Inlägg från: marcink |Visa alla inlägg
  • marcink

Hey Jude!

elims: jag har hört samma rykte om spenat. en snabb googling hittade det här:

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

"Överblivna spenaträtter ska man sätta in i kyl eller frys tämligen snabbt. Efter upphettning går spenaten bra att äta igen, under förutsättning att den upphettats väl så att skadliga bakterier har försvunnit.

Skälet till att Livsmedelsverket rekommenderar att inte låta mat som innehåller spenat ligga framme länge i rumstemperatur är att nitrithalten kan öka (nitrat som finns naturligt i spenat kan omvandlas tilll nitrit)."

• marcink

(jag tror chaia extraknäcker på livsmedelsverket)

• marcink

däremot lärde kida mig rätt nyligen att lök blir giftigt rätt snabbt när man skurit upp den. jag har tidigare sparat hackad lök efter exvis tacokvällar rätt länge, utan några större bekymmer.

• marcink

elims: låter som att du borde undervisa maken i hur otroligt hälsovådligt konserveringsmedel, smakförstärkare och sötningsmedel är. efter det lär han få bekymmer.

• marcink

elims: nu när kida lärt mig om lök kanske du kan lära mig om våra judiska källor...

kida: hörru, lägg av att håna mig för mitt ursprung! jäkla antisemit!

• marcink
    du är mobbare nu ska jag sova herrå!
  • marcink

kan ni inte berätta on nidah och mikva i folkbildningssyfte?

• marcink

håhå jaja, nu har vi varit på bvc igen. noah har gått upp 500g till den här veckan, och är nu uppe på 5720 (kida kommer säkert rätta mig sen om jag skrivit fel). det är en riktig liten knubbis vi har här.

• marcink

varför jobbar han om han får mindre än om han vore hemma? det är ju helt bortkastat.

• marcink

monsa: det är väl bra att du beklagar dig för oss, som är så himla smarta och tillmötesgående, istället för att du ska gå runt och sura för dig själv. you go girl!

Svar på tråden Hey Jude!