• jemo2014

Vi som äter Metformin

Hej,
    jag vet att det finns gamla trådar om Metformin men jag vill ha kontakt med er som ska börja eller som redan äter Metformin med anledning av att ni har pco/pcos. 
    Jag har ätit Metformin i snart 4 veckor och försöker nu att äta 3 tabletter 500mg per dag: 1 på morgon, 1 till lunch och en till kvällsmål. Jag började med 1 tablett per dag första veckan, andra veckan 2 per dag och nu försöker jag mig på det är med 3 per dag. Det var helt ok att äta 2 om dagen, men när jag la till den sista började jag må riktigt kasst. Har kräkts , har diarréer och magknip. Dessutom är jag väldigt trött. Men jag har redan upptäckt positiva effekter: mina finnar har helt klart blivit färre och dessutom fick jag mens idag! 
    Men det är väldigt jobbigt att må dåligt, har ingen aptit och mår illa hela tiden... 

Jag äter även Pergotime för att få igång ägglossningen men det lyckades inte med enkeldos, denna månad blir det dubbeldos så får vi se om det ger någon effekt.

Så, någon som vill dela med sig lite? Stötta varandra? Hur mår du? Vilka biverkningar? Förhoppningar? Drömmar? Kör!!!

• Svar på tråden Vi som äter Metformin
  • stenbock85

Okej, jag ska också ta en dubbelkur, jag hoppas det funkar lika bra den här gången som sist, då räckte det med en dubbelkur.

• stenbock85

Man bör inte gör det men äter man det som behandling för diabetes så ska man diskutera med sin läkare.

• Längtar efter barn

Hej Roligt med en färsk Metformin tråd. Blev diagnostiseras med lätt PCO och insulinresistens av min gyn. Jag vet inte vilket som är ägget och hönan här och jag vet inte om man kan bota det ena och bli av med det andra men jag har kommit fram till att jag vill höra nåt åt insulinresistensen. Det finns mycket info på nätet om om det samt forskning. Ser ut som blandad träning och högintensiv träning är bäst (samt kost). Väldigt effektivt är superintensiv träning 3 X 30 sekunder varje dag. Typ burpees. Har inte riktigt kommit igång men tror mycket på detta. Min kropp har bevisat mig rätt genom att blu gravid varje gång jag börjat träna (är inte den typen till vardags). Det här blev inte så mycket om Metformin ... Har ätit i snart tre månader och mår jättebra men samtidigt vill jag helst bli medcinfri o gravid och av med bukfettet. Är det någon som plussat än?

• vemvet
    CattiM skrev 2014-04-22 14:06:38 följande:
    Kan man äta Metformin under en graviditet?

Det pågår faktiskt en studie just nu där de låter gravida fortsätta med metformin för att se om det kan påverka missfallsrisken den första tiden av graviditeten (till det positiva alltså, syftet är att minska missfallsrisken).
  • vemvet

Jag tar inte metformin nu eftersom jag är gravid, men vill bara uppmuntra till att fortsätta med metformin fast det är besvärligt i början! Det går över när kroppen vänjer sig och det är så värt det!!!!

• jemo2014

Min cykel har blivit regelbunden på 30 dagar sedan jag började med mitt Metformin. Dock har vi faktiskt pausat själva bebisverkstaden så inget plus än, med flit faktiskt. Men jag mår så bra av Metforminet, vill verkligen fortsätta trots att det inte är aktuellt med graviditet. Mitt humör är så mycket bättre vill jag lova, min akne är mildare och jag mår helt enkelt bra. Beror självklart delvis på att jag tränar och äter hälsosamt, men ändå! :)

Svar på tråden Vi som äter Metformin