Lagarna om mikva och taharat hamishpacha är inte ett helt okomplicerat ämne som ni kanske märker, men visst kan jag försöka förklara för de som är intresserade.
Sidan som Hattifnatt tipsade om är helt ok anser jag, förutsatt att man vill lära sig om och förstå dessa lagars innebörd och hur allt går till i praktiken. För den som är ny på området kan jag tänka mig att sidans läsning kan vara rätt svårsmält.
Vad sidan inte behandlar så mycket, tycker jag, är själva grunden till taharat hamishpacha (på engelska "family purity"...kommer inte på något bra ord på svenska), den djupare filosofiska och psykologiska meningen bakom den här mitzvan och det fina i att hålla dessa lagar. Som jag nämnde tidigare lägger hållandet av taharat hamishpacha till en väldigt speciell dimention till äktenskapet som ibland är lite svår att förklara. Hittills har jag själv inte hittat någon hemsida som tar upp dessa aspekter på ett bra sätt, men vem vet, det kanske finns någon där ute. Vad som däremot finns är en hel del bra böcker i ämnet, tex Total Immersion och Waters of Eden.
Ska iväg om ett litet tag, är tillbaka senare ikväll. Jom naim på er!