Hey Jude!
elims: du har för höga tankar om min släkt. det räcker nog att de ska ta med sig gefilte och matze. får se om vi kan lösa det på något smart sätt.
elims: du har för höga tankar om min släkt. det räcker nog att de ska ta med sig gefilte och matze. får se om vi kan lösa det på något smart sätt.
min mamma har fått för sig att man inte får äta potatis. jag förklarade för henne att chaia minsann skulle äta rösti så då kan vi äta potatis. hon skyllde det på någon kulturell flexibitet med reglerna (särskilt som du, chaia, väl också är bördig från östeuropa). hon utgick dessutom av någon konstig anledning från att hon kände alla utvandrade polska judar i uppsala/stockholmsområdet...
chaia. de kommer idag, de är någon timme bort nu. fast så högtravande är det inte, det är bara släktbesök ju. gäster låter sååå fint. :)
fajga: släkten har redan återvänt norrut. det var en trevlig dag faktiskt, trots allt. tjuvstart, men man gör så gott man kan :D
chaia: beklagar pojkvännen, alltid trist med unga som går bort.
kida: och jag gjorde laxen och matzebollarna, så vårt fulländade hem stod för allt. ack vilken familjelycka!
elims: hur fungerar det med chametz, organiseras det centralt i församlingen på något vis, eller sköter ni det själva med släkt och vänner?
elims: ja, precis.
elims: näe, jag vet ju att det är som ett tillfälligt symboliskt köp ungefär, men jag har inte varit med när det gjorts på riktigt. det var därför jag funderade.
matzebollarna blev faktiskt fett goda i år, men jag blir alltid lika lurad av hur mkt de växer när man kokar dem. nästa år ska jag göra små små små bollar som bara blir lagom stora när de kokats.
hattifnatt: stockholm är fantastiskt när det kommer till familjeaktiviteter. mina solklara favoriter är lätt tomtits (södertälje), naturhistoriska riksmuseet, aquaria (djurgården) och alla fina parker och parklekar. både tomtits och naturhistoriska är utflykter som tar en dag att genomföra, eftersom det är så stort och så mycket. passar barn från fem tills man blir alltför vuxen och tråkig (passar utmärkt för mig :)). (naturhistoriska är väl dessutom gratis inträde på)