• Anonym (?)

vad är ditt bmi?

Jag lade denna tråd i "anonyma diskussioner" eftersom vikt för de flesta är så pass känsligt och något man vill diskutera anonymt.

Frågan lyder alltså; Vad är ditt BMI?

På följande sidor kan du räkna ut ditt BMI:

www.bmitest.se/
    www.raknabmi.se
    www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Livsstil---att-andra-en-vana/Sa-bedomer-du-din-vikt/
    www.viktvaktarna.se/health/asm/calc_bmi_int.aspx

Avrunda det värde du får till NÄRMASTE HELTAL.

Exempel:
    Ditt BMI är 27,1: avrunda ned till 27.
    Ditt BMI är 23,5: avrunda upp till 24.

Diskutera och skriv gärna kommentarer i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad är ditt bmi?
  • Detoxtjejen
    Eisa skrev 2014-03-01 19:39:25 följande:
    Källa?

När jag pluggade medicin för 4 år sedan fick jag informationen att ett BMI på 23 gav friskast och längst liv.

Själv har jag ett BMI på 22 och trivs med det. Skulle nog gärna ner till 21 dock så slipper jag få trångt i byxlinningen även när jag sitter ner och är mätt.

Har för mig att det ingick i en amerikansk studie som hette någonting om "all cause mortality" där ett gigantiskt underlag studerats. Samma studie konstaterade också att det enda som verkligen skyddar mot tidig död är muskelmassa, vilket också kan tala för att tyngre lever längre.
  • PrinsessanLeia

Jag har ett BMI på 19 ungefär. Är 1,61 och väger 49kg, har vägt mellan 48 och 52 sen -96 med några undantag vid graviditet, amning, medicinintag , sjukdom och brustet hjärta. Men säg att jag hållt mig i denna viktklass under 13 av dessa 18 år och då har jag några barn. Min kropp ställer in sig på den vikten och mår bra där. Gick upp till 60 kg som höggravid, låg på 55 när jag ammade. Har aldrig bantat.

• mr me

Spännande tråd det här. I gymnasiet fick jag lära mig att egenskaper som längd och vikt är normalfördelade. Det verkar ju faktiskt lite så om man ser på staplarna... Glad

• Anonym (Gravid)

Just nu 21, är gravid i v 30. Annars är mitt BMI 19. Röstade på 19.

• anna hepp

Nästan 28, tyvärr...gått upp 18 kg på ett år. Får inte rätt på den sketna levaxindosen eller tsh...:(

• Anonym (Förnekelse..)

Bmi 33. Efter 3 barn, fogproblem m.m, nu hypotyreos och paj rygg. Självklart har jag en förkärlek för choklad och chips. Verkar ha nån slags omvänd anorexi, ser inte hur tjock jag är om jag inte dyker upp på ett foto (vilket jag naturligtvis undviker).

Har länge varit mullig men nu gått över nån slags gräns. Märker att jag blir bemött annorlunda av folk nu.

• mr me
    PrinsessanLeia skrev 2014-03-01 23:21:45 följande:
    Intressant att många verkar tro att alla smala väljer sin vikt.
    Kanske beror på att väldigt många på FL tycks vara avundsjuka tjockisar? Drömmer

Om man får tro undersökningen så har alltså var fjärde som svarat ett BMI på 30 eller mer. Gränsen för fetma går vid 30, gränsen för övervikt går vid 26. Det ger lite nytt perspektiv på vad det är för några som hänger på Familjeliv...
Svar på tråden vad är ditt bmi?