Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

izabelle32

Vad kul med ett nytt ansikte!
    Här pratar vi, som du säkert kommer märka, om allt mellan himmel och jord - välkommen!

• elims

Hej allihopa!

Denna shabbat läser man kap 21 - 25 i andra moseboken. Torahavsnittet heter Mishpatim och handlar om olika lagar och föreskrifter om hur man bland annat ska behandla andra människor. Det gäller såväl praktiska lagar (om tex lagar om våldshandlingar, lån och återbetalningar, äganderätt osv) som moraliska och religiösa. I Mishpatim läser vi också om shmita för första gången. Shmita handlar om att man ska bruka jorden i 6 år men låta den vila på den 7:e för att jorden ska få chans att återhämta sig. Även boskapsdjuren ska få vila på Shmita-året. Vi läser också om de tre vallfärdsfesterna denna shabbat - Pesach, Shavuot och Succot - då man ska vallfärda till helgedomen/Templet för att offra. Även kosherlagen om att man inte ska blanda kött och mjölk i samma måltid läser vi om här för första gången; "Du ska inte koka killingen i dess moders mjölk" (2 MOS 23:19)
    Torahavsnittet Mishpatim avslutas med att Moshe går upp på berget för att ta emot stentavlorna och Gud visar sig för Israels folk som är samlade vid sinaiberget.
    En mycket händelserik parasha (torahavsnitt) med andra ord!!

• elims

Chaia
    Nog ska jag försöka ta mig dit...

izabelle32
    Låter jobbigt det där...men det kommer vara värt det sen!

• elims

Hattifnatt
    Jo visst, i Israel praktiseras shmita idag, på kibbutze tex. Det finns inte föreskrifter som "inte gäller längre". Torahns principer är tidslösa och applicerbara i varje generation.

• elims

Chaia
    Vad roligt med fler barn. Det behövs verkligen!

• elims

Hattifnatt
    Ok då förstår jag vad du menar
    Det stämmer att vi inte kan utföra alla Torahns mitzvot idag eftersom vi för tillfället inte har ett Tempel. I vissa fall finns ett slags substitut för dessa mitzvot, tex olika böner istället för offer osv. Mest för att dessa mitzvot inte ska falla i glömska. Men shmita är inte kopplat till Templet och/eller offringarna där. Shmita gäller speciellt i Israel men jag antar att det gäller alla judar, var de än befinner sig.

"To be a jew" är rätt bra att ha hemma faktiskt, även om inte allt står med. Vi har den på svenska.

• elims

Chaia

Vaaaa, jag kan knappt tro att det är sant?!!!
    Så här glad har jag inte varit sedan estrellachipsen blev kosher!
    Jag vill dit och köpa upp ett lager, NUUUU!!!!!

Berätta allt - vilka produkter säljer de, var det prisvärt, har ni smakat (var det gott? )?

Svar på tråden Hey Jude!