Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
Hej!
Har läst tråden ett bra tag nu men inte riktigt vågat skriva något. Mest för att, äsch, jag vet inte. Jag hoppas att det är okej att jag hänger på.
Vi har precis ätit första kuren pergotime efter att ha kämpat med att gå ned rätt mycket i vikt (sisådär 25kg). Känns som att jag måste byta forum och faktiskt våga erkänna att vi kommit en liten bit på vägen mot bebis.
Jag fick min PCO-diagnos när jag var 20 (fyller 28 i vår) och då var det aldrig något problem. Mest bara bekvämt att inte ha mens och behåringen var inte så illa. Jag skulle ju inte ha några barn heller, så det blev mest bara. Jaja, så kan man ju också vara skapt. Har alltid legat på ett BMI straxt över överviktsgränsen men tränat väldigt mycket ( Sedan gjorde maken entré i mitt liv och för att göra en lång historia kort fick han mig att tillslut förstå att jag nog allt vill ha barn. Men i samma veva som vi bestämde oss att börja försöka (snart 3 år sedan) så genomgick jag en stor operation med väldigt mycket komplikationer i efterförloppet. Fick sluta träna helt och i kombination med att mannens pappa, min morfar och mannens systerdotter gick bort inom loppet av fyra veckor började kilona smyga sig på. Gick upp från ett BMI på 27 till 35. Där någonstans blev både behåring (är luden som en björn), helt uteblivna ägglossningar och sötsuget verkligen ett problem. Efter många om och men och snart 1 år med strikt LCHF och mycket promenader (är fortfarande inte helt ok efter operationen) är jag nu åter på ett BMI <30. Har ätit metformin under nästan 2,5år nu och ojoj, mirakel. Sötsuget är borta, blodsockret balanserat och humörmässigt är det fantastiskt.
I tisdags påbörjade vi första pergokuren. Funderar fortfarande varför min gynekolog inte skriver ut letrozole, med tanke på att det verkar väldans mycket bättre än pergo, i alla fall enligt de studier jag har läst. Men men, det får diskuteras vid nästa tillfälle jag träffar henne. I morgon ska jag på första vul:et. Skräckblandad förtjusning tror jag det kallas. Hoppas bara på att nått jäkla ägg har mognat och vill släppa. Men men, det återstår att se. Har dock grymt ont i äggstockarna, lite som jag haft tidigare innan ägglossning så jag är lite hoppfull i alla fall.
Min största fundering är hur fan man får tiden att gå fram till BIM. Jag håller på att bli knäpp och då är det inte ens halvtid. Mannen, som är den lite mer balanserade typen är mest bara lugn och sansad. Tur, eller nått, att jag har apamycket i skolan att göra så att jag kan distrahera mig med studier och uppsatsskrivande. Men gissar att ungefär 95% av hjärnkapaciteten går åt att tänka