• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Oj, nu måste jag lägga mig om jag skall orka upp tidigt imorgon. Har ju dessutom lovat en kompis att köra ett bodycombatpass direkt efter jobbet...var får man alla ljusa idéer från?

Ha en bra kväll och sov så gott sen

• Hattifnatt

God morgon!

Elims- jajamensan, visste blev det frukt, inklusive jordgubbar till min sons förtjusning. Inte femton sorter kanske, men ändå....
    Tack för att du påminde oss!

• Chaia

Chutzpah

Vilka fantastiska tårtor!!

Synd att jag inte visste om dig (och att du inte bor i Stockholm) när vi gifte oss.. En sådan tårta hade ju varit något

new york brud

Inte illa med diamanter Jag fick en jättesöt brosch i form av ett hjärta (dock med fuskdiamanter )

• Hattifnatt

Har ni läst boken " The seven daughters of Eve"? Den handlar i varje fall om att fastställa släktskap genom många släktled med hjälp av att studera det DNA som finns i våra mitokondrier, cellernas energiproducent, och som vi ärver enbart av våra mödrar (allt annat DNA ärvs av både mor och far, men spermierna släpper sina mitokondrier vi dbefruktningen så endast äggets mitokondrier går vidare till nästa generation).

I varje fall, det finns en bok som hävdar att de flesta européer härstammar från en av sju urtida kvinnor (baserat på att endast kvinnor för detta DNA vidare, och att det krävs en obruten kedja av mor-dotter). Nu har det nyligen publicerats en studie i en amerikansk vetenskaplig tidskrift som visar att drygt hälften av de ashkenaziska judarna härstammar från en av fyra kvinnor/mitokondireDNA givare (man räknar på mutationsfrekvenser), ett DNA mönster som inte överensstämmer med övriga europeers DNA.
    Jag har inte läst artikeln fullt ännu, men med tanke på att judiskheten räknas från modern (fast inte i evärdeliga tider, Rut t ex är väl ett exempel på en icke-judisk urmoder...) låter det inte helt orimligt.

Min man fick boken samt ett DNA test i present förra året, så vi väntar nu med spänning på resultatet....

• Monsa

Hattifnatt, vad spännande det låter!

• marcink

det där pratade min moster också om. tydligen fick min kusin ett dnatest i julklapp. jag minns inte riktigt hur länge det skulle dröja, men hon skulle få svar på väldigt många led tillbaka i tiden. lite roligt. hon hade någon webadress till det där men den har jag glömt.

• Monsa

Har ni andra med megaproblem med fl? För någon minut sen kunde jag inte se vad någon skrivit!

• En helt vanlig mamma

Jag tyvarr inte sa ovanligt att FL strular...Blir fortfarande inkastad pa GOOGLE emellanat fran Fl, mystiskt!!?

Jag var pa sjukan idag och fick veta tat jag var ett praktexempel pa kristallsjukan och att alla efterhangande sjukdomar var mer regel an undantag. Hon vred dock pa mitt huvud igen o jag blev yr o fick nystagmus, kramper i ogat men ganska lite...Ar dock irriterad over att jag fortfarande inte ar 100% frisk, men det ar ju sa mkt battre an i hostas att jag anda bara ar gald over attd et ar pa vag bort...

Mit diamanthalsband kanske jag ska andra, det ar en rund kedja som rycker i haret, klarar inte runda kedjor...

Fajga, vad spannande!!! Jag hoppas verkligen att ni reder ut denna nedgang och att ni kommer igah att uppskatta varandra...Jag tror att om man blir ihop for tidigt i livet behover man oftast en paus for att kanna efter o sedan "fa tummen ur". Ex. att ta steget att gifta sig, kopa hus, barn m.m. Star man pa samma plats for lange stagnerar ofta aven forhallandet..(OBS, min egna privata teori...)
    Jag tycker det later lovande och jag hoppas att du kommer fram till vad du vill...*kramar om*

P kom hem tidigare fran jobbet idag, har huvudvark...Jag hoppas dock han blir battre eftersom vi ska kolla pa "huset" ikvall...

• elims

Hattifnatt
    spännande!
    vi har en bok här hemma som heter "DNA & tradition - the gentetic lind to the Ancient hebrews". Har aldrig kommit mig för att läsa den, men kanske borde jag ta mig tid...

nyb
    då får vi hoppas på att ni inte finner några oanade lik i garderoberna!

• elims

"the genetic link" ska det stå och inget annat

Svar på tråden Hey Jude!