• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • frucgsvensson

Jovisst är det så. Lchf överhuvudtaget är ju diskuterat, både i och utanför vården.

Jenmark: jag har inte så mycket problem med behåring, men kan få några hårda svarta strån under hakan, dom noppar jag bort med pincett. Hur pass mycket behåring har du och vart?

Jag vet ju att många med pco har olika problem med behåring och annat men min pco syns bara på vikten än så länge.

• Heobea

Vattenliljan: Tack! Det låter ganska bra med praktik och faktiskt inte kunna analysera speciellt mycket. Jag kan säga att hemmastudier är döden. Det går inte att koncentrera sig. Jag var iof förberedd men, äsch, fan. Gah!
    Bannar mig själv lite att jag inte jobbar samtidigt som jag studerar. Det hade varit ultimat, för på jobbet hinner man inte analysera på samma sätt. Det finns inte riktigt tid. 

Jenmark: jag är hårig som en björn, på ben, rygg och i ansiktet. Eftersom jag är en såndär rödlätt människa har jag turen (?) att inte så så mörka hårstrån, förutom då på ena kinden. Har ofta plockat bort dem med pincett men tycker att det gör så jävla ont. Ser dessutom ut som ett prickigt plommon i ansiktet efteråt (superkänslig i huden). Så just nu klipper jag försiktigt bort de hårstrån som syns i ansiktet. På ryggen bryr jag mig inte. Benen, där rakar jag bort håret under sommaren och/eller om jag ska visa mig i bikini. Min man har aldrig brytt sig om allt hår. Han reagerar knappt så jag är osäker på om han ens reflekterar över att hans fru är väldigt mycket hårigare än alla andra. 

Hygienhäxan!
  • Heobea

Var som sagt på vul i morse. Suck! Min vanliga läkare var hemma med sjuka barn så jag fick en vikarie. Man kan väl säga att hon hade behövt lite mer rutin och utbildning i både handhavande av ultraljudsapparatur och bemötande. Efter mycket grävande och rotande hittade hon tillslut den högra äggstocken och såg några äggblåsor men lyckades inte mäta dem. Varierade allt från 10-35mm. (35mm är helt osannolikt eftersom Hon trodde jag blivit överstimulerad och vi fick verkligen inte ha sex. Så nu vet jag inte. Bad henne spara bilderna för att den vanliga skulle kunna kika på dem. Funderar allvarligt på att ringa i morgon, gråta lite och fråga om min ordinarie kan kika på bilderna alternativt få en ny koll. Jag vet att överstimulering och PCO är rätt vanligt, men jag är tveksam. Tyckte själv att en av äggblåsorna var väldigt mycket större än de andra. Men men, vad är jag att bedöma. 
    Fan, eller nått. Jag sa senast igår till min man: om du är hoppfull är jag pessimistisk och negativ. Fortsätter nog hålla på den uppdelningen ett tag till.

Det är sjukt egentligen, vi har försökt i snart 3år utan att lyckas och jag deppar ihop över att det kanske inte går denna månad heller. Som om fyra veckor vore hela världen. 

Hygienhäxan!
  • JenMark
    frucgsvensson skrev 2014-11-11 07:39:53 följande:

Jovisst är det så. Lchf överhuvudtaget är ju diskuterat, både i och utanför vården.

Jenmark: jag har inte så mycket problem med behåring, men kan få några hårda svarta strån under hakan, dom noppar jag bort med pincett. Hur pass mycket behåring har du och vart?

Jag vet ju att många med pco har olika problem med behåring och annat men min pco syns bara på vikten än så länge.

Jag har (än så länge, peppar peppar) några mörka grövre strån i ansiktet som jag noppar bort, men de växer ju skitfort tycker jag! De sitter mest på hakan/halsen. Tycker dock det ploppat upp några nya kring munnen, dock inte mörka.. Men ändå.. :( Skit-pco.

Heoba:
    Jag är oxå hårigare än min sambo, ganska mkt hår på armar å benen, hela benen ända upp både bak å fram....  Men benen rakar jag ju emellanåt (växer dock ut på en dag typ känns de som). 
    Knepigt att inte håret på huvudet kunde va lika snabbväxande och grovt bara :P
  • frucgsvensson

Jag lider verkligen med er som har sån behåring, det måste vara skitjobbigt. Jag är själv väldigt svårt för hår på mig själv, så fort jag får stubb någonstans så måste jag ta bort det. Jag noppar t.om raggarsträngen som en gång i tiden var väldigt ljus och fin, nu kommer det dock svarta hårda strån.

Heobea: vad konstigt att inte vikarien kunde titta ordentligt! Klart att du har rätt till ett nytt VUL?! Nu vet du ju inte när ägglossning kan ske! Ska du ta ovitrelle eller? känner igen den känslan då man känner att man inte har tid att misslyckas eller vad man ska säga. Jag och min man har haft oskyddat sex i sju år och har aktivt försökt i fem ungefär. Tog kontakt med vården 2012 och påbörjade behandling samma år. Har dock tagit låååånga pauser imellan så egentligen kan man säga att vi försökt i sammanlagt kanske ett år, med mediciner. Kämpa på!

• Bebro001

Hej alla.

Hoppar också in lite :) håller tummarna för er alla!

Jag ska börja med IVF i december. Har mkt tunn slemhinna. Ägglosssticka ej trots stimulering.

Fick dock pröva att börja på metformin för 2 1/2 månar sen för att därefter pröva en sista gång med trippelkur letrozol. Hör och häpna: fick då ett ägg på 15 mm OCH treskiktad slemhinna (dag 18). Aldrig hänt mig. Har lågt östrogen och högt testosteron pga grav PCOS. Enda förklaringen min läkare hade var att metforminet stabiliserar hormonerna.

Den 21 november har jag BIM och kan testa! :D

Om ni velar med metformin, sluta, kör. Hjälper så otroligt mot sötsug också.

Kämpa! Stor kram bea

Ps. Även jag har väldigt känslig mage. Trappade upp väldigt sakta. 1 tablett i mitten av måltiden. Aldrig en tablett på fastande mage. Dock svårt att undvika några dagar med brännande mage...

• JenMark

Hmm.. Tog älsprutan i tors. Nu tyckte jag att de va lite blod när jag torkade mig efter toa besök. Är det normalt tro?

• Heobea

Åh jag bara måste säga att min gynekolog är fantastisk. Jag ringde till mottagningen idag, sa som det var: jag litar inte riktigt på bedömningen som gjordes igår. Jag vill att min vanliga läkare tittar på bilderna. 
    Sköterskan ringde tillbaka efter bara efter 10 min och sa att min läkare tyckte att bilderna var väldigt otydliga och att hon ville kolla själv. Fick en tid på lunchen. Tog kanske 20 sekunder innan hon hittade äggstockarna och kunde mäta äggblåsorna. Det fanns en äggblåsa på 17mm och en på 12. So far, so good. Så nu kan vi ha sex bäst vi vill. Hehe. Jag frågade om varför den andra personen gjort en så helt annan bedömning och inte alls kunnat mäta äggblåsorna. Jag fick mest ett hum tillbaka och ett: ja det kan ju vara svårt ibland. Gissar att det kanske inte var någon ny kritik jag kom med eller så. Men ruttet i alla fall. Tänk om jag lyssnat på den första och inte haft sex alls denna vända. Snacka om förspilld tid och förspillda hormoner.
    Mina kursare undrade nog om jag tagit nått upptåtjack under lunchen eftersom jag kom tillbaka till föreläsningarna med världens största leende på läpparna och mest såg lycklig ut.

Frucgsvensson: ingen Ovitrelle denna vända, hon ville se hur det fungerade med bara pergo först. 

JenMark: kan det inte bli blödningar i samband med äl? 
    Håller med dig om att pco är ett jävla helvetes skit.... 

Hygienhäxan!
  • frucgsvensson

Heobea: vad skönt att du fick komma dit och träffa en riktig gynekolog! Kan ju knappast kalla den andra för en riktig.

Ni kör alltså på utan ovitrelle? Du äter pergotime va?

Är det någon här som sett om det finns någon sorts statistik eller så kring hur många försök med hormonbehandling man kan tänkas behöva för att bli gravid?

Det känns just nu som en never ending story det här. Visst, det är tredje gången i följd jag sprutar nu, men det känns ändå sååå himla långt bort. Ska man räkna som en med egen ägglossning tro? Det tar ju i snitt sju månader för en som har egen ägglossning att bli gravid. Kan man räkna med sju månader även här + eller -? Jättesvårt att veta såklart. Men man söker ju svar heeeela tiden!

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?