Hey Jude!
ja gör det, vi är receptgalna här förstår du!
ja gör det, vi är receptgalna här förstår du!
chana
Ser smaskens ut! Det ser ut att vara småsallader av olika slag?!
Men, ordet "kemia" - är det franskt? arabiskt?
Tänkte på hebreiska när jag läste det och fick bara assosiationer med rengöringsmedel o dyl (couscous med lite ajax någon? ) - så det var därför jag frågade!
Tack för länken Chana, ska kika där
hittade en sida på engelska, men den hade inte lika många recept... harissa.com/eng/recetteseng.htm
Förresten, firar tunisiska judar Mimuna efter pesach är slut?
Chana
Gör ni inte mofletta?! hmm eller är det kanske bara marockanska judar som gör det...?!
Nä, vi är inte sefarder så vi firar inte det, men jag har varit på mimunafester i Israel och det har varit jätteskoj!
Veckans Torahavsnitt - Shmini (3 MOS kap 9-12) - handlar om de offergåvor Israels folk bar fram till Gud i öknen, om Aarons söners synd och om kosherreglerna - vilka djur som är tillåtna och vilka som inte är det.
Ha en jätteskön shabbat allihopa!
ringblomma
Monsa
Oj, stackare! Ni kan kanske inte få hjälp med avlastning från annat håll?
Nä men det handlar ju om att ge och ta faktiskt. Jag och min man är inte och har aldrig varit i er situation (att en jobbar heltid och en pluggar heltid + att vi har barn) så jag har inte så mycket att jämföra med egentligen, annat än att jag möjligtvis är den som tar på mig större ansvar här hemma oftast. Det är iof ganska självvalt i och med att jag bryr mig mer, men med jämna mellanrum får jag mina utbrott jag också.
Det är hur som helst inte värt det att du ska bli sönderstressad. Du pluggar ju för en anledning eller hur, och även om det inte drar in några direkta pengar kanske så bidrar ju du i det långa loppet och du måste också kunna utvecklas.
Vad har din man för åsikt om allt det här? Har han någon konstruktiv lösning?!
Är så imponerad av dig, hur organiserad och pysslig du är. Det här ska säkert också gå att ordna på något sätt. Du är värd det!
Och behöver du hjälp med religionsarbetet så säg bara till!
Kiralves
Är någon av er från Isle of Man/Manchester? *nyfiken*
Alltid kul med nya kokböcker!! Tycker personligen att efterrättssektionen är den minst intressanta i kokböcker...men så är jag ingen efterrättstyp heller
Chana
Hoppas ni haft en skön shabbes och att du hållit dig undan onödiga diskussioner Blev kemia gott??
Chaia
Ni kommer att klara er på engelska för det mesta, men här kommer ändå en liten språkparlör utifall att
Beitza (ägg)
Beitzim
Dagg (fisk)
Daggim
Egoz (nöt)
Egozim
Shemen egoz (nötolja)
Shaked (mandel)
Shkedim
Snoberim (pinjenötter)
Chalav (mjölk)
Gvina (ost)
Gvinot
Ha?bat shelanu meod allergit (Vår dotter är väldigt allergisk)
Ha?bat sheli meod allergit (Min dotter är väldigt allergisk)
Jesh ba zeh egozim? (Finns det nötter i det här?)
Jesh ba ochel egozim? (Finns det nötter i maten?)
Bara en vecka kvar!
Kiralves
blev det några hembakade bröd till pesach då?