Inlägg från: Hattifnatt |Visa alla inlägg
  • Hattifnatt

Hey Jude!

Och ett sent boker tov från mig, som just kommit till jobbet efter att ha lämnat sonen vid nio och åkt buss och spårvagn med en glad femtonmånaders flicka som vägrar sitta i vagnen utana vill upp och gå *svettigt*
    Så jag tog mig genom stan sjungandes "Känner du Lotta min vän" och "Mormors lilla kråka", det enda som höll henne kvar i mitt knä

Izabelle32 - välkommen!

Färskost, vilken höjdare!!! Här skall ystas (eller ja, vad det nu heter)
    Nu skall jag jobba lite också, fast först skall jag läsa förlossningsberättelsen!

• Hattifnatt

Elims - hur är det med Shmita-året egentligen, är det en sådan föreskrift som inte gäller längre? Eller praktiseras det i någon mån?

Izabelle32 - uff! Jag hade tur, båda mina graviditetrer var enkla och okomplicerade, jag skuttade runt som vanligt ganska länge med båda barnen.
    Men vattengympa låter bra. Och så får maken dammsuga
    (det är ju en fördel med att vara gravid, man KAN faktiskt inte dammsuga under sängen!)

• Hattifnatt

Elims - vad jag menade var att vissa föreskrifter väl baseras på att templet finns, och är beskrivningar t ex av hur brännoffer skall gå till. Jag undrade egentligen om bruket av schmita var knutet till templet på något sätt ( kunde ju haft relation till offer till templet t ex) . Uttryckte mig aningen oklart dock, medges

Gäller bruket av Schmita enbart i landet Israel eller skall det praktiseras oavsett var man befinner sig?

Känner att det är så mycket jag inte kan (och som inte står i mitt ex av "to be a Jew" ...!)

Chaia - så roligt att det står barn i kö till dagiset! Alltså, inte kul med dagiskö i o f s, men du förstår vad jag menar
    Hur stort är dagiset?

• Hattifnatt

Elims - jo, "To be a Jew" är bra att kolla i om man undrar, även om den som sagt är begränsad.

Tack för att du tar dig tid att svara på alla frågor

Ha en riktigt skön och avslappnad Shabbat!

• Hattifnatt

Boker tov allesammans!

Här har hela familjen sovit till klockan åtta minsann, kändes oerhört lyxigt att få vakna lite lojt och sträcka på sig i allsköns ro

Fajga - jag var i Uppsala för en tid sedan för jobbets räkning och fick en stund över innan flyget hem, så tog mig en tur till JC för att shoppa jeans, något jag inte gjort sedan innan graviditeterna...höll också på att bli galen av de mystifika storlekarna, och hrmpf - kroppen är ju en aaaaning annorlunda numera, och med de lågt skurna jeansen som är numera var det en mindre pärs....men kom faktiskt hem med tvenne par, i olika storlekar dock!
    Hoppas du hittar några i dag!

Mayasmama - stort lycka till i dag med buffén!

• Hattifnatt

KidA - är det plustjänsten som gör att du kan lägga in den fantastiskt fina bilden på Noah? *kliar lite i fingrarna att också skaffa plus*

• Hattifnatt

Fajga: känner igen det där med att det man sparat på ett reafynd måste spenderas på annat, helst omedelbart
    Var ligger "Avi och Lena"? *planerar för kommande reafynd*

Här har vi en skön eftermiddag, jag pluggar lite pedagogik och maken och barnen ser på en nyinköpt tecknad video med dinosaurier, vår treårings stora passion.

• Hattifnatt

God morgon allesammans!

Här har vi också varit uppe delar av natten, dock inte av samma anledning som Fajga Treåringen vaknade två gånger och ville bara ha maaammaaaa, och sedan vaknade dottern mittemellan med samma behov....Maken tog visserligen dottern, men jag vaknade ändå
    Men nu har vi sovit till klockan åtta hela familjen så det känns ok ändå!

Mayasmama : så roligt att buffén blev en sådan succé! Inte för att vi trodde någonting annat i o f s, men ändå!
    Lagar du all mat hemma?

Chaia - det låter ju bra med Zoglos tofuprodukter! Skall till Femmanhuset senare i veckan, där finns det Hemköp, så jag skall genast prova!
    Hoppas er Londonresa blir mysig på alla sätt och vis!

Fajga - hoppas du sover sött nu

Vad gäller hafrashat challa - det är ju en intressant mitzva, som väl egentligen bara gäller i landet Israel men som görs för att det inte skall glömmas bort ("rabbinical decree", eller är jag helt fel ute här??).
    En dum fråga, men när man slänger challen, går det bra i soptunnan, rakt av, bara den är ordentligt inlindad, eller skulle det vara ok att slänga den i komposten om den är inlindad och därmed på sitt sätt använda challen?
    (To be a Jew har inte så mycket att säga om denna mitzva).

• Hattifnatt

God morgon!

KidA - lider verkligen med dig!! Om febern inte ger med sig av panodil/ipren tycker jag nog du bör ringa antingen BB eller vårdcentralen/MVC, så att de får kika på dig!

Fajga - roligt att konserten var så bra! Hoppas det var en trevlig eftermiddag/afton även i övrigt , vill minnas att exsambon skulle vara med både i hockeytittande och konsert, eller minns jag fel?

Här har vi hurtiga-dagen, upp vid fem, på jobbet före sju, skriver en rapport så tangentbordet glöder. Börjar undra om jag är hormonhög fortfarande, sova, vem, jag, vadå?!?!
    Men det lär inte bli Vita Huset i afton, då lär jag ha knoppat in för länge sedan....

Ramlade på reklam för Spice and Spirit någonstans, var det den Elim och Chaia hade tro? Är det en bra kokbok, att rekommendera?

Nu åter till rapportskrivandet!

Svar på tråden Hey Jude!