Inlägg från: attlangta01 |Visa alla inlägg
  • attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej 

Hur går det för er alla. Jag börjar närma mig testdag.... Förra helgen trodde jag att jag var gravid. Men nu ingenting. Tänkte testa mig idag, bara för att sluta gå och hoppas och tro. För det gör jag ju även om jag inte tror på det. Men får ångest av tanken på ännu ett minus. Det betyder ytterligare ett kommande jobbigt år....
    Jag är så fullt medveten om vad ett minus betyder den här gången att jag går med tåriga ögon konstant. Jag vill bara lägga min ner och gråta. Jag är så ledsen över hur orättvist livet är.....

• attlangta01

Annaw85 och frucgsvensson, vad spännande med nya möjligheter. Jag hade önskat att vi också kunde gå vidare till ivf, men har tyvärr inte pengarna. Är ju ohyggligt dyrt. Nu har de även höjt priset på min klinik. Gör ni privat, eller har ni landstingsförsök? Ni får gärna återkomma om resultaten, om ni inte vill hänga kvar i denna tråd.

JenMark, ännu en gång, stort grattis!

Ni andra? Hur går det för er, ngn som är kvar i tråden nu?

Jag inväntar min mens för att kunna sätta igång en omgång till. Har troligen fått egen ägglossning under uppehållet. Bara det helt otroligt. Men tog sin nog tyvärr inte ändå ???? Är en vecka efter ägglossning och det har börjar göra ont i nedre delen av ryggen, som vanligt innan mens. Lite trist då jag hoppades vara en av dem man bara hör talas om, som blir mirakulöst gravida naturligt ???? Men blir nog hormoner igen 2015. Nya tag, dock tyvärr med lite mindre självförtroende än förra året....

• attlangta01
    Vattenliljan skrev 2015-01-13 19:48:17 följande:

I'm back. Var på KUB-ultraljud idag och istället för en sprattlande bebis fanns där ett dött embryo från vecka nio. Det har alltså varit dött sen strax före jul. Känns helt förjävligt just nu. Ska ta tabletter för att få ut allt i helgen och ett par veckor senare blir det ultraljud för att kolla att kroppen stött ut allt ordentligt. Om det ultraljudet är som det ska kan vi börja försöka igen efter nästkommande mens. Även om det inte blir bebis 2015 som vi trodde, så ska jag fasiken bli gravid igen detta år i alla fall! Försöker att blicka framåt, men sorgen tränger förstås på ändå. Jag hoppas att ni andra blir gravida och att ni SLIPPER missfall. Det är banne mig värre än att inte bli gravid alls. Allt hopp och alla framtidsplaner grusade.

Jag är så ledsen för din skull. Har varit med om samma sak. VUL i vecka 12 som konstaterade att embryo dött i vecka 9. Tänkte på detta häromdagen i bilen. Att det var en av mina värsta upplevelser någonsin. Jag grät så mycket, var inte mig själv på länge. Det var skit, det var tragiskt och det bröt ner ytterligare lite av mig. Det hjälper ju självklart inte dig nu att jag varit med om detta. Men vill att du ska veta att jag vet vad du går igenom. Det gör ont som f-n! Kram på dig. Jag skapade denna tråd för att dela med sig och få ventilera med såna som är i liknande situation, så tveka inte att göra det. Kram
  • attlangta01
    LinneaSvea skrev 2015-01-14 10:34:22 följande:

Hjälp!

Hej alla, jag behöver verkligen er hjälp! Var hos gyn idag för att kolla äggblåsor, cd 12. Jag hade tyvärr bara EN äggblåsa som enligt honom var 23 mm och fin och tjock slemhinna. Är jättebesviken att det bara var ett ägg eftersom jag självstimulerat med Menopur 75 IE/dag från dag 2. Andra ggr när jag gjort det har jag haft mellan 3-4 äggblåsor i alla fall men det är väl förmodligen min ålder (fyller 45 i sommar) samt lågt AMH (pendlat mellan 0,2-0,8).

Nu till min fråga och undran, vi försöker ju bara hemma själva och i vanliga fall när jag kör pergotime har jag ägglossning mellan dag 14-18 men nu är jag bara på cd 12. Tycker ni att jag ska ta ovitrellesprutan i kväll och ha sex i morgon kväll efter 24 timmar eftersom ägget släpper ca 40 timmar efter sprutan.  Jag har aldrig haft en sådan här stor äggblåsa dag 12 förut och är rädd att det är en cysta som är kvar från föregående månad då jag hade en på 30 mm dag 12 men då hade jag ett par till på normala 17-18 mm.

Vad tror ni? Ska jag ta spruta eller är det min gamla cysta som har krympt bara?? Jag hade bara några småfolliklar förövrigt som inte var någon idé att mäta ens?.

Snälla kom gärna med tankar tips och vad ni tycker!!!

Vattenlilja; jag lider med dig, vet hur det känns, jag har själv varit där.... Det finns inga ord men tänk på att du inte är så gammal, det kommer att gå vägen! 

Ha en bra dag!                                                                      

Jag hade tagit sprutan så snabbt som möjligt genom att blåsan är så stor och sen sexat på. 
  • attlangta01
    Decibel84 skrev 2015-01-16 22:45:47 följande:

Ursäktar mig i förväg för min kanske korkade fråga.
    Jag har precis gjort klart min utredning
    Det visade genom spolning att jag bara har passage på ena sidan.
    Jag har regelbunden mens och dom sa att jag har ägglossning
    Min pojkväns spermier är bra.
    Dom sa också att jag har ägg, men inte så många som man brukar(vad dom nu menar med det?) och att det såklart kan påverka graviditet men behöver inte vara så

Jag har för högt BMI för IVF
    Frågade om andra alternativ, och nämnde inseminering och fick till svar att i vårat fall är det inte mer effektivt än att"göra själv hemma"
    Men det stämmer väl inte? I sådana fall väljer dom väl ut bra ägg?

jag är jätte förvirrad, finns det ingen hjälp för oss?
    ska jag be om andra läkares åsikter?

Hej

Vid insemination så tvättar de spermierna, väljer ut de bästa och inseminerar sedan. Då din mans spermier är bra så gör det troligen inte någon större nytta att göra insemination. 

• attlangta01
    Decibel84 skrev 2015-01-17 13:29:25 följande:
    finns det inga andra alternativ än IVF för oss då?
    Jag vet dessvärre inte. Har ingen erfarenhet av trång passage. Prata med en annan läkare också om du inte känner att du är nöjd med den du har nu. 
  • attlangta01
    Decibel84 skrev 2015-01-17 13:29:25 följande:
    finns det inga andra alternativ än IVF för oss då?
    Jag vet dessvärre inte. Har ingen erfarenhet av trång passage. Prata med en annan läkare också om du inte känner att du är nöjd med den du har nu. 
  • attlangta01

Hej 

Hur går det för er alla?

Jag fick tydligen ingen egen ägglossning trots allt under julen, som jag hoppades. Mensen har fortfarande inte kommit och inget pluss. Så nu har jag precis börjat knappra provera och ska sen påbörja en till omgång med Menopur. Om det inte blir något denna gång har vi bestämt oss för att gå över till IVF, så nu är möte inbokat för IVF samtal i slutet av feb ifall det behövs. 

Jag har mått riktigt dåligt de psykiskt de senaste dagarna. Tycker det är så jobbigt när ingen händer. Jag får panik, kan inte sova, ligger och gråter om nätterna och allt blir helt svart, Jag ser ingen lösning, förlorar tron på att det någonsin kan gå.

Men nu när jag precis fått en plan framåt känns det mycket bättre. 

Faller ni någonsin ner i dessa djupa hål? 

• attlangta01
    frucgsvensson skrev 2015-01-21 18:16:13 följande:

O ja! Mååånga gånger! Jag hamnar i detta ofta, det djupa mörka hålet. Många gånger räddar jobbet upp det för då får man lite annat att tänka på. Sen har jag ljugit så mycket för de nära runt omkring (vi vill inte berätta för någon om vårat problem) att jag nästan börjat trott på mig själv... Typ som "nä, vi vill inte ha barn än. Det blir kanske inga heller" osv.

Men vi ska börja med ivf nu snart. Läskigt!

Ja, jag ljuger också om vår situation. Jag har den här gången berättat för några få. Men de förstår verkligen inte. En av dem är min mamma som har fött 4 barn, fertil som bara den. Hon hade inte ens koll på att man har ägglossning en gång i månaden. Hon har bara blivit gravid. Hon är i vanliga fall världens bästa, hon är bäst på att lyssna och ge råd. men när det kommer till det här, så blir jag bara arg på henne. Hon kommer med de klassiska dumma råden "om ni slappnar av" "jag hörde talats om en som blev gravid när de adopterat" etc. Men för det mesta beter hon sig som att vi inte har detta problemet. 

Jag sa ju att jag mådde bättre. Men det är svårt att klättra uppåt nu. Vi ska ju göra en vanlig hormonbehandling till, men bara för att kliniken vi ska göra IVF på inte hade tid för ett möte fören slutet av februari iallafall. Men det känns så långt bort. Sen efter mötet dröjer det säkert minst en månad till vi kan påbörja försöket.... Jag mår dåligt av denna väntan....

frugsvensson, när ska ni påbörja ert försök?
  • attlangta01
    snövit skrev 2015-01-22 16:34:10 följande:

Attlangta01 : Hej igen, va ett tag sedan nu. jag förstår precis hur du känner dig, jag har mått såå sjukt dåligt under en period nu då det inte "tagit sig" .. och dessutom har typ alla mina vänner blivit gravid med nr 2 och 3 under detta år som vi har kämpat, känns som FLEERA år som vi kämpat..
    Vi ska göra ett FET nu på enda ägget som blev efter IVf:en 2012, har fått mens idag och börjar med femanest ikväll.. går inte detta vet jag inte vad jag ska ta mig till :(
    håller verkligen tummarna för dig :)

Hej Snovit

Vad kul att höra från dig. Har ni gjort några behandlingar under din frånvaro här, eller har ni tagit det lugnt?

Hur gammal är du? Visst hade du barn som var runt 2år också? Har ni försökt länge med syskon?

Jag har två nära vänner som började försöka ungefär 6 månader efter oss. Båda av dessa är gravida nu och en av dem ska ha snart?. Det gör ont som f-n. Vi har inte ens lyckats få ett plus?.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?