Hey Jude!
hej KidA, haft några fler våta drömmar om mig på sista tiden?!
hej KidA, haft några fler våta drömmar om mig på sista tiden?!
Säg förresten till om du behöver några tips inför pesach, vad ni kan hitta på osv.
bara skoja ju!
smickrande var det dock!
KidA
Främsta målet med pesachkvällen är att den ska vara kul och lärorik för barnen, det är faktiskt därför man går igenom sederordningens alla steg så som man gör.
Lite idéer:
Ni kanske redan innan pesach börjar kan titta på Prinsen av egypten tillsammans (eller iaf Agnes ). Under sederkvällen sen kanske hon vill spela upp en minipjäs som handlar om något ur uttåget ur egypten...
Andra sätt att involvera barnen är att låta dem tex göra en egen matzeduk som sedan läggs över matzen på sederbordet. Det behövs ju bara lite tyg, pennor och glitter...å fantasi!
Tycker det är jättebra att ni läser ur den där boken. Kanske kan ni gå igenom vad som finns på sederfatet lite pedagogiskt, hålla upp varje grej och säga varför den finns på fatet och vad den symboliserar?!
(har ni flash på er dator finns en interaktiv sederfatsguide här. Klicka på "interactiv:Passover on a plate"
www.chabad.org/kids/article.asp)
En annan kul grej är afikoman. Då tar den yngste i familjen en bit av matzan och gömmer den någonstans i huset. Detta görs förslagsvis i början av måltiden. Utan den biten kan man sen inte avsluta sedermåltiden, så det blir någon av de vuxna som sedan får försöka leta rätt på den. När jag växte upp blev jag och min bror alltid lovade en liten present i utbyte mot en framtagen afikomanbit, det var mycket uppskattat!!
mayasmama
Om det är någon tröst så går väl 10 dagar rätt fort...särskilt om man jobbar hela dagarna. Passa på och skäm bort dig nu lite istället, medan de är borta och innan bebisen kommer, det förtjänar du!
Jo man kan ha persilja som karpas. Huvudsaken är att det är en grönsak.
OK, lite kort. På sederfatet lägger man 5 saker, alla äts upp/används under sedermåltiden förutom ägget och benet.
ZROA
ett stekt ben av lamm eller något annat köttben. Till minne av de lamm som slaktades den sista natten i Egypten.
BEITZA
ett kokt ägg med sotat skal. Till minne av pesachoffret.
MAROR
bittra örter, vanligtvis pepparrot. Till minne av den bittra tiden under slaveriet.
KARPAS
Grönsak som ska doppas i det salta vattnet till minne av alla tårar som det judiska folket fälld under slaveriet.
CHAROSET
rivna nötter, äpple, kanel, ingefära och vin hoprört till minne av det murbruk som slavarna tvingades slita med.
Övrigt:
* 3 matzebröd på ett eget fat.
* saltvatten att doppa karpas i och att äta tillsammans med kokt ägg.
* 4 bäggare vin
nä, nu måste jag fixa lite saker här hemma. kikar kanske in lite senare.
om inte, vi plockar väl fortfarande blommor imorgon Chaia?!
Chaia, gissa vad jag sitter och dricker?!!
Men du, jag måste bara få ställa en dum fråga...det står på båda sorterna jag köpte att de innehåller "gräddvanilj". Betyder det att de är mjölkiga då?!
fajga
Kul att du mår bättre! refua shlema, som man säger på hebreiska, hoppas du blir helt frisk snart!