• MammaMaria13

Vad gör vi för fel med vår 11-månaders?

Blir galen av sömnlösa nätter. Vår snart 1-åriga kille vägrar sova hela nätter och har gjort så sedan han var cirka 7-månader (dessförinnan ammade han och vaknade för att äta men somnade snabbt om). Vi lägger honom på kvällen när han visar tydliga tecken på att vara trött, runt 19-20-tiden. Han somnar aldrig i sin säng utan kamp. Han somnar lättast om vi bär honom några minuter, vilket vi oftast väljer att göra för att skona oss själva från kampen. Första timmen sover han i regel bra men resten av natten vaknar han och gråter minst 10 ggr. Går vi inte in till honom direkt eskalerar gråten och han vaknar helt och är hysterisk. Går vi in direkt brukar han somna om efter några minuter, förutom någon gång mitt i natten då det tar 30-60 min att få honom att somna om. På dagen sover han oftast i vagnen, 1-2 timmar. Vi har försökt med allt känns det som! Fått honom att somna i sängen flera dagar i sträck, fasta rutiner dagar och kvällar, vaggat, vyssjat, sjungit, varit tysta. Inget funkar. Låter vi honom sova mellan oss sover han lite bättre men aldrig hela natten. Han är glad på dagarna, så ont nånstans verkar han inte ha. Han äter och växer som han ska och allt annat fungerar bra. Någon fas kan det heller inte vara eftersom det pågått i nästan 5 månader nu. Har erbjudit välling när han vaknat på natten men den är han inte intresserad av, bara gråter och spänner hela kroppen. Vad ska vi göra? Känner mig som en misslyckad mamma när tålamodet tar slut. Ibland kan jag knappt dölja min irritation för honom. Hade han vaknat 1-2 ggr per natt hade jag inte klagat, det hade varit lyx! Vad gör vi för fel?

• Svar på tråden Vad gör vi för fel med vår 11-månaders?
  • straw2008

Dra ner dagsvilan till Max 45 min o ha din son hos dig i sängen. Vuxna strävar efter tvåsamhet hela livet varför ska en 1 åring förväntas sova själv ???

I kinamockaskogen.....
  • NoCanDo
    straw2008 skrev 2014-02-28 22:38:25 följande:
    Dra ner dagsvilan till Max 45 min o ha din son hos dig i sängen. Vuxna strävar efter tvåsamhet hela livet varför ska en 1 åring förväntas sova själv ???
    de där är ju så individuellt! Min grabb har alltid sovit själv, vägrar att sova på något annat sätt...
  • ApanApansson
    NoCanDo skrev 2014-03-01 23:51:53 följande:
    de där är ju så individuellt! Min grabb har alltid sovit själv, vägrar att sova på något annat sätt...
    Det handlar ju om barn som vill sova med sina föräldrar, vill barnet sova själv ska det naturligtvis få det men om barnet vill sova med närheten så ska det inte nekas för att "barn ska sova i egen säng".
    Det handlar om att vara lyhörd mot vad barnet vill!
    Stupid is, as stupid does!
  • NoCanDo
    ApanApansson skrev 2014-03-02 00:05:57 följande:
    Det handlar ju om barn som vill sova med sina föräldrar, vill barnet sova själv ska det naturligtvis få det men om barnet vill sova med närheten så ska det inte nekas för att "barn ska sova i egen säng".
    Det handlar om att vara lyhörd mot vad barnet vill!
    vet inte vart jag nämner något av dina påståenden eller varför du ens citerar det jag skriver...
  • ApanApansson
    NoCanDo skrev 2014-03-02 00:17:38 följande:
    vet inte vart jag nämner något av dina påståenden eller varför du ens citerar det jag skriver...
    Du citerade Straws inlägg om varför 1 åringar ska behöva sova själv!?
    Stupid is, as stupid does!
  • NoCanDo

Är du bränd i kolan kompis? Vad i ordet "individuellt" är det du inte förstår? Har jag någonsin påstått att dom behöver det? Jag sa mer eller mindre att alla barn är olika och behöver olika saker " de där är ju så individuellt! Min grabb TILL EXEMPEL har alltid sovit själv, vägrar att sova på något annat sätt..." kanske det borde stått för att du skulle förstå vad jag menade... jee

• straw2008

Jag menade mer att det ev kan vara lättare att söva om honom om man är nära (man slipper stiga upp). Men fortf dra ner dagsvilan till 45 min o aktivera massor tills barnet BER om att få sova. Jag har haft barn som både sovit nära o i egen säng o just då man ska söva om är det skönt att ha de nära.

I kinamockaskogen.....
  • Emy88

Om jag var du skulle jag låta honom sova i er säng så att han får extra trygghet. Han kommer lära sig sova själv ändå så småningom om. Om du är rädd att han ska ramla ner kan ni ju försöka säkra sängen t.ex. genom att lägga madrasserna på golvet. Min dotter är iofs yngre än din men när hon sov i sin säng vaknade hon 5-7 gånger per natt och nu när hon sover hos mig sover hon 11-13 timmar.

• En blå giraff

Nej ni gör inget fel men ni gör det nog jobbigare för er än ni måste låter det som. Om han sover bättre mellan er, varför lägger ni inte honom där då? Turas om att sova med honom i er säng om ni känner att ni själva har svårt att sova riktigt gott med ett barn i sängen. Vår 2,5-åring sover alltid mellan oss och jag ser inte alls problemet i det. Inga normala tonåringar sover mellan mamma och pappa =) 

• En blå giraff

Och det som du oroar dig över kan du släppa. Ingen 11-månaders kan liggas ihjäl av sina föräldrar. Råkar man lägga sig på ett så stort barn så blir det högljudda protester. Om barnet ramlar ner från sängen någon gång är det heller inte farligt (barnet är ju inte nyfött!). Man kan ju lägga en madrass nedanför sängen om man är väldigt bekymrad. Och detta med egen säng kan man försöka vänja in då barnet är så stort att man resonera om saken.

• milli79

Säger som några andra. Låt barnet sova med er och vara nära. Inte naturligt för så små barn egentligen att sova själva. 

• milli79

Alltså vi har samsovit med alla våra 3 barn annars skulle vi inte fått sova något alls. Ditt barn är inte "onormalt" för att det vill ha närhet.

• mrbackaryd

men visst, mina flickor har sovit hos oss rätt mycket. man tröttnade på att bära in dom efter femte gången de kom in typ. men visst, min yngsta e snart 4 och hon vill fortfarande ha sin timmes vila mellan 2-3 typ. sover fortfarande på dagis och får hon inte sova ja då är det som om hitler eller stalin kommit tillbaka! men konstigt nog sover hon från 20.00 till 06:00 varje natt. händer nångång att hon kommer in till oss nu. första barnet man får är ju alltid lite speciellt. varje gång min stora flicka hostade till eller hickade när hon låg i spjälsängen brevid flög jag upp som ett speedat skott och lyfte upp henne o la henne hos mig typ. det där med spädbarnsdöd hade man ju fått höra om! men men man nojar upp sig i onödan. 

• cosinus

Gråter han redan innan han är klar-vaken?

Har haft en son som reagerade med magont på mjölk och hans enda symtom var otroligt dålig sömn och att han grät i sömnen precis innan han vaknat och sen givetvis ännu mer efter han vaknat.

Tänker att eftersom det förvärrats sen han började äta mer riktig mat (iaf antar jag det med tanke på åldern) så kan det ju ha med magen att göra.

I sonens fall vände det så gott som direkt vi uteslöt mjölk, helt ljuvligt var det att få sova

Svar på tråden Vad gör vi för fel med vår 11-månaders?