Hey Jude!
KidA
Han kanske också kan få en tryffel av Chaia annars, så kan du få din glass
KidA
Han kanske också kan få en tryffel av Chaia annars, så kan du få din glass
Chaia
Vet att det finns en tradition att smaka en del av shabbesmaten på fredag eftermiddag innan shabbes, för att få en försmak av den speciella "shabbatkänslan"... Jag kan komma och hjälpa dig med det om det behövs!
Det var jätteskönt att träna och få rensa huvudet lite. Känner mig sååå duktig!
tutim
Ja visst är det roligt. Jag vet inte_hur_många gånger jag har varit på "lektion" hos min mormor, vissa saker går knappt att lära sig!
KidA
å visste inte, trodde det var nötterna i glassen han inte tålde. Han får ta en morot istället!
fajga
Vi håller tummarna!
KidA
men ahh, jag ger nästan upp!!
Ett glas vatten. mitt sista förslag.
PÅ måndag kväll börjar PURIM allihopa!!
Det finns fyra speciella mitzvot på Purim:
1. Lyssna på läsningen av Megilat Ester, Esters bok.
2. Äta en seudat mitzva (festmåltid)
3. Ge matanot le'evionim, bidrag/gåvor till de fattiga (förslagsvis pengar...)
4. Skicka mishloach manot (matgåvor/matpaket) till sina vänner
www.aish.com/a/purim5765.asp
Här kan den som vill komma i stämning lyssna på lite Purim-sånger
www.aish.com/purimmultimedia/purimmultimediadefault/Purim_Songs.asp
Chaia
Man brukar vanligtvis ge dem till varandra
I mishloach manot lägger man två olika typer av ätbara saker. Det ska vara något som man kan äta direkt utan att behöva tillaga det. Det kan vara tex en bulle och en chokladkaka. Sen kan man ju givetvis fylla ut paket med hur mycket man vill: frukt, godis, vin...
Vad man iallafall inte ska göra är att lägga alla sina pengar på fina mishloach manot så att man sedan i slutänden inte har råd att ge pengar till de fattiga. Mitzvan att ge gåvor till de fattiga går före att skicka mishloach manot till sina vänner.
I Sverige kan man samla pengar och skicka via Chabad, det är rätt smidigt.
infinitivformen av mishloach är "lishloach" som betyder skicka, så egentligen ska man väl skicka paketen på något sätt (helst genom en annan person). Men går inte det, så kan man själv ge bort dem istället, huvudsaken är att man ger.
Mitzvan gäller också egentligen på purim på dagen, dvs på tisdag nästa vecka, och inte på kvällen.
visst är det?!
Mitzvan är att äta festmåltiden på dagen (dvs tisdag). Men det är vanligt att man låter måltiden fortsätta in på kvällen...