• Anonym (?)

vad är ditt bmi?

Jag lade denna tråd i "anonyma diskussioner" eftersom vikt för de flesta är så pass känsligt och något man vill diskutera anonymt.

Frågan lyder alltså; Vad är ditt BMI?

På följande sidor kan du räkna ut ditt BMI:

www.bmitest.se/
    www.raknabmi.se
    www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Livsstil---att-andra-en-vana/Sa-bedomer-du-din-vikt/
    www.viktvaktarna.se/health/asm/calc_bmi_int.aspx

Avrunda det värde du får till NÄRMASTE HELTAL.

Exempel:
    Ditt BMI är 27,1: avrunda ned till 27.
    Ditt BMI är 23,5: avrunda upp till 24.

Diskutera och skriv gärna kommentarer i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad är ditt bmi?
  • Aniiee
    Detoxtjejen skrev 2014-03-01 18:52:48 följande:

Jag förstår! Klokt tänkt, dessutom sägs ju 26-27 vara det BMI som ger längst och friskast liv.
    Jag vet inte om det här är en myt, MEN det sägs att det var viktväktarna (i USA, då) som lobbade igenom att högsta gränsen för "normalt bmi" skulle sänkas från 27 till 25, för att de allra allra flesta, då, på 50-talet, låg mellan 25 och 27, så de tjänade inga pengar. Det ville de naturligtvis göra.... Som sagt, säkert en myt....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Detoxtjejen
    Aniiee skrev 2014-03-01 18:58:08 följande:
    Jag vet inte om det här är en myt, MEN det sägs att det var viktväktarna (i USA, då) som lobbade igenom att högsta gränsen för "normalt bmi" skulle sänkas från 27 till 25, för att de allra allra flesta, då, på 50-talet, låg mellan 25 och 27, så de tjänade inga pengar. Det ville de naturligtvis göra.... Som sagt, säkert en myt....

Fast eftersom det ger längst livslängd, så verkar det inte så långsökt ändå...!
  • Detoxtjejen
    La Lola skrev 2014-03-01 18:56:01 följande:
    Jaså? Hade ingen aning. totalt ointresserad.

Typiskt mig att rabbla siffror!
  • Anonym (lång)
    jashrinah skrev 2014-03-01 16:28:54 följande:
    för att jag är absolut bekvämast med min kropp när jag väger lite :)   jag är väldigt lång så när jag är vid normalvikt känner jag mig som en stor heffaklump och inte alls ,lätt,smidig och vacker  :) 

Samma här, jag är 179 cm lång och väger 59-60 kg, dvs. bmi 18,4-18,7, vilket är lågt, men för mig är det perfekt för jag vill inte känna mig för stor.
  • Eisa
    Detoxtjejen skrev 2014-03-01 18:52:48 följande:

Jag förstår! Klokt tänkt, dessutom sägs ju 26-27 vara det BMI som ger längst och friskast liv.

Källa?

När jag pluggade medicin för 4 år sedan fick jag informationen att ett BMI på 23 gav friskast och längst liv.

Själv har jag ett BMI på 22 och trivs med det. Skulle nog gärna ner till 21 dock så slipper jag få trångt i byxlinningen även när jag sitter ner och är mätt.
  • Anonym (...)
    Anonym (Fläskberget) skrev 2014-03-01 18:06:40 följande:
    Har du verkligen 64 i BMI?
    Ja. Varför skulle jag hitta på det?
    Räknade nu o jag har 68.1.
    Är 1.67 cm lång o väger 190.2 kg.
  • Anonym (...)
    Anonym (Tjej) skrev 2014-03-01 18:35:20 följande:
    Kan man ens leva med så högt BMI?
    Det beror på vad du menar med att leva?
    Ja, jag andas o finns här, men det är inte mycket mer.....än så länge.
  • Aniiee
    Anonym (...) skrev 2014-03-01 19:54:13 följande:
    Det beror på vad du menar med att leva?
    Ja, jag andas o finns här, men det är inte mycket mer.....än så länge.
    Kämpa på! Min bästa vännina gick ner från bmi 62 till bmi 28, utan operation. Så det går.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Mithi

För tre år sedan (2011) hade jag ett BMI på 21,9.
    I höstas (2013) hade jag ett BMI på 27,3.
    Idag har jag ett BMI på 25,3.

Har sammanlagt gått upp 15 kg sedan 2011, och gått ner 6 kg sedan hösten 2013. Just nu står det still men tanken är att gå ner sisådär 7-10 kg till så jag väger detsamma som för 3 år sedan när jag var stolt över min kropp och kunde ha vilka kläder jag ville :) 

• Anonym (...)
    Aniiee skrev 2014-03-01 19:58:56 följande:
    Kämpa på! Min bästa vännina gick ner från bmi 62 till bmi 28, utan operation. Så det går.
    Tack. Det ska jag absolut göra.
    Vad bra kämpat av din väninna.
Svar på tråden vad är ditt bmi?