Inlägg från: attlangta01 |Visa alla inlägg
  • attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Vattenliljan skrev 2014-11-17 08:44:26 följande:

Eftersom jag fått missfall innan vågar jag inte riktigt hoppas på att det här kommer vara. Men jag ska försöka vara optimisk och inte gå runt och vara rädd.

Innan jag blev gravid med min son tog jag tre kurer Pergotime (fick aldrig ägglossning av dem) och fyra eller fem Puregonkurer (utan inseminering). Sonen blev till på första IVF-försöket. I juli 2013 när han var tre månader gammal var vi redo att börja försöka igen. I augusti fick jag en Proverakur. Vi försökte med Puregon på Sophiahemmet men det blev aldrig nån ägglossning (äggblåsorna började blöda ut tillslut för att jag tog hormoner så länge utan att det växte ordentligt). Vi bestämde oss för att vänta till januari då jag skulle få sätta in ett av mina frysta IVF-embryon. Så det gjorde vi i januari 2014. Jag blev gravid men fick missfall i februari. Satte in ett till ägg i mars-april men det blev inget. Sen gjorde jag en Puregonkur på Sophiahemmet i juni. Det blev inget. Och så nu den här i oktober-november. :)

Okey, så det här är egentligen "bara" fjärde riktiga försöket, om jag förstår rätt. 2st IVF, sen lyckades ni på andra ren hormonbehandling. 

Och jag tror verkligen att det kommer gå vägen den här gången. Man kan inte ha otur hur länge som helst! Jag är så glad att det fungerade för er. Det visar ju att det trots allt går, det inger mig lite hopp! :) Även om jag gjort betydligt fler behandlingar än er..... : / 
    Är ert "problem" bara pco?
    Vårt problem är "bara" pco, men börjar bli rädd att det är något annat också, då det inte händer något....

Men nu ska jag inte vara negativ, du har ju plussat! Jätte kul! :)
  • attlangta01
    frucgsvensson skrev 2014-10-26 13:07:28 följande:

Har imorse tagit ovitrellesprutan. Får se hur det går denna månad då :) jag känner mig så negativ till allt det här då jag inte känner något i kroppen! Igår kände jag starka hugg i magen, men det var ju innan ovitrellesprutan, så nu går tankarna om jag misst äl, att det lossnat själv osv. Kände inget förra månaden efter timmarna efter ovitrellen.. Får se om jag känner något denna gång då. Tror ni att det räcker att vi hade sex igår, blir idag, och imorgonbitti? Min man ska iväg och jobba i en annan stad sedan så vi hinner inte mer än så tyvärr.

Hej

Hur hade ni gjort om du inte varit "klar" i tid? Jag tänkte då din man åkte iväg på måndagen. Om du varit tvungen att ta ägglosningssprutan på måndagen exempelvis.

Frågar då vi kan hamna i en sån situation. Min man åker bort på måndag och jag vet inte hur vi gör om min kropp inte är klar på fredag, då mitt nästa VUL är...
  • attlangta01
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-11-26 22:54:27 följande:

Frucgsvensson: jag skulle ha tagit ovitrelle nu på kvällen om det är det som passar er bäst sexmässigt. Jag brukar få välja själv när jag vill ta sprutan under dagen när ägget är klart. Det som passar bäst i sexsyfte. De är bra om man hinner få till de två gånger! Skulle du vänta till morgonen så är det nog ok de med.

Idag var jag på sophia hemmet. Hade ett ägg som var redo och en fin slemhinna på 12 mm. Tog ovitrelle ikväll, så på fredag blir det insemination. Spännande! :)

Åh då kommer vi ligga nära varandra. Jag gör min insemination idag. 
    Vilken tid tog du ägglossningsspruta och vilken tid blir inseminationen för dig?

Jag tog sprutan 21 i tisdags och ska göra insemination kl 13 idag. För mig känns det försent. Det har ju gått långt efter 36h då. Har förvisso frågat läkarna och det är så de gör, och de borde ju ha koll på läget. Men jag får sånt kontrollbehov av detta. Vill att allt ska gå perfekt till....
  • attlangta01
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-11-27 13:06:32 följande:

Attlangta: vad skönt att du skriver de där för jag har gått och känt likadant! Jag tog ovitrelle igår 20.30 och ska insemineras imorgon typ halv 2. Och då har de ju gått mer än 36 h så det känns inte alls bra, men Cleas sa att allt är noggrant uträknat så de är bara att lita på de. Har vi båda liknande tillvägagång sätt så går vi nog tro att det är rätt. Känns ändå som om man borde ha tömt ett lass igår i fall att. När hade ni sex innan i förhållande till inseminationen? Är de andra inseminationen ni gör nu?

Jag pratade med Claes nu när jag var inne och han sa precis som du skriver att allt var noga planerat. I vanliga fall får man ägglossning först runt 40h efter. När de gör IVF så plockar de ut äggen ca 36h efter. Så jag känner mig betydligt lugnare nu. Claes får alltid mig att lugna ner mig. Han är klart bäst på Sophiahemmet!

Denna gång hade vi sex samma kväll som jag tog ägglossningssprutan, alltså tisdags kväll. Alla har sagt olika till mig på SH. Men det verkade inte ha förstört provet, det var bra idag. 
    Det här är min tredje! : ( Så känns som det är en hel det som hänger på denna. Arthur (på SH) vill att vi går vidare till IVF sen....: /
  • attlangta01
    Mandelmassa skrev 2014-11-27 15:13:56 följande:

Frucgsvensson och attlangta01, jag har också trippelkontrollerat den sena inseminationen på SH och det verkar ju som att de vet vad de gör.. Har däremot inte fattat att det ska sexas i samband med att man tar ovitrellen. Förstör inte det spermaprovet, menar, det blir ju kort samlingstid då, bara 1,5 dygn max.

Från igår blev jag vrålhungrig. Helt okontrollerat sugen på precis allt. Åt precis allt också och idag har jag fortf samma sug i maggropen men är samtidigt övermätt, väldigt uppsvullen och mår illa. Tycker det mest liknar magkatarr. Är dödstrött hela tiden också men det är ju pga mörkret och för mkt jobb. Fortfarande långt kvar till bim.

Som sagt, hur jag får sexa har varit olika instruktioner från gång till gång. På pappret står det att det ska vara minst 2 dygns sexåterhållsamhet. Men jag frågade sjuksköteskan och hon sa att vi kunde ha sex samma dag som ovitrelle. Observera, kunde, det var alltså inte så att hon sa att vi var tvungna.

Men det beror nog lite på hur bra sperma mannen har. Vi fick trots vårt sexande bara 1,5 dygn innan, ett väldigt bra spermaprov.

Men men, tror inte sex vid ovitrelle är avgörande. Är det rätt ägg så blir det. Sonen blev till utan insemination och bara hormoner, vid första försöket. Någon här fick sin helt naturligt.

När har du BIM?
  • attlangta01
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-11-27 16:01:08 följande:

Claes är en storfavorit här också! Arthur växer mer och mer för varje gång jag träffar honom också. Både är så varma och lugnande och ger mig alltid hopp i de mörka. De verkar så kunniga och intresserade av sitt jobb på ett positivt sätt!

Vad konstigt att dom säger så vattenlilja! Nu när jag fick mitt missfall i september så var mitt kommande ultraljud inbokat hos arthur men de är Claes jag startade utredningen med (ansvarsläkaren?). Samma sak när jag var gravid med dottern, då fick jag träffa någon annan som inte var Claes. Men de kanske försöker få till de så, så gott det går? hoppas det går bra för dig vilket som!!

Jag har lite svårt att bestämma mig för Arthur. Jag gillade honom massor ett tag. Men nu på senare tid så har jag inte varit så jätte förtjust i honom. Jag har ett ganska högt kontrollbehov och därav frågar jag mycket om allt jag analyserar och tänker på. Claes är jätte duktig på att svara lugnt och tydligt på det jag frågar. Arthur däremot kändes nästa lite irriterad sist jag ställde frågor och sa att jag ska sluta tänka så mycket. Ja vet inte. Det kanske inte var något, kanske bara jag som är lite extra känslig....

Lycka till imorgon. Jag har BIM lucia : (
    (Senaste gångerna har mensen kommit 16dagar efter ägglossning)
  • attlangta01
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-11-28 14:30:35 följande:

Då var inseminationen gjord! Känner mig hoppfull och hoppas på den bästa julklappen man kan få. :)

Attlangta: fick du veta hur många spermier det var som blev kvar efter prepareringen?

Ja, men jag är lite osäker på om jag kommer ihåg rätt. Tror det var 35miljoner.
    Hur många hade ni?
  • attlangta01
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-11-28 17:49:10 följande:

De stämmer nog! Vi hade runt 30 miljoner. Vilket jag förstått är mer än bra. Det ska vara minst 3 miljoner för att det ska vara värt att göra ett försök. Så jag är hoppfull. :)

En liten av dessa miljoner kan väl se till och leverera tycker jag! Vilken härlig start på nya året i så fall. Inga hormonbehandlingar 2015 vore ju toppen! :D

Ja, en av alla dessa kan väl leverera :)

Jag, är så trött på detta nu och vet inte hur mycket till jag orkar, så känns som ganska mycket hänger på detta försök. Så nu håller vi våra tummar hårt tycker jag :)
  • attlangta01
    Mandelmassa skrev 2014-12-01 10:22:09 följande:

Frucgsvensson: ja, jag tror som du. Detta är magkatarr. En väldigt kraftig sådan. Oförändrad sen i torsdags. Gravid är jag knappast, känner som förut ingenting.

Är det någon mer än jag som blir stressad av all besök på SH. Tänker att arbetsgivaren inte gillar det alls. Hos mig är det ingen som vet. Har precis bytt arbetsplats också och då vill man ju verkligen inte framstå som jobbig.

Jag har en arbetsplats där vi har väldigt flexibla tider, så jag kan gå iväg och bara säga att jag ska göra ett ärende. Oftast försöker jag få tid över lunch eller i närheten av lunch, för att ingen ska undra. Sen sitter jag bara 10min med bil från SH, så det är skönt. Det innebär dock inte att jag INTE blir stressad. Min man är borta väldigt mkt i jobb och min kropp är väldigt oförutsägbar så jag stressas av att jag kanske måste proppa kroppen full av hormoner och sen kan vi inte fullfölja. Sen stressas jag över att det kanske aldrig kommer fungera igen för oss... och så stressas jag över att jag inte blir yngre....
    Så jag är nog lite stressad i omgångar :)
  • attlangta01

Hej

Jag var på en gynundersökning idag då min sambo har ?klagat? på att jag luktar ?annorlunda? i underlivet sedan jag fick min son. Jag har inte riktigt tänkt på detta, men nu blev det lite av ett bråk mellan oss gällande sexlivet och jag bokade tid hos en gyn.

Fick information om att jag har bakteriel vaginos. Jag har förstått att det ger en surhetsgrad som försämrar miljön för spermierna. Är det därför vi inte lyckats, under ett års försök? Har jag gjort allt detta i onödan? Hur kan inte SH ha sett detta? Min gynläkare såg det på flytningarna och kände lite på lukten av flytningarna. Märker inte läkarna på SH detta efter alla antal gånger de suttit mellan mina ben?

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?