Hey Jude!
KidA
Vilken trevlig seder ni verkar ha haft, fina bilder!!
Och jag såg benet allt, snyggt!
Chaia
Usch, vad tragiskt Förstår att du är chockad...
KidA
Vilken trevlig seder ni verkar ha haft, fina bilder!!
Och jag såg benet allt, snyggt!
Chaia
Usch, vad tragiskt Förstår att du är chockad...
Chaia
jepp, städningen är helt klar och vi har gjort bedikat chametz.
I mitt kylskåp just nu står ett ensamt litet yoghurtpaket och trycker i ett hörn...allt annat är bortstädat!
Förresten, sitter hos svärmor nu och dricker en kopp rooiboste. Det var inte "jordgubbsdröm" det hette, utan "rooibos lingon blåbär" (smak av lingon, blåbär och yoghurt, men torkade blåbär, lingon och yoghurtcrisp - det du!! )
KidA
Kul att det blev så lyckat, speciellt hos svärmor.
själv gillar jag egentligen inte ägg & saltvatten, men det är kul att tävla! Vi brukar alltid tävla om vem som kan dela på ägget först genom att bara använda skeden i ena handen. Ser rätt kul ut när allas ägg halkar omkring på tallrikarna!
marcink: vad menar du? att sälja det eller?
Man skriver upp sitt namn och det man vill sälja på en lista i synagogan/på församlingen och sedan säljs allting samtidigt. Det är liksom som ett kontrakt, du är inte ägare till ditt chametz på 8 dagar, men sedan går köpet tillbaka.
matzebollarna såg riktigt smarriga ut! längtar!
minns inte hur mycket det kostar, kanske chaia vet?!
På tal om matzemjöl...vet ni vad som är jättegott - chremslach!!
Det är som små plättar typ som man gör på ägg, vatten, matzemjöl, salt och lite socker. Man blandar ihop det, klickar ut och steker i pannan. Äts med sylt eller socker till tex. testa, det är jättegott!!
gillade hon pepparroten då?!
jag sa ju det!