Inlägg från: Hattifnatt |Visa alla inlägg
  • Hattifnatt

Hey Jude!

Elims- nej trist nog inte, citronerna i vår affär var så trista i går att jag inte hade lust att betala för dem...

Elims - och ni andra som håller shabat - hur gör ni med jobb på fredagar, slutar ni tidigare i varje fall under vinterhalvåret, för att hinna hem i tid?

Purim är verkligen en trivsam chag!
    Just att ge bort gåvor gör det ju till en extra trivsam helg!
    Kanske man skulle baka lite hamentashen

• Hattifnatt

Goder afton!

Ni har i vanlig ordnng varit flitiga!

Marcink ? jag vet inte riktigt vad "streamad tv" är, är det tv på datorn *djupt okunnig*
    Har du kollat in de israeliska kanalerna, fungerar det väl?

KidA- hoppas du fick sova i natt trots att Noah sov så gott hela kvällen i går! Här har vi snuviga barn och Hedvig sov oroligt i natt, och så vaknade sonen mitt i allt, så jag har varit seg hela dagen. Lite otur, jag läser en 5p kurs och hade räknat med att läsa en massa inför ett litteraturseminarium i veckan, men har inte riktigt orkat. Mest läst ett nummer av Hus och Hem och funderat på det här med spotlights på undersidan av köksluckorna.

Fajga ? inser att jag har fyllt 40, att komma hemvalsande klockan halv fem på morgonen hade jag inte pallat! Downhill efter 30 är bara förnamnet!

Chaia ? roligt att purimfirandet var lyckat! Jag orkade inte baka hamentaschen i dag, men i morgon , då...! Vad var din dotter utkladd som?

Nu skall jag ta tag i disken, verkar vara min tur i kväll!

• Hattifnatt

God morgon allesammans!

Arbetar hemifrån i dag men eftersom Hedvig är pigg och glad och inte direkt samarbstvillig, har jag satt en deg (grahamsfrallor) och pysslar lite. Helt ok

• Hattifnatt

Monsa - det är klart det kommer gå superbra!!!
    Själv körde jag upp dagen efter Lucia (under sista året på gymnasiet) i blixthalka, och fick ont om bensin ute i den småländska skogen och körde djupare och djupare in i skogen med en allt mer ilsket blinkande bensinlampa...och klarade mig ändå.

Chana - välkommen!
    Var ligger de judiska kvarteren i Paris? Jag släpade med mig maken till Maraiskvarteren (heter det så? Bakom Centre Pompadour vill jag minnas) för ett par år sedan, där vi visserligen kunde vi fika kosher men jag antar att de "riktiga" kvarteren ligger någon annanstans?

Izabella: uff, låter inget vidare...

• Hattifnatt

Chaia och Elims - jag har nu också "åkt dit" på det här med nana i teet
    Dock inte påsar med mynta, det hade mitt ICA aldrig hört talas om, men jag bredde på om hur fantastiskt fin mynta det var i de israeliska påsarna och de skulle "kolla upp det"...

• Hattifnatt

Fajga - grattis på födelsedagen! Hoppas du får en fin födelsedagsmorgon med exsambo och kompis, och en bra dag!
    Nana - jag köpte i kruka, Ica vid Minkebäck hade ju inget meri sitt sortiment, men ICA Focus borde ju faktiskt ha, god tanke. Skall cykla förbi senare i veckan och kolla!

Ni verkar ju ha ha en frejdig Purim! Inte heller här bakades öron, fast jag hade tänkt det, insåg dystert i alla recept jag hade till buds att man skulle MALA vallmofröna, och jag haringen kvarn för det. Hur gör ni andra, har ni en liten kryddkvarn för det? För inte finns det malda vallmofrön att köpa?!
    *Hattifnatt med större laddning omalda frön i skafferiet*

Elims - det hä rmed att vänta tre timmar mellan kött och mjölk, hur är det, gäller det bara efter kött, är väntetiden kortare mellan mjölk först och kött sedan?

• Hattifnatt

Elims : betyder det att man kan ha en milchig förrätt och en köttig huvudrätt och sedan vänta tre timmar efter huvudrätten *förvirrad* Jag hade för mig att man väntade även efter mjälk men kortare tid....

Inläte läst DN men hörde lit enu på radion, det ofta deprimenrad´nde programmet "Ring P1". Blir lite mörkrädd....

Svar på tråden Hey Jude!