra. Känner även att jag har mer tålamod med sonen som börjar komma in i trotsåldern.
    Härligt! Jag har också känt mindre matlust, men det är ju för att jag mått så illa. Nu verkar det dock vända, mådde helt okej igår faktiskt. Men jag vill inte få tillbaka min jätteaptit tack!
  • stenbock85

Nej, det vill inte jag heller. Hoppas att mensen är på gång för jag har haft mensvärk i två dagar nu men vet inte om det kan bero på att jag ätit provera, tog sista tabletten idag.

• jemo2014

Ser nu att min cykel har kortats med 12 dagar denna månad, från 50 dagar till 38 :) Hoppas det beror på Metforminet!!!

• stenbock85

Va kul. Hoppas på att min mens blir mer regelbunden om vi inte blir gravida på första omgången med pergotime.

• jemo2014

Meningen är att jag ska börja äta Pergotime, dubbeldos, om tre dagar men jag tror att jag hoppar det denna månaden. Behöver ta en liten paus och har mått så dåligt av Metforminet. 

Svar på tråden Vi som äter Metformin