Inlägg från: Chaia |Visa alla inlägg
  • Chaia

Hey Jude!

Chana:

Om du känner dig som judinna i hjärtat så borde det väl inte vara omöjligt att konvertera (om det är vad du vill såklart). Är de väldigt stränga angående konverteringar i Frankrike?

Kul att du gillade mitt middaggförslag!

• Chaia

Chana:

Förstår ditt dilemma med att hitta "rätt" inriktning. Det viktigaste är att du känner dig nöjd med ditt liv. Är det inte viktigt för dig att vara "judinna på pappret" så har ingen annan med det att göra! Enda kruxet kan väl vara eventuella barn, om de ska anses som judar eller inte. Lycka till med vad du än beslutar! Kram

• Chaia

Chana:

Lycka till med studierna! Jag är säker på att det kommer att gå bra eftersom du har det judiska i ditt hjärta.

• Chaia

kidA: Fajga kanske inte vågar visa sig med nya frillan.. Det kanske blev en tuppkam eller liknande

• Chaia

Hattifnatt:

Intressant det där med din mormors mormors mormor. Har det alltid varit känt detta med hennes judiska bakgrund, eller har det varit en "familjehemlighet" som du luskat fram? Du kanske kan ta kontakt med någon förening som håller på med släktforskning om du vill leta fram papper ur gamla arkiv?

Ja, det är ju det där med barnen.. Om de en dag vill gifta sig judiskt så gäller det att alla papper är i ordning. Jag undrar förresten hur det är med alla ryska judar i Israel.. Om de verkligen har papper på sin judiskhet eller hur det där går till?

• Chaia

Chana:

Jag önskar att jag vore så stark att jag orkade gå in i dessa diskussioner och kommentera, men jag blir så illa berörd. Tyvärr..

Kan du inte skicka över en nybakt croissant? Längtar till Frankrike när jag läser vad du skriver.

• Chaia

elims:

He, he.. Vi köpte sushi och åh, så gott det var!!!

Vi har lite chokladdoppade matzes från Paris kvar.. Är du inte lite sugen ändå?

• Chaia

Nej, det blir hemma hos svärisarna. Tiden har liksom varit ur led, så det är ingen ordning på shabbesmiddagarna längre.

Nu är det bara en dryg vecka innan vi åker till Israel. Yippie!

Svar på tråden Hey Jude!