Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

marcink
    Har aldrig hört talas om det... varför undrar du?

Matsav betyder annars läge, situation. Man brukar hälsa på varandra lite på slang med "ma matzav?" (betyder ungefär 'hur e läget?')

• elims

"Ma hamatsav?" skulle det ju stå.

Ha en bra dag allihopa!

• elims

Chana

Vad gott det låter med chokladbröd

Lycka till med behandlingen!
    Vad innebär nedreglering? (hoppas det är ok att jag frågar)

• elims

mayasmama: wow, vad spännande! Väntar på rapporten sen...

• elims

mayasmama

MAZAL TOV, vad kul att få veta!!!
    Och du, när hon väl tittar fram kommer nog Nadav glömma allt det där...

• elims

Chana

Tack för förklaringen, intressant. Kan så lite om det där, men skulle vilja lära mig mer. Har kompisar som genomgick jag vet inte hur många behandlingar, under flera flera år. Vet att hon väntade trillingar ett tag men fick inte behålla dem. Till slut gick det iallafall vägen och idag har de två söta flickor. Vi är rätt nära men vi talade aldrig om just det där och jag ville inte fråga eftersom det ju är rätt så känsligt.

Lycka till iallafall!
    Kan lägga in er i mina böner om du vill. Skicka ett meddelande till min inbox isåfall med era namn (din mans judiska om du känner till det)

• elims

Chaia

Det var ett tag sen vi snackade känns det som

Är ni laddade inför resan?
    Hur ska ni göra med barnmatsburkarna? Om de är oöppnade måste de väl inte stå kylda, eller?! De har nog vattenkokare på hotellrummet som ni kanske kan använda...

Här vankas det crepes med svampstuvning till middag. Senare en stooor kopp jordgubbsdröm!!

• elims

Vill inte dra ner på den goda stämmningen i tråden...men tänkte ändå bara uppmärksamma er alla på att det är Jom Hashoa imorgon, med start ikväll.
    Jom Hashoa är åminnelsedagen för förintelsens offer.

Tillsammans med de bla sex miljoner judar som mördades under förintelsen minns jag min mormors fyra syskon, mamma, pappa, kusiner och andra släktingar som alla mördades av nazisterna i gettot och i förintelselägret Auschwitz.
    Jag minns min morfars samtliga syskon, mamma, pappa, kusiner och andra släktingar som alla mördades av nazisterna i gettot och i förintelselägren Treblinka och Auschwitz.

Min farmor och farfars respektive familjer hade tack och lov invandrat från olika ställen till Sverige redan innan Förintelsen.

• elims

Kommer heller aldrig någonsin glömma eller förlåta och fastän jag faktiskt har besökt flera av dessa läger kommer jag aldrig kunna förstå.

• elims

Chaia och fajga
    Det finns inga ord...

tutim
    skönt att du försöker muntra upp lite. Jesh tikvah, am Israel chai!

marcink
    Har inget svar till dig. konstigt. I judiska kalendern i tryckt form står det iallafall med.

Svar på tråden Hey Jude!