Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

fajga
    Min morfar hade också alzheimers de sista åren och trodde att han var tillbaka i lägret. Han trodde att personalen var Kapos och hävdade att de slog honom.

De flesta av mina släktingar, gamla som unga, som mördades av nazisterna hamnade i dödskön direkt och gasades ihjäl samma dag som de anlände. Av de få som istället blev utvalda till arbete hamnade en i 'sonderkomando' och hans uppgift blev att bända ut ihjälgasade kroppar ur gaskamrarna med kofot innan han efter ett tag sedan själv gasades ihjäl.
    Min mormor var bara 14 år när Förintelsen började. Hon hör till de som faktiskt hamnade i Auschwitz, men som togs därifrån för att skickas på straffarbete vid någon vapenfabrik. Hon kom till Sverige med de vita bussarna och har fram till idag fortfarande svårt att möta stora schäferhundar pga hennes upplevelser för 60 år sedan.

• elims

Har faktiskt aldrig ätit smörgåstårta

• elims

nyb

Kul att du är tillbaka, du har varit saknad!

Spännande att höra om huset, vilken härlig tid på året att flytta in!

Har ni fått alla möbler på plats?

• elims

usch fajga, jobbigt dilemma. vad säger han själv?

• elims

fajga

aldrig behövt söka jobb själv? låter väldigt jobbigt!

Ja du får pusha honom att fixa ett på nära håll istället. Håll oss uppdaterade!

Är du helt frisk nu förresten??

• elims

Förresten, var det någon som såg Uppdrag granskning ikväll?!

Det handlade om fundementalistisk islam som får allt större fotfäste i Sverige. Ett inslag under programmet visade en imam som bla sa att det är kvinnans plikt att tillfredställa sin make sexuellt om han vill det...inom judendomen är det precis tvärtom, visste ni det?!

• elims

Chaia

Kosherrestauranger i Israel är alltid stängda på shabbat. I Tel Aviv kommer ni dock inte ha några problem att hitta andra restauranger som är öppna. I Jerusalem är de flesta restaurangerna kosher (och därmed stängda på shabbes), men hotellen brukar ha jättefina shabbesmiddagar!

• elims

Chaia

ja alltså inga allmäna/gemensamma...men de brukar ha shabbesmat (sallader, soppa, huvudrätt mm mm) och så brukar det finnas challe och småflaskor med vin till de som vill ha det. så har det varit på de ställen jag har bott på iallafall. Glöm inte att det är ett judiskt land du åker till!

Svar på tråden Hey Jude!