Hey Jude!
vi hittade ett bra och informativt informationsblad på www.jf-stockholm.org/~upload/mla.pdf som förklarar det mesta, inklusive shiva-veckan och regler kring hela baletten. tänk så smidigt internet är!
vi hittade ett bra och informativt informationsblad på www.jf-stockholm.org/~upload/mla.pdf som förklarar det mesta, inklusive shiva-veckan och regler kring hela baletten. tänk så smidigt internet är!
elims: den är skitbra! jag gillar sånt som gör det lite lättare att vara jude, hehe :D
vi är bara i stockholm över dagen, det har blivit så himla mkt resande här nu ett tag, och jag jobbar dessutom jämt så jag kan inte ta hur mkt ledigt som helst. vi ska samlas hos min moster efter begravningen, och sen åker vi hemåt.
min mamma mor nog rätt okey, tack för att du undrar chaia. morfar har varit sjuk länge och kommit upp i en riktigt ansenlig ålder, så bortgången var väntad. tack för omtanken dock.
ja, nu har vi ju nästan blivit hemmastadda i 08-land, det är nog snart dags att flytta :D
elims: jag trivs skitbra med att vara jude, och det blir bara roligare ju mer jag lär mig. det är kul med saker som sammanlänkar en med andra, särskilt om man inte behöver ta i som man spricker.
de flesta texter om judiska levnadsregler och liknande är exempelvis förtjusta i ordet "bör". jag tolkar det som att man kan låta bli att följa dem om man inte kan av någon anledning, och att det viktigaste är att man minns vad man "borde" gjort. känns bra. :)
elims: precis det jag tänkte faktiskt. vi har mina föräldrar i uppsala, min släkt i sthlm, therese släkt i södertälje. och nu skriver hon nog precis samma sak som jag misstänker jag :)
tutim: största fördelen verkar vara att man kan göra kategorier i sitt galleri, plus att man kan länka in bilder i foruminlägg. sen kan man ha sådana däringa signaturer på sina foruminlägg också, plus lite smått och gott. jag har inte plustjänsten, men jag är inte heller någon fl-junkie. däremot unnar jag gott och väl kida det, för det verkar lite fräckt. :)
kan väl bara nämna att dagens begravning var den första judiska jag varit på. har dessutom bara varit med på en öht tidigare. jag tyckte den var väldigt stillsam och värdig. mycket känslosam och vacker. dock är jag helt slut så jag tänkte däcka nu.
elims: tackar som frågar. jag mår bra, jag gillade begravningen och känner att den kommer följa mig som ett gott minne. vet inte om man får säga så egentligen, men det var en positiv upplevelse trots allt. min mamma och moster är mycket sorgsna, särskilt min moster. även om morfar blev 93 år gammal och att han varit sjuk länge så är det förstår jobbigt när bortgången väl kommer.
en sak som upprörde min bror lite var det faktum att gravstenen inte kommer på plats förrän om ett år. jag har försökt läsa mig till det, men hittar bara samma information som i länken jag gav tidigare, att "I en del församlingar brukar man vänta ett helt år med att sätta en sten på graven. Det finns dock inga generella föreskrifter i detta hänseende, utan man följer den sed som tillämpas på respektive ort." och det förklarar ju inte så mycket. finns det någon mening med de här föreskrifterna, eller någon logik man skulle kunna förklara det med?
i övrigt gjorde noah raketkarriär i min släkt idag. han var den lilla ljuspunkten på deras för tillfället rätt mörka himmel. judiska kvinnor (mödrar) är oslagbara! vi var tvungna att rycka tillbaka vår son när vi ville gulla med honom själva. vansinne!
fajga: vår släkt är inte religiös, och i stockholm är de uppenbarligen rätt flexibla. här fick alla lägga jord i graven, och vi ordnade själva så det blev morfars döttrar först, sen barnbarnen och sen övriga släkten och sist vänner och bekanta. lite lätt oorganiserat, men det fungerade iaf.