• jemo2014

Vi som äter Metformin

Hej,
    jag vet att det finns gamla trådar om Metformin men jag vill ha kontakt med er som ska börja eller som redan äter Metformin med anledning av att ni har pco/pcos. 
    Jag har ätit Metformin i snart 4 veckor och försöker nu att äta 3 tabletter 500mg per dag: 1 på morgon, 1 till lunch och en till kvällsmål. Jag började med 1 tablett per dag första veckan, andra veckan 2 per dag och nu försöker jag mig på det är med 3 per dag. Det var helt ok att äta 2 om dagen, men när jag la till den sista började jag må riktigt kasst. Har kräkts , har diarréer och magknip. Dessutom är jag väldigt trött. Men jag har redan upptäckt positiva effekter: mina finnar har helt klart blivit färre och dessutom fick jag mens idag! 
    Men det är väldigt jobbigt att må dåligt, har ingen aptit och mår illa hela tiden... 

Jag äter även Pergotime för att få igång ägglossningen men det lyckades inte med enkeldos, denna månad blir det dubbeldos så får vi se om det ger någon effekt.

Så, någon som vill dela med sig lite? Stötta varandra? Hur mår du? Vilka biverkningar? Förhoppningar? Drömmar? Kör!!!

• Svar på tråden Vi som äter Metformin
  • Cinder85

Hej!

Tre veckor sedan kom jag hem från en gynekolog/fertilitetsläkare med diagnosen PCO och började med Metformin & Provera efter att jag inte fick tillbaka mens efter 1 år utan p-piller. Jag har ju ätit p-piller mer eller mindre hela mitt vuxenliv, och vad jag kan minnas hade jag aldrig riktigt riktiga mens utan de kom lite hur som helst, typ ett par gånger per år. 

Jag har en hel del övervikt, så jag blev beordnat till att slopa alla kolhydrater under 3 månaders tid. Metformin har gjort, att jag inte är lilla minsta sugen på godis, socker eller rena kolhydrater såsom bröd, potatis och pasta. Jag känner mig också mycket piggare (kan vara även vitamin-D tillskottet som jag började med i samma veva), samt inte alls uppblåst på det sättet jag var alltid var förut.

Vågen har tickat lite neråt också, dock har jag hunnit ha en mensvecka inom dessa 3 veckor, så någon mirakulöst nedgång har det inte blivit. Men neråt går det, och det känns så skönt.

Jag har nu kommit upp till 3 tabletter om dagen, och det är klart att det inte har varit bara en promenad i solsken direkt. Magen har gjort upprop alltid några dagar efter jag ökade med en tablett (ökade med 1 tablett/vecka), men nu går det bra. Kvällens sista tablett kan vara lite sisådär med magen, men annars funkar det faktiskt väldigt bra!

Dock är jag inte sugen på mat. Det här är ingen större nackdel, eftersom jag känner mig inte äcklad när jag väl äter, däremot t.ex tänka ut vad jag skulle äta för middag är svårt, för att jag inte är sugen på nånting direkt. Eller jo, nu ljuger jag ? fisk kan jag inte tänka mig att äta! Vet inte varför, bara tanken på att äta typ lax, som jag annars älskar, få mig att bli illamående.

Nu är tanken att jag ska äta Metformin tre månader innan återbesök hos Gyn. Med hjälp av Provera lyckades jag få en mensblödning och då på mensdag 2 var jag och lämnade blodprov för att se allting ser ut i kroppen med hormoner etc.

Så just nu känner jag mig ganska så taggad, samtidigt som väldigt rastlös! Allting tar ju så lång tid ? det är inte direkt att man tar en Alvedon och om en timme är huvudvärken borta! Nejdå, här ska det väntas en månad hit och en månad dit!  

• beccagranen

Kul att läsa om hur det går för alla! Själv gör jag ett tredje försök med metformin. Jag har gett upp efter alla biverkningar som aldrig ge med sig, konstant torr i munnen (känns som sandpapper och äcklig andedräkt), magen ballar ur efter bara en tablett (diarré) går även med en känsla av illamående och huvudvärk, bara allmänt dåligt tillstånd som man känner sig när man är på väg att bli sjuk.

Men samtidigt så känner jag att metforminet tar bort allt sug, och allmäntillståndet känns stabilare, lika så har jag märkt av att jag fått igång östrogenet i kroppen (svullna bröst och bättre hy) så jag vill ändå ge det en chans till.
    Men man känner sig verkligen som i början på en graviditet, skendräktig ;)

• whattha

Hej!!

Jag blev diagnostiserad med PCOS för ett år sedan. Min mens har alltid varit hemskt oregelbunden, mellan 40-80 dagar mellan varje cykel. 
    Nu har det blivit dags att försöka bli gravid, jag gick till min läkare här i England och han skrev ut metformin och folsyra 5mg. Har tagit min första tablett metformin idag, för typ en timme sedan, så vet inte hur det funkar än :P 
    Jag är 27år och har ett bmi på 29, gått ner 15kg det senaste året, men har problemet att jag inte kan känna att jag är mätt, jag vill bara äta jämt, och gärna sötsaker :P Men jag kämpar varje dag för att vara sund, en dag i taget :)

Vore kul att ha sällskap på resan :)

• whattha

Glömde säga att jag fick mens inatt, eller ppillerblödning eftesom jag tog mitt sista piller i söndags.

• whattha

Nu kom magproblemet.... Men hoppas det är värt det :)

• en tjej som längtar

hej! va kul att få läsa en tråd som fortfarande är akutell om pco. jag fick diagnosen pco för två dagar sedan efter att sökt hjälp för oreglbundna blödningar och svårt att bli gravid. jag är även överviktig vilket gjorde att min gynokolog berättade om en tablatet och jag tror hon menade metformin (efter lite googlande). som jag skulle få om jag stannar av i min viktigt ned gång eller går upp igen. har nämligt lyckas gå 7kg på en och halv månad, så hon ville inte störra om kropp just nu. Men de är jätte intressant och läsa alla andras upplevelser. så man blir lite mer för berädd på vad som kommer hända

• Dakine
    en tjej som längtar skrev 2014-10-18 05:17:07 följande:

hej! va kul att få läsa en tråd som fortfarande är akutell om pco. jag fick diagnosen pco för två dagar sedan efter att sökt hjälp för oreglbundna blödningar och svårt att bli gravid. jag är även överviktig vilket gjorde att min gynokolog berättade om en tablatet och jag tror hon menade metformin (efter lite googlande). som jag skulle få om jag stannar av i min viktigt ned gång eller går upp igen. har nämligt lyckas gå 7kg på en och halv månad, så hon ville inte störra om kropp just nu. Men de är jätte intressant och läsa alla andras upplevelser. så man blir lite mer för berädd på vad som kommer hända

Åh! Hur har du lyckats gå ned? jag har svin svårt att gå ned och vikten står bara stilla!! 
  • Cinder85

Kul med lyckad Metformin-historier! 

Själv är jag nånstans kring 6-7 veckan med Metformin. Magen går upp och ner, vissa dagar är OK, medans andra kvällar vill man inte gå hemifrån direkt. Jag har börjat sluta även mejerier från dieten (utöver kolhydraterna) och jag märker något skillnad hur magen mår, och främst att illamåendet är i stort borta.

Viktnedgången är fortfarande kring 0,5 kg i veckan, vilket väl är bra, men det känns att man skulle vilja ha ett litet starthopp på några mera kilo/månad, då man har så mycket att gå ner. 

Jag hoppas att hitta balans i magen, främst för att kunna börja träna igen! Just nu testäter jag chiapudding till frukost. Jag kan inte påstå att jag hör till den gruppen som hyllar chiapudding, men är det nyttig så får det vara värt att testa. 

Svar på tråden Vi som äter Metformin