Hey Jude!
marcink
brukar inte hela er kyl lukta lök sen då...?!
Finns faktiskt i våra judiska källor rekommendationer om att inte spara ju hackad lök till nästa dag.
marcink
brukar inte hela er kyl lukta lök sen då...?!
Finns faktiskt i våra judiska källor rekommendationer om att inte spara ju hackad lök till nästa dag.
KidA
Min man har annars en annan variant. Han får för sig i sitt huvud att något i kylen är dåligt, men slänger inte bort det, utan låter det liggar kvar alt. skjuter det längre in i kylen med motiveringen att elims ju säkert skulle kunna tänka sig att äta det bara att han inte vågar. sjysst va?!
KidA
Jo förmodligen
men jag brukar alltid påpeka hans omtanke för mig i dessa situationer...
marcink
absolut!
Ibland blir jag smått galen på det där med sjukdomar... man får inte hjärntumör varje gång man har ont i huvudet liksom Ok han säger det lite på skoj men ändå!
tutim
Det ligger nog någonting i det du säger
Det "roliga" är att jag egentligen är sjuk på riktigt oftare än vad han är. Han är nästan aldrig sjuk faktiskt.
Sedan vi gifte oss har jag hamnat akuten minst 5 gånger för att han har insisterat på att det kan ha varit något allvarligt fel på mig just den gången (OK, en gång var det det, mendå ville faktiskt jag in också)
Innan dess kan jag inte minnas sist jag var på akuten...måste ha varit när jag var riktigt liten.
Chaia
Lin och ull får man inte blanda i samma plagg. Det är en mitzva som kallas Shatnez.
tutim:
Chaia
Ja jag antar det. De jag känner i Israel som har blivit pappor har varit med i allafall.
Mannen och hustrun rör dock inte vid varandra under förlossningen, så de kanske inte håller i varandras händer eller nåt (om nu det är vanligt att man gör det) ...men han är närvarande.
Chaia
Jag vågar inte svara något definitivt (har ju aldrig varit med själv! ) men jag skulle nog tro att han skulle kunna hålla barnet.
Chaia
Det är för att kvinnan räknas som nidah som de inte kan ha någon kontakt. De kan börja röra vid varandra igen en tid efter förlossningen, när kvinnan har gått i mikven.
Det är bara själva födandet som gör kvinnan nidah, själva värkarbetet hemma och påväg till sjukhuset är inga problem.
eh...vet du förresten vad nidah och mikva är?! (fick för mig att du visste det nämligen)