Hey Jude!
Det låter gott!
Min svärfar gör också sin chrein utan rödbetor, så man behöver ju faktiskt inte ha i det även om det är vanligast
Det låter gott!
Min svärfar gör också sin chrein utan rödbetor, så man behöver ju faktiskt inte ha i det även om det är vanligast
ja jag måste nog också släcka ner och bege mig hemåt.
De ska ringa tidigt imorgonbitti från skolan jag var på imorse och intervjuade, och kanske kanske hinner jag med några offer (eh, jag menar barn ) till!
Hej på er!
Nu finns det inte en smula chametz kvar här hemma!
Var nere i källaren och hämtade upp våra pesachgrejer och jag blev glatt överraskad, hade helt glömt bort att vi faktiskt har en hel del grejer - riktiga tallrikar, bestik och en massa andra köksprylar. Trodde vi skulle behöva äta på papperstallrikar i en vecka! Kändes som att packa upp en massa presenter!
ja men aubergine borde ju bli geggigt och bra vet att en del gör vegetarisk gehackte på aubergine men då är det ju ägg (och nötter) i vanligtvis...
fajga
pampuschkes?! never heard of!
Det är egentligen min mans familj som har som tradition att göra chremslach, de är ungerska judar från början (bodde i ungern/tjeckoslovakien innan kriget)
Min familj har polska rötter, så vi har mest ätit matzebrai.
Det är ju inte riktigt samma sak, men jag tycker chremslach är godare!!
varifrån kommer släkten från din pappas sida då? Det är ju förmodligen samma recept, bara olika namn
fajga
Ja det är lite lustigt
hm...judar med ursprung i tex Polen har som tradition att uttala saker på ett sätt och judar från västeuropa och Ryssland på ett annat, på yiddish brukar man kalla de polska judarna för piter jidden och de andra poter jidden eftersom det hörs på namnet vad som uttalas - piter jidden säger tex challe bilke (challebulle) medan poter jidden säger challe bulke. piter jidden säger shil (synagoga) och poter jidden säger shul. piter jiden säger kigel och poter jidden säger kugel. tex.
det är nog förklaringen till varför fin mormor alltid sa bran och min mormor kallar det brei.
piter jidden har också som tradition att söta maten lite mer än poter jidden.
så här hemma har vi ibland haft låtsatsbråk om hur vi ska ha det - jag vill ha söta challebilkes och min man vill ha osöta challebulkes! Viktigt att bråka om va!
hej alla, ja visst känns det som det är vår i luften, men det får man väl knappt säga högt, för då börjar det säkert snöa igen!
Hur mår ni i matzemagen då?!
Här hemma blir det en avancerad middag: yoghurt med frukt i och hårdkokt ägg på matze...
Har ätit så mycket de senaste dagarna, och nästan bara köttigt, så jag ser verkligen fram emot en skål yoghurt