Vad gör vi för fel med vår 11-månaders?
Blir galen av sömnlösa nätter. Vår snart 1-åriga kille vägrar sova hela nätter och har gjort så sedan han var cirka 7-månader (dessförinnan ammade han och vaknade för att äta men somnade snabbt om). Vi lägger honom på kvällen när han visar tydliga tecken på att vara trött, runt 19-20-tiden. Han somnar aldrig i sin säng utan kamp. Han somnar lättast om vi bär honom några minuter, vilket vi oftast väljer att göra för att skona oss själva från kampen. Första timmen sover han i regel bra men resten av natten vaknar han och gråter minst 10 ggr. Går vi inte in till honom direkt eskalerar gråten och han vaknar helt och är hysterisk. Går vi in direkt brukar han somna om efter några minuter, förutom någon gång mitt i natten då det tar 30-60 min att få honom att somna om. På dagen sover han oftast i vagnen, 1-2 timmar. Vi har försökt med allt känns det som! Fått honom att somna i sängen flera dagar i sträck, fasta rutiner dagar och kvällar, vaggat, vyssjat, sjungit, varit tysta. Inget funkar. Låter vi honom sova mellan oss sover han lite bättre men aldrig hela natten. Han är glad på dagarna, så ont nånstans verkar han inte ha. Han äter och växer som han ska och allt annat fungerar bra. Någon fas kan det heller inte vara eftersom det pågått i nästan 5 månader nu. Har erbjudit välling när han vaknat på natten men den är han inte intresserad av, bara gråter och spänner hela kroppen. Vad ska vi göra? Känner mig som en misslyckad mamma när tålamodet tar slut. Ibland kan jag knappt dölja min irritation för honom. Hade han vaknat 1-2 ggr per natt hade jag inte klagat, det hade varit lyx! Vad gör vi för fel?