Inlägg från: marcink |Visa alla inlägg
  • marcink

Hey Jude!

elims: hur kommer det sig att jom hashoa inte finns med på judiskt.datum.nu/ ? det kan du förstås inte svara på, men har du någon fundering? den sidan är annars väldans bra om man vill se till att hålla sig uppdaterad.

• marcink

trots att vi antagligen är väldigt olika allihopa har vi minnena gemensamma... minnena som aldrig bleknar.

• marcink

mina morföräldrar var ett par redan innan kriget.

min morfar klarade sig genom att, smått ironiskt, bli tillfångatagen av röda armén och sänd till ett fångläger på kolahalvön. fångarna tvingades arbeta med att bygga järnvägsräls, och överlevde enligt morfar enbart på grund av det kokande vatten som var det enda varma de kunde inta.

min mormor jagades, tillsammans med sin syster, österut och nådde de dåvarande polska trakterna i nuvarande ukraina innan de blev tillfångatagna av tyska soldater. precis när de skulle bli arkebuserade kom ett flyganfall av sovjetiskt stridsflyg, och i tumultet kunde de fly.

efter mycket om och men lyckades de åter finna varandra, om jag minns rätt genom att de båda sökte sig tillbaka till staden där de tidigare bott. min moster föddes '46, och min mor '48.

• marcink

hur kommer det sig btw att skaldjur inte är kosher? vi pratade lite om det idag, och jag envisades med att man inte bör äta skalbaggar - även om det givetvis antagligen finns bättre svar. :)

• marcink

tårtljus är helt ovärda, brinner ner på fem minuter. med tanke på hur många ljus man är tvungen att köpa varje channukka är frågan vem som äger tårtljusfabrikerna, och hur fördomsfull man är... :)

• marcink

du, bruden, nu går jag och *harkel* sätter på mig något bekvämare. "godnatt"!

• marcink

(jag menar min brud, inte er andra - sorry)

• marcink

elims: du skulle nog... ehm... leta recept. :D

monsa: GRATTIS GRATTIS!

• marcink

jo, jag är jättehumoristisk när jag sitter hemma själv och hör regnet strila utanför fönstret. jag är fett trött och ska nog gå och vika tvätt strax.

Svar på tråden Hey Jude!