• Anonym (mamma)

Lämna bort barnen till nya tjejen??

Vi har domslut på umgänget.
    Barnen ska vara med sin pappa under sportlovet.
    Han ska vara borta ett par dagar och flyga med äldsta tjejen till Göteborg där storastyster bor.
    De andra 2 lämnar han till någon jag aldrig träffat, hans tjej sedan några månader.
    Den 4e flickvännen i ordningen.
    Så de 2 yngre barnen på 8 & 6 år ska bo med henne ett par nätter. 
    De bor alltså inte ihop.
    Hon har inga befogenheter om mina barn alls.

Pappan vägrar kommunicera helt - han har raderat som mail. han svarar knappt på sms och sällan skriver han ett kort brev om hur umgänget varit.

Skulle ni anse detta ok?

• Svar på tråden Lämna bort barnen till nya tjejen??
  • hymafr
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-23 11:15:23 följande:
    jag ska bara inflika att jag tycker hon har betett sig bättre än pappan. Hon skickade sms idag också. och barnen ringde och var glada i går.

Jag vet fortfarande inte adress.. men det kan jag ta reda på själv på måndag (jag vet hur man tar reda på saker med lite info) och det viktigaste är att jag vet att barnen är där på sina villkor och glada.

Då får vi hoppas att pappan lyckas hålla fast vid denna kvinna. Hon låter jättebra!
  • Anonym (peace)
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-20 11:39:16 följande:
    Pappan har SOC anmält mig konstant i flera år för allt möjligt och när soc tröttnade ringde hans kompisar/tjejer anonymt in.

Jag har önskat en utredning för att få slut på alt och pappan motsatte sig inte.

Så vi hade redan kontakt med soc.

Dessutom - de ringde mig för att boka möte. jag passade frågade dem om detta och soc själva sa att de skulle ringa pappan och kunde ta upp detta samtidigt.

Som man bäddar får man ligga - ellerhur

Oh my god!!

Pajkastning.. blanda in socialtjänsten för det här?? Dags att växa upp kanske. Eller ja, pappan kan du ju inte styra över men du kan ju åtminstone börja bete dig vettigt.

Börja med att kolla hur dina barn ställer sig till den nya flickvännen som barnvakt. Om de gråter och har mardrömmar över det kan jag förstå om du agerar men annars föreslår jag att du släpper det.

Om dina barn däremot verkar fara illa av pappans leverne i allra största allmänhet (med nya flickvänner hela tiden hela tiden exempelvis) är det smartare om du tar upp det som ett generellt problem på ett samarbetssamtal.
  • liv
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-23 11:15:23 följande:
    jag ska bara inflika att jag tycker hon har betett sig bättre än pappan. Hon skickade sms idag också. och barnen ringde och var glada i går.

Jag vet fortfarande inte adress.. men det kan jag ta reda på själv på måndag (jag vet hur man tar reda på saker med lite info) och det viktigaste är att jag vet att barnen är där på sina villkor och glada.

De har ätit godis och tittat på melodifestivalen och hon har hört av sig. Varför måste du ta reda på adressen?
  • Litet My

TS: Vad skönt antyder verkar fungera bra och falla väl ut. Kanske är det just hon som blir den du kan lita på när pappan har barnen, har hon barn själv kanske hon resonerar klokare än pappan. Tror få vettiga mammor vill se sin partner göra barnen illa. Och bry dig inte om alla sura anonyma kommentarer, de tyder på en viss personlig bitterhet :) Ang adress sa iaf FR till mig att man som vårdnadshavare har rätt att veta var barnen befinner sig.

• Anonym (***)
    Anonym (M) skrev 2014-02-20 18:28:57 följande:
    Men som jag fattade det som så skulle han åka med ett av barnen o hälsa på ett äldre barn (?)!?
    Men oavsett så är det väl herregud inget konstigt att ha barnvakt! Barnen är ju dessutom 8 o 6 år - inga spädbarn direkt!
    Varför ska pappan vara tvungen att fråga mamman om "barnvakt" framför sina släktingar/vänner/partner??

Nej jag har inte sagt i mitt inlägg att pappan är TVUNGEN att fråga mamman. Vad jag sa är att det vore lämpligt men att han inte är skyldig att göra det. Jag sa också att han har rätt att anlita annan barnvakt utan att TS kan säga något om det. Varför skulle det vara så svårt för pappan att fråga mamman om vi vänder på saken?

Sen tycker jag att du kan tagga ner lite och inte elda på inläggen som du gör.
    Om nu pappan har anmält mamman hej vilt till och med så pass att soc tröttnat och TS har begärt en utredning så kan kanske även du förstå att det ligger mer bakom historien än vi vet.
    Om även soc tycker det är lämpligt att mamman blir tillfrågad... varför ska vi döma här?
  • Anonym (Fia)
    liv skrev 2014-02-24 00:21:27 följande:
    De har ätit godis och tittat på melodifestivalen och hon har hört av sig. Varför måste du ta reda på adressen?
    Jag får kusliga vibbar.
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (***) skrev 2014-02-24 09:40:41 följande:

Nej jag har inte sagt i mitt inlägg att pappan är TVUNGEN att fråga mamman. Vad jag sa är att det vore lämpligt men att han inte är skyldig att göra det. Jag sa också att han har rätt att anlita annan barnvakt utan att TS kan säga något om det. Varför skulle det vara så svårt för pappan att fråga mamman om vi vänder på saken?

Om nu pappan har anmält mamman hej vilt till och med så pass att soc tröttnat och TS har begärt en utredning så kan kanske även du förstå att det ligger mer bakom historien än vi vet.
    Om även soc tycker det är lämpligt att mamman blir tillfrågad... varför ska vi döma här?
  • Anonym (M)
    Fosse skrev 2014-02-23 10:50:39 följande:
    Naturligtvis ska den person som tar hand om barnet ha en nära relation till densamma... det tror jag nog att du förstod när jag använde farmor som exempel.

Självklart har man som förälder rätt att veta vart ens barn befinner sig, oavsett om man bor tillsammans eller inte, det är väl inget konstigt.
    Jag antar att din man är medveten om att du jobbar skift och eftersom jag förutsätter (hoppas) att du inte lämnar bort dina barn till olika okända (för din man) personer så förstår jag inte hur din situation är jämförbar. Din man vet ju vart dina barn finns och gissar att  han åtminstone vet vad de heter.

De handlar väl inte om att linda in barnen i bomull utan BÅDA föräldrars rätt att veta var ens barn finns och hur man ska kontakta dem om behov uppstår.
    Nej, mina barns pappa vet inte när jag lämnar barnen till barnvakt på min tid med barnen o han känner inte heller barnvakterna eftersom de är mina väninnor som jag har lärt känna efter vår separation.

Menar du verkligen att han ska godkänna vad jag o barnen gör medans de är hos mig? För det måste ju gälla fler fall än vid barnvakt tänker jag då...?
  • Anonym (M)
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-22 10:20:01 följande:
    hur läser du egentligen?

vart har jag sagt att de inte får vara för nära vän med hennes barn?

Vet inte hur van du är att styra och domdera.. men det handlar om att se barnet i situationen - inte den ena eller andras rätt.

Du skrev i ett tidigare inlägg att det inte var bra att barnen endast lekte med nya flickvännens barn o eftersom det var ett litet märkligt sätt att uttrycka sig så tolkade jag det som att de inte dög till att vara vänner med dina barn.

Överlag så har du varit lite "ostabil" i tråden o ändrat dig allt eftersom; i ena inlägget verkar du hatisk mot den nya flickvännen o i det andra så längtar du så mycket efter att hon o pappan ska flytta ihop!

Släpp det där nu, det är mitt råd!
  • Anonym (Emma-Lisa)

Många bittra bonusmammor som hittat hit ser jag

• Anonym (M)
    Anonym (***) skrev 2014-02-24 09:40:41 följande:

Jag dömer utifrån det jag läser o jag tycker att det verkar vara en sorglig historia, med svartsjuka o bitterhet från TS' sida.
    Vad pappan egentligen tycker o tänker vet vi ju inte eftersom han inte har fått göra sin röst hörd.

Verkar dock som att allt har löst sig för denna gång, men TS' verkar ju dock inte ha grävt ner stridsyxan eftersom hon prompt ska ska ha reda på adressen där barnen har befunnit sig - bara det sätt hon uttrycker sig där tycker jag visar på en enorm barnslighet o bitterhet.

Men nej, nu ska jag gå o "elda på" lite i en annan tråd
    Tänk vad trist det vore om folk "taggade ner" - vilka tråkiga diskussioner det skulle bli då!
  • Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2014-02-26 11:10:50 följande:
    Du skrev i ett tidigare inlägg att det inte var bra att barnen endast lekte med nya flickvännens barn o eftersom det var ett litet märkligt sätt att uttrycka sig så tolkade jag det som att de inte dög till att vara vänner med dina barn.

Överlag så har du varit lite "ostabil" i tråden o ändrat dig allt eftersom; i ena inlägget verkar du hatisk mot den nya flickvännen o i det andra så längtar du så mycket efter att hon o pappan ska flytta ihop!

Släpp det där nu, det är mitt råd!
    menar du när jag skrev detta:
    "barnen hinner aldrig bygga upp egna relationer med vänner i området, deras kompisar är hans tjejers barn och när det tar slut försvinner dessa kompisar också."

jag har ju aldrig skrivit att hennes barn inte är bra...  bra tänkt på barnen att de har inga egna relationer i form av kompisar hos sin pappa. När de är där finns inga vänner..  för barnens vänner är tjejens barn.

Är det inte bra tycker du att barnen har egna vänner hos pappan.. sådana som finns kvar oavsett om han gör slut med sina tjejer?

jag tycker du läser in saker väldigt konstigt och med färgade ögon. Kanske har du någon historik bakom dig som gör att du inte kan läsa in saker neutralt. I så fall beklagar jag och hoppas att du mår bättre snart.

• Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2014-02-26 11:17:11 följande:
    Jag dömer utifrån det jag läser o jag tycker att det verkar vara en sorglig historia, med svartsjuka o bitterhet från TS' sida.
    Vad pappan egentligen tycker o tänker vet vi ju inte eftersom han inte har fått göra sin röst hörd.

Verkar dock som att allt har löst sig för denna gång, men TS' verkar ju dock inte ha grävt ner stridsyxan eftersom hon prompt ska ska ha reda på adressen där barnen har befunnit sig - bara det sätt hon uttrycker sig där tycker jag visar på en enorm barnslighet o bitterhet.

Men nej, nu ska jag gå o "elda på" lite i en annan tråd
    Tänk vad trist det vore om folk "taggade ner" - vilka tråkiga diskussioner det skulle bli då!
    Kanske kan du acceptera att det kan vara fullt normalt att man vet vart barnen befunnit sig.

Som sagt..  du verkar läsa med färgade ögon.. trist att du läser det andra skriver negativt, istället för neutralt.
    Jag tror som sagt att du har en historia bakom dig som märkt dig och du har inte kommit över den än.

• UCharlotte
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-17 18:50:30 följande:
    Vi har domslut på umgänget.
    Barnen ska vara med sin pappa under sportlovet.
    Han ska vara borta ett par dagar och flyga med äldsta tjejen till Göteborg där storastyster bor.
    De andra 2 lämnar han till någon jag aldrig träffat, hans tjej sedan några månader.
    Den 4e flickvännen i ordningen.
    Så de 2 yngre barnen på 8 & 6 år ska bo med henne ett par nätter. 
    De bor alltså inte ihop.
    Hon har inga befogenheter om mina barn alls.

Pappan vägrar kommunicera helt - han har raderat som mail. han svarar knappt på sms och sällan skriver han ett kort brev om hur umgänget varit.

Skulle ni anse detta ok?
    Hade det varit okej om han skaffat en barnvakt från nån förmedling. Någon han inte känner?
    Antagligen är han så trygg med sin nya tjej att han vågar lämna de han värnar mest om, sina barn, i hennes sällskap.
    Lita på hans omdöme, du litade ju på honom så pass bra att du skaffade barn med människan.

Det kan vara dags för dig att kommunicera med pappan till era barn om att ni ska träffas allihopa, så du och den nya får en människa bakom "ny flickvän och mina barns mamma"
  • Anonym (mamma)
    UCharlotte skrev 2014-02-26 14:14:33 följande:
    Hade det varit okej om han skaffat en barnvakt från nån förmedling. Någon han inte känner?
    Antagligen är han så trygg med sin nya tjej att han vågar lämna de han värnar mest om, sina barn, i hennes sällskap.
    Lita på hans omdöme, du litade ju på honom så pass bra att du skaffade barn med människan.

Det kan vara dags för dig att kommunicera med pappan till era barn om att ni ska träffas allihopa, så du och den nya får en människa bakom "ny flickvän och mina barns mamma"
    Jag hade gärna kommunicerat.. men han tog bort sin mail för jag skickade info om barnen där, inskannade lappar från skolan och skolläkaren,. skickade vilka tider de hade läkarbesök och vart om vad.  vidarefodrade mail från aktiviteterna.

Han hör inte av sig när han varit hos läkaren, eller avbokat läkarbesök, om de varit sjuka, avlusats eller är sjuka - då lämnar han dem i skolan!  
    jag får gissar mig till allt och får reda på saker av en slump.

Nåväl.. det funkar bättre nu än att ha vv. Då funkade inget alls.

• UCharlotte
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-26 14:20:20 följande:
    Jag hade gärna kommunicerat.. men han tog bort sin mail för jag skickade info om barnen där, inskannade lappar från skolan och skolläkaren,. skickade vilka tider de hade läkarbesök och vart om vad.  vidarefodrade mail från aktiviteterna.

Han hör inte av sig när han varit hos läkaren, eller avbokat läkarbesök, om de varit sjuka, avlusats eller är sjuka - då lämnar han dem i skolan!  
    jag får gissar mig till allt och får reda på saker av en slump.

Nåväl.. det funkar bättre nu än att ha vv. Då funkade inget alls.

Tråkigt när vuxna människor ska göra livet svårare för varandra istället för att bara samarbeta. Tycker ofta man hör/läser om själviska drag när det kommer till gemensamma barn efter en separation.

Men det är ganska sant det där som många säger "Om ni inte kan komma överens/kommunicera som par, hur tror ni att det kommer går när ni går skilda vägar"
Svar på tråden Lämna bort barnen till nya tjejen??