Hey Jude!
Fajga - i solen, med två små barn i termooveraller som springer omkring i snön (med mamma jagandes efter) var det riktig tvarmt och skönt i dag
Fajga - i solen, med två små barn i termooveraller som springer omkring i snön (med mamma jagandes efter) var det riktig tvarmt och skönt i dag
Chaia - hur är det med yoghurt, det är väl en mjölkprodukt, vad kan man byta ut den mot om man vill ha det fleissig? Det är ju trots allt lite speciell smak på just yoghurt.
Det får nog bli en Spice and Spirit, och den marockanska kokboken, känner att jag behöver förnya mig lite!
KidA: Noah är ju hur söt som helst!
(tror jag skall prata med maken om det här med en bebis till, blir lite inspirerad)
God morgon!
Mycket alkohol i går märker jag
Själv har jag varit gravid eller ammat sedan hösten 2001, och därmed alkoholfri, och det är först nu jag har börjat sörpla lite starkare drycker igen. Tycker nog bäst om ett glas vin faktiskt, starksprit har aldrig varit min grej riktigt, fast det är klart, en och annan skottsk whisky har ju slunkit ner (bodde i Skottland i ett halvår en gång i tiden)
Och så har jag minsann druckit både daiquiri och mojito på Hemingways barer på Kuba!
Det har aldrig smakat så gott med en mojito som en varm kväll i Havanna!
Så RoshHashana-kycklingen är god, funderade på den nyligen men har inte kommit till skott.
Vi hade faktiskt kyckling i går, annars är jag ju inte så mycket för kött, men min indiska kokbok har ett antal goda rätter med mustiga såser som inte smakar så mycket kyckling, så både jag ( som helst klarar mig utan kött) och övrig afamiljen ( som gillar kyckling) får liksom sitt.
Chaia - rödvinsgryta med soja....? Vill du dela med dig?
Mayasmama : hoppas kalaset gick fint och att ni inte är helt utmattade allihop!
Här är det elva minus, i GÖteborg!!!!!! Innedag i dag, skall nog baka bröd och få upp värmen!
Och så Fajga- hur hade ni det?
Mayasmama - pojkar må ha ett stort behov av att röra sig, och ha en tendens att bli högljudda och stökiga i grupp, men det finns självfallet gränser för vad som är acceptabelt. Att acceptera ett beteende som det du beskriver bara för att "pojkar är sådana" är i mitt tycke helt förkastligt.
Om en flicka hade betett sig som pojkarna, hade det accepterats då?!?!?
Nej, självfallet inte, hon hade fått en skarp tillsägelse!
Problemet är just att pojkar tillåts ta sig ett utrymme just med den motiveringen, att gränserna för vad pojkar får göra är mycket vidare än för flickor i samma ålder.
Nej, jag tycker då rakt inte att du överreagerar!
Jag har ju en vildbasare till son själv, tre och ett halvt år och med mycket spring i benen, men han måste lära sig vad som gäller, inte minst vad gäller respekt för andra barn, oavsett kön.
Tyvärr är det inte alltid så lätt att som förälder kämpa mot vad barnen lär sig på dagis t ex - vi är mycket nöjda med vårt dagis, inte det, men sonen kom hem en dag och sjöng Sockerbagaren med texten " Är du pojke så kan du få, men är du flicka så får du gå", och det har han då inte lärt sig här hemma! Vi ändrade genast till " är du flicka så får du två!" vilket lite förtog charmen av visan uppenbarligen...
Pojkars beteende är normen, man får som pojke vara yvig och högljudd och ta mycket plats, och det ställer stora krav på både föräldrar och skolpersonal att hantera detta och visa på ett annat sätt att förhålla sig, där flickor få ta lika mycket plats. Att hjälpa flickorna att ta plats och ta för sig, att ge dem de ytor de behöver, innebär ett väldigt aktivt ingripande från omgivningens vuxna, eftersom så många låter det pågå, även i skolan.
Men hur man gör, rent praktiskt?
Jag tänker mycket på det själv, hur lilla Hedvig skall kunna hävda sig - hitintills fixar hon sin storebror bra och ger igen och låter sig inte sättas på.
Har du pratat med personalen på dagis? Jag vet inte hur utbildade de är (är det Gan Chaja Mushka på Torild Wulffsgatan hon går på?) men det handlar väl mycket om att de styr upp situationen och visar tydligt på att Maya har en plats hon också, att hennes yta är lika stor som pojkarnas.
Hur mycket man än säger hemma är det ju i de praktiska situationerna det testas, och om pojkarna aldrig får lära sig att respektera flickornas rätt til plats och att deras betetende på kalaset är oacceptabelt, så blir det ju inte bättre med åren...
För att vara en ruskig besserwisser - förkortningarna står nog egentligen för Morbilli-Parotit-Rubella, de latinska namnen på sjukdomarna, men på svenska börjar de ju på samma begynnelsebokstav.
I övrigt, äter Fajga frukost med ex:et fortfarande??
Tbc-vaccinationer, är det inför resa till Israel som det behövs?
Här är vi också hemmahela dagen, dagis är stängt för studiedag.
Och det var TRETTON MINUS i morse, i Gbg!!!
Jag städar lite, i eftermiddag kommer en väninna med två barn i samma åldrar som mina.
Nu skall vi baka en sockerkaka
Fajga - hur har du det i dag
Elims - nutida/moderna eller genom historien?
Kreditkort kör vi heller aldrig på, jag är alldels för feg, vill ha koll på ekonomin.
Har Fajga helt försvunnit efter sin och ex:ets Late breakfast i går?!
KidA- visst är det märkligt, denna kärlek som bara finns och som är så överväldigande stor.