• Anonym (mamma)

Lämna bort barnen till nya tjejen??

Vi har domslut på umgänget.
    Barnen ska vara med sin pappa under sportlovet.
    Han ska vara borta ett par dagar och flyga med äldsta tjejen till Göteborg där storastyster bor.
    De andra 2 lämnar han till någon jag aldrig träffat, hans tjej sedan några månader.
    Den 4e flickvännen i ordningen.
    Så de 2 yngre barnen på 8 & 6 år ska bo med henne ett par nätter. 
    De bor alltså inte ihop.
    Hon har inga befogenheter om mina barn alls.

Pappan vägrar kommunicera helt - han har raderat som mail. han svarar knappt på sms och sällan skriver han ett kort brev om hur umgänget varit.

Skulle ni anse detta ok?

• Svar på tråden Lämna bort barnen till nya tjejen??
  • Anonym (M)
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-20 18:59:13 följande:
    Jag har aldrig soc-anmält pappan för något. Han anmäler mig konstant för att vinna framgång i sina tvister om vårdnad som han startar konstant. Sist förlorade han det vv boende och fick nöja sig med att bi vh- förälder så han är ganska sur över detta.

Det stadiet är passé för länge sedan. Vi har haft medlare också.

Alltså... det är inte jag som gör något mot pappan.
    Svartsjuka??
    Herrejisses alltså det bästa vore om han kunde bi sambo med någon snart så barnen slapp fara till  hans nya tjejer hela tiden och ha mer än 3 hem utan ha 2 bostäder och skaffa sig egna vänner i hans område och inte bara ha hans tjejers barn som kompisar.
    Det minsta jag är, är att vara svartsjuk eller avundsjuk.
    Jag och barnen mår så bra över att vi inte är tillsammans.

Så om han flyttar ihop med tjejen så är hon okej som barnvakt?
    Men hennes barn är inte okej för dina barn att umgås med?

Du anmäler honom inte till soc men du "nämner i förbifarten" att du anser att det är olämpligt att hans nya tjej är barnvakt? Vad har de ens med det att göra tycker du? Vem ska bestämma vem som ska vara barnvakt o under vilka former det ska ske?

Du vill inte att han ska ha barnen varannan vecka men du blir däremot sur över att han ordnar barnvakt när han ska åka med ett av barnen o hälsa på det äldre (?)..?!

Lägg bara ner hela grejen - vill han bråka så låt honom göra det men håll dig för guds skull ifrån hans o hans tjej relation, o håll dig även ifrån hur han sköter barnen när de är hos honom (såvida de inte uppenbarligen far illa såklart).

Jag tycker att hela situationen låter tragisk rent utav sagt, o såvitt jag kan se så gör inte du det hela bättre heller.
    Låt honom ha vilka tjejer han vill o vilka relationer han vill. Det är väl bara bra om han inte flyttar ihop med första bästa!
  • Anonym (M)
    Anonym (otryggt) skrev 2014-02-20 19:01:30 följande:
    Socialtjänsten kanske vet exakt hur länge pappan och partnern har varit tillsammans och att han har haft många flickvänner förut. De kanske även känner till hur barnen har reagerat på hans tidigare relationer och uppbrott? Dessutom ska de väl inte tvinga pappan att tänka om, bara ge honom ett råd?

I mitt första inlägg skriver jag att jag hade en pappa som lämnade mig med hans nya partners för att vi skulle "bonda". Jag tyckte det var otroligt jobbigt eftersom jag visste att pappa så gärna ville att vi skulle bli en familj och jag var därför livrädd för att göra någonting fel så att partnern inte skulle tycka om mig. Om han hade lämnat mig med en helt okänd betald barnvakt hade inte de förväntningarna funnits och jag hade kunnat slappna av och känna mig trygg. Om TS har anledning att tro att hennes barn känner någonting åt det hållet tycker jag att hon gör rätt i att försöka få pappan att tänka om. 
    Jaha. Så om socialtjänsten  mot all förmodan har koll på när pappan träffade sin tjej o hur många partners han har haft förut så ska de prata med honom för att....??
    Förklara gärna!
  • Anonym (M)

Menar ni på fullaste allvar att socialtjänsten har att göra med vilka partners jag har haft (o hur många) under de år jag har varit separerad från barnens far, o menar ni på fullaste allvar att de skulle prata förstånd med mig om någon mot all förmodan ansåg att jag hade "fel" barnvakt till barnen (dvs det var en partner till mig o jag hade haft flera partners innan)??

Ni tycker inte att sådant är upp till varje enskild förälder att avgöra?

• Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2014-02-20 19:06:51 följande:
    Så om han flyttar ihop med tjejen så är hon okej som barnvakt?
    Men hennes barn är inte okej för dina barn att umgås med?

Du anmäler honom inte till soc men du "nämner i förbifarten" att du anser att det är olämpligt att hans nya tjej är barnvakt? Vad har de ens med det att göra tycker du? Vem ska bestämma vem som ska vara barnvakt o under vilka former det ska ske?

Du vill inte att han ska ha barnen varannan vecka men du blir däremot sur över att han ordnar barnvakt när han ska åka med ett av barnen o hälsa på det äldre (?)..?!

Lägg bara ner hela grejen - vill han bråka så låt honom göra det men håll dig för guds skull ifrån hans o hans tjej relation, o håll dig även ifrån hur han sköter barnen när de är hos honom (såvida de inte uppenbarligen far illa såklart).

Jag tycker att hela situationen låter tragisk rent utav sagt, o såvitt jag kan se så gör inte du det hela bättre heller.
    Låt honom ha vilka tjejer han vill o vilka relationer han vill. Det är väl bara bra om han inte flyttar ihop med första bästa!
    Vart har jag skrivit att jag anser hon är olämplig som barnvakt?

Det enda jag sa var att även om han har rätt att göra s här. så kan man ju tycka att jag har rätt att veta vart barnen befinner sig och att det ska vara på barnens villkor om de vill åka hem så ska de få göra det.

jag har inte dömt hans tjej. Tänker inte göra det heller.
    Utan jag satte barnen i fokus - deras behov och att det ska vara på barnens villkor OM de vill vara där.

jag tycker du borde lära dig läsa bättre - och även öva på din läsförståelse!

• Anonym (otryggt)
    Anonym (M) skrev 2014-02-20 19:08:19 följande:
    Jaha. Så om socialtjänsten  mot all förmodan har koll på när pappan träffade sin tjej o hur många partners han har haft förut så ska de prata med honom för att....??
    Förklara gärna!
    Om de inte hade haft kontakt med soc sedan innan hade jag absolut tyckt att det var en konstig sak att kontakta dem för, men nu är de ju redan i kontinuerlig kontakt. Hade det varit lika fel om de var i kontakt med BUP och BUP tyckte att det nog var bäst för barnen att inte bli lämnade med nya partnern i nuläget?

Pappans relationer har inte soc någonting med att göra, men barnens relation till hans partner är relevant. Om barnen sedan tidigare har mått dåligt över att de har tvingats lära känna flera tjejer det senare inte har blivit någonting av finns det väl skäl att prata med honom?

Det ÄR otroligt jobbigt att vara barnet i en sådan situation: "Nu har jag träffat en tjej som heter Maria. Nu slår jag numret så får du prata med Maria. I helgen ska vi åka till Maria. Vad tyckte du om Maria? Nästa helg ska du vara ensam med Maria när jag åker bort. Maria sa att du var tyst och mest satt på ditt rum! Varför gjorde du så? Du måste ju prata mer om vi ska kunna bli en familj. Nähe, nu är det slut med Maria. Jag har träffat en tjej som heter Åsa. Nästa helg...". 
  • Fosse

Men helt seriöst, hur kan så många tycka att pappans beteende är ok?
    Det är väl inte jämförbart att lämna barnen till en ny flickvän mot att lämna till nära släktingar?
    Och vadå jämföra med en inhyrd barnvakt, vem hyr en barnvakt och lämnar barnen hemma hos denne i flera dagar? Det hade ju varit jättekonstigt...

Nej, pappans beteende är under all kritik och då har jag inte ens nämnt hans ovilja att överlämna adress och kontaktuppgifter till sin nya flickvän... det finns väl ingen som skulle tycka det var ok att inte ha en aning om var och hos vem ens barn befann sig under flera dagar.

Självklart ska umgängesföräldern ha rätt att lämna bort barnen till  t ex farmor eller en annan nära, etablerad kontakt, men annars är väl den andra föräldern det naturligaste valet, för alla inblandade.

Sen kan man ju även tycka att det är rätt märkligt val av en vh-pappa att resa bort utan barn när han har barnen boende hos sig...

• Anonym (M)
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-20 19:14:01 följande:
    Vart har jag skrivit att jag anser hon är olämplig som barnvakt?

Det enda jag sa var att även om han har rätt att göra s här. så kan man ju tycka att jag har rätt att veta vart barnen befinner sig och att det ska vara på barnens villkor om de vill åka hem så ska de få göra det.

jag har inte dömt hans tjej. Tänker inte göra det heller.
    Utan jag satte barnen i fokus - deras behov och att det ska vara på barnens villkor OM de vill vara där.

jag tycker du borde lära dig läsa bättre - och även öva på din läsförståelse!

Men vad du tycker i detta fall är inte relevant eftersom det är pappan som har ordnat med barnvakt.
    Visst ska det vara på barnens villkor osv, men att de skulle få åka hem om de vill osv köper jag inte riktigt.

Försök att släppa det här nu - pappan tar ansvar för barnen när de är hos honom o det får du lita på att han gör.
    Jag tycker mig ha tolkat det som att du i allra högsta grad tycker att det är olämpligt att barnen är hos hans nya tjej, bl.a av anledningen att han har haft "många" tjejer före henne o att de inte bor ihop. Du vill hellre inte att barnen är för nära vän med hennes barn.
    Inget av det där tycker jag är skäl nog att du skulle hindra pappans planer så försök att bara släppa det där o gläds åt att barnen får en rolig helg/dagar med ytterligare en bra vuxen i deras liv
  • Anonym (Fia)
    Slagathor skrev 2014-02-20 18:38:05 följande:
    Stackars, stackars era barn som får se på erat omogna beteende. Jag hoppas soc föreslår samarbetssamtal så barnen era slipper må dåligt över att ni anmäler varandra hit och dit. För tro mig, de känner av vad ni tycker om varandra. Konstigt att de inte reagerat än. Det här är inte sunt. Ni måste skärpa er båda två. Fy!
    Det är hemskheter som ts har berättat om.
  • Anonym (M)
    Fosse skrev 2014-02-20 19:17:32 följande:
    Men helt seriöst, hur kan så många tycka att pappans beteende är ok?
    Det är väl inte jämförbart att lämna barnen till en ny flickvän mot att lämna till nära släktingar?
    Och vadå jämföra med en inhyrd barnvakt, vem hyr en barnvakt och lämnar barnen hemma hos denne i flera dagar? Det hade ju varit jättekonstigt...

Nej, pappans beteende är under all kritik och då har jag inte ens nämnt hans ovilja att överlämna adress och kontaktuppgifter till sin nya flickvän... det finns väl ingen som skulle tycka det var ok att inte ha en aning om var och hos vem ens barn befann sig under flera dagar.

Självklart ska umgängesföräldern ha rätt att lämna bort barnen till  t ex farmor eller en annan nära, etablerad kontakt, men annars är väl den andra föräldern det naturligaste valet, för alla inblandade.

Sen kan man ju även tycka att det är rätt märkligt val av en vh-pappa att resa bort utan barn när han har barnen boende hos sig...
    Men oavsett om man är nära släkting eller ej så beror det väl på hur nära kontakt man har! Bara för att barnen har en farmor så kanske de har träffat henne mer sällan än pappas partner!

O vilken skyldighet har pappan att lämna adress o telenr till mamman?? Av vilken anledning?? Han ansvarar för barnens väl o ve när de är hos honom o om han ordnar barnvakt så är det väl upp till honom o barnvakten att kunna ha kontakt!

Menar du att jag, som ofta har barnvakt till mina barn pga att jag jobbar skift, varje gång jag lämnar iväg barnen ska kontakta deras pappa o lämna namn, adress o telenr till barnvakten till honom?? Av vilken anledning??
    Det är ju jag o barnvakten (släkting eller vän till mig) som har kontakt - varför skulle pappan behöva nå min väninna eller mamma??

Dessutom fattar jag det som att pappan skulle resa bort med ett av barnen o hälsa på det äldre barnet o sedan lämna de två yngsta hos sin flickvän, men det kanske är jag som har fattat fel?!

Alla på FL är så himla präktiga o barnen ska lindas in i bomull o bara vara med lilla mamsen o papsen - ja, möjligtvis en närstående mormor då!
    En 6- o 8-åring kommer säkert att ha superkul hos pappans flickvän o hennes barn - varför skulle de inte kunna ha det?! Varför skulle det vara så traumatiskt för dem att vara där?!

Jag har varit barnvakt åt vänners barn flera ggr o inte har de barnen suttit i ett hörn o grinat o varit alldeles förstörda efteråt...

Präktiga FL där man aldrig kan tänka utanför boxen....
  • Anonym (Ojoj)

Ts, jag har suttit i din situation...jag säjer bara var försiktig. Jag satt i samma situation som dig och hade åsikter exakt som dig, jag miste mitt barn till pappan på heltid, Nu är jag umgängesföräldrer. Varför? Jo jag tyckte inte heller att det var okey att pappans nya kvinna tog hand om vårt barn själv. Jag skrev om det anonymt här inne så som du gör nu och på något sätt så fick dom nys om bloggen här inne , den användes emot mig i tingsrätten och det var anledningen till att flytta mitt lilla barn, trots att dom är polisanmälda från både bvc,soc mm för misstanke om misshandel. Tänk dig för och här inne är det som bäddat för att bli påhoppad. Tingsrätten ansåg det vara POSITIVT att pappans nya kvinna var så engagerad och att det var det bästa för barnet...se upp..

Svar på tråden Lämna bort barnen till nya tjejen??