• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • attlangta01
    frucgsvensson skrev 2014-10-26 13:07:28 följande:

Har imorse tagit ovitrellesprutan. Får se hur det går denna månad då :) jag känner mig så negativ till allt det här då jag inte känner något i kroppen! Igår kände jag starka hugg i magen, men det var ju innan ovitrellesprutan, så nu går tankarna om jag misst äl, att det lossnat själv osv. Kände inget förra månaden efter timmarna efter ovitrellen.. Får se om jag känner något denna gång då. Tror ni att det räcker att vi hade sex igår, blir idag, och imorgonbitti? Min man ska iväg och jobba i en annan stad sedan så vi hinner inte mer än så tyvärr.

Hej

Hur hade ni gjort om du inte varit "klar" i tid? Jag tänkte då din man åkte iväg på måndagen. Om du varit tvungen att ta ägglosningssprutan på måndagen exempelvis.

Frågar då vi kan hamna i en sån situation. Min man åker bort på måndag och jag vet inte hur vi gör om min kropp inte är klar på fredag, då mitt nästa VUL är...
  • frucgsvensson

Det där beror väl lite på hur många dagar till du ev behöver spruta. det är jättesvårt det där och det bästa är väl att "bunkra upp" med sex innan din man far bort. Att ni har sex senast söndagkväll eller måndagsmorgon då.

• JenMark
    frucgsvensson skrev 2014-11-19 10:48:52 följande:

Har varit på VUL idag på morgonen. Jag verkar reagera lite som varannan månad bra och varannan sämre. Förra månaden var jag nästan startklar på dag 12 för en ovitrelle efter bara någon dag, och nu denna månad på dag 11 hade en äggblåsa på bara 10mm och slemhinna på 4mm. Ska tillbaka igen på måndag eftermiddag och ska köra med samma dos under tiden (50IE).

hoppet är inte högt just nu. Det är tredje försöket nu. Hur länge kan man köra innan det faktiskt bara är att inse att det är dags för nästa steg? Någon som plussat efter fler gånger än tre?

Med min son tog det på 4e omgången.

Har precis gjort min 4e omgång denna gång.

Iom att vi redan har ett barn så skulle vi få bekosta ett ivf själva, vilket vi inte har råd med

Så, det är bara att kämpa vidare.... Kör en 5e omgång efter nyår..
  • JenMark
    Vattenliljan skrev 2014-11-18 21:16:15 följande:

Det här med symptom... Alltså jag har väl tänkt förra veckan att "det där skulle kunna vara ett graviditetssymptom", men sen viftat bort det eftersom det funnits andra omständigheter som kunnat vara anledningen. T.ex. kände jag mig tröttare, men å andra sidan hade jag praktik hela dagarna på en förskola, så jag tänkte att det var en logisk anledning till att jag var extra trött. Samma var det med huvudvärk. Hade det på dagarna ett par gånger, men barnen var högljudda och vi var inomhus så det var rätt instängt och hög ljudnivå, vilka förstås också kan bidra till huvudvärk. Fick för mig någon dag att mina bröstvårtor var ömma, men tänkte sen att det var inbillning.

Så mja... Kanske har jag haft symptom som berott på graviditeten, och kanske inte. Nu är det framförallt molande värk som kommer korta stunder någon gång ibland. Det oroar mig jättemycket, men jag får bara vänta och se. Jag frågade idag när jag ringde till Sophiahemmet om jag kunde få Progesteron (vissa kliniker ger det för att minska risken för missfall, men det är omtvistat om det verkligen har någon effekt). MEn sjuksköterskan sa att de inte gör det på Sophiahemmet förutom i väldigt extrema fall. Bad också om att få ta blodprov och kolla att HCG-hormonet forsätter öka, för att veta att det inte är ett dött embryo där inne i livmodern, men det fick jag inte heller. Hon sa att det snarare brukar oroa en, än lugna. :S Så nu är det helt enkelt bara att vänta och hålla alla tummar. Fick i alla fall UL väldigt snart, 2 december, så det känns skönt. Hoppas hoppas vi kan se hjärtslag då.

Hur går det för er andra, var i era cykler ligger ni nu? Håller förstås alla tummar för er med! <3

Om du vill ha progesteron, köp denna salva, naturligt progesteron

www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall
  • Tjockisbullen2012

Jag var på sophia hemmet igår, allting såg bra ut så jag får köra igång en ny omgång. Denna gång kommer vi även testa på insemination vilket känns hoppfullt! Behöver något nytt som ger lite nytt hopp i mörkret. :)

• Vattenliljan

JenMark: Intressant med salvan! Fast jag har Progesteron hemma. Fick ju när jag gjorde IVF och skulle ta i rätt många veckor men pga. missfallet slutade jag ta dem. Men jag vill inte "experimentera" med sånt som läkarna inte ordinerat, så jag kör på såhär och hoppas. Tack ändå för tipset!

Tjockisbullen2012: Spännande! Jag har aldrig gjort insemination för de sa att det inte skulle göra någon skillnad just i vårt fall, men jag förstår helt klart att det ger nytt hopp för dig! Härligt!

• frucgsvensson

Jag hoppas verkligen att det tar sig snart. Vi har faktiskt pratat mycket ikväll om Ivf. Kanske är det en idé att ställa sig i en kö medan man kör hormonbehandlingar under tiden? Hur lång tid kan det ta att komma fram till allting och köra igång? Vi kommer hamna antingen i Umeå eller Falun.

• Vattenliljan

Jag tycker absolut ni ska be om att få remiss till IVF medan ni behandlar! Så gjorde de med mig. Jag gick hos min "vanliga" gynekolog och fick Pergotime, men när det inte funkade så skickade hon remiss till hormonbehandlingar på SophIahemmet och till IVF. Sophiahemmet fick vi komma till efter en knapp månad. Första tiden för att prata om IVF fick vi nio månader efter att gyn hade skickat remissen. Men hur lång tid det tar verkar variera ganska mycket beroende på hur många som söker för närvarande, och var man bor.

• frucgsvensson

Okej. Ska tillbaka till kliniken på måndag så ska ta upp frågan med sköterskan som är där, kommer ha en annan gynekolog som tittar på mig då, vill inte ta det med någon jag aldrig träffat.

• frucgsvensson

Är det förresten någon här som har som jag, bara en äggstock som levererar ägg? Upptäckte förra månaden på ett VUL att det bara verkar vara min högra äggstock som svarar på menopuren. Det är bara små ägg i den vänstra. Har det någon betydelse tror ni? Vet inte vad det innebär, men läkaren sa att det kan vara så att den ena är mer domenerade typ.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?