• Anonym (mamma)

Lämna bort barnen till nya tjejen??

Vi har domslut på umgänget.
    Barnen ska vara med sin pappa under sportlovet.
    Han ska vara borta ett par dagar och flyga med äldsta tjejen till Göteborg där storastyster bor.
    De andra 2 lämnar han till någon jag aldrig träffat, hans tjej sedan några månader.
    Den 4e flickvännen i ordningen.
    Så de 2 yngre barnen på 8 & 6 år ska bo med henne ett par nätter. 
    De bor alltså inte ihop.
    Hon har inga befogenheter om mina barn alls.

Pappan vägrar kommunicera helt - han har raderat som mail. han svarar knappt på sms och sällan skriver han ett kort brev om hur umgänget varit.

Skulle ni anse detta ok?

• Svar på tråden Lämna bort barnen till nya tjejen??
  • Patio
    Anonym (M) skrev 2014-02-18 21:25:56 följande:
    På vilket sätt är det bättre för barnen menar du? Barnen kanske inte ser det som att bli "överlämpade" utan att de ska få vara ett par dagar med pappas tjej o ha roligt! Men visst; jag kanske också "lämpar över" mina barn till deras mormor kommande helg när de ska åka iväg på en liten resa o roa sig utan mig (även fast jag också är hemma o är ledig - ve o fasa!)??  Om ett par veckor ska barnen vara hos en väninna till mig o hennes barn eftersom jag ska jobba - barnen älskar att vara där o längtar redan efter att jag ska "lämpa över dem" till min väninna! På vilket sätt skulle det vara bättre för barnen att jämt vara med mamma o pappa menar du? Det är väl jättebra om det finns flera bra vuxna i barnens liv!!

Dig kan man tydligen inte diskutera med. Det är en stor skillnad mellan mor och farföräldrar, än på pappas nya tjej... Det bästa är väl att fråga barnet; vill du vara med mamma tills dess att pappa kommer hem, eller vill du vara hos pappas nya tjej? Jag står fast vid min åsikt och lämnar härmed diskussionen...
  • Anonym (M)
    Patio skrev 2014-02-18 21:31:02 följande:

Dig kan man tydligen inte diskutera med. Det är en stor skillnad mellan mor och farföräldrar, än på pappas nya tjej... Det bästa är väl att fråga barnet; vill du vara med mamma tills dess att pappa kommer hem, eller vill du vara hos pappas nya tjej? Jag står fast vid min åsikt och lämnar härmed diskussionen...
    Varför går det inte att diskutera med mig? Detta är ett diskussionsforum o jag är här för att diskutera!

Vad är det för skillnad mellan mor-o farföräldrar o en förälders (nya) partner förutom släktskapet? Förutsatt att de träffar samtliga lika ofta - eller kanske att de träffar den nya partnern mer?

Skulle du fråga mina barn så skulle de med all säkerhet hellre vilja vara hos både mormor o farmor o ett par av mina vänner framför att vara med mig
    Därmed inte sagt att de skulle vilja bo någon annanstans men jag är däremot vuxen nog att inse att det finns andra viktiga o roliga vuxna i mina barns liv än deras mamma.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Malin) skrev 2014-02-18 01:53:52 följande:
    . Men jag tänker att om dem ena föräldern sksa bort borde den andra få "förtur" till barnen. 
    Och då hade pappan fått kritik för att han inte vill ta sitt ansvar under sin vecka/helg utan vill lämna över det på mamman....
  • Anonym (M)
    Anonym (ja) skrev 2014-02-18 21:42:08 följande:
    Och då hade pappan fått kritik för att han inte vill ta sitt ansvar under sin vecka/helg utan vill lämna över det på mamman....
    Jamen precis!

O som jag skrev ovan i tråden; då kan ju aldrig någon mor- eller farförälder få ha sina barnbarn om föräldrarna är skilda o den andra föräldern alltid ska ha någon slags "förtur" på barnen!

Herregud - undrar hur mitt liv skulle ha sett ut om mitt ex alltid skulle vara med o godkänna när jag har barnvakt till mina barn!!
  • Anonym (***)

Hej TS, Även om jag personligen INTE tycker det är rätt - så har pappan det fulla ansvaret för barnen under sin tid. Han har rätt att skaffa barnvakt som han litar på. Du har tyvärr inte rätt att kräva hennes namn/nummer. Det enda du kan göra är att be honom lämna henne ditt namn och nummer om något skulle hända barnernen och hon inte får tag på honom så hon kan kontakta dig. Jag tycker helt självklart att det smartaste av honom vore att be dig ta barnen dom 2 dagarna men du ska veta hur många som då hade skapat en tråd som låter typ: Han ska ha barnen på lovet men ringer nu mig för att jag ska passa dom när han ska till Göteborg och roa sig. Han dumpar över barnen på mig! Han skiter i sina barn...... etc etc etc Det är kanske en sådan reaktion han tror att han hade fått. Men återigen - tyvärr har han rätt att göra som han vill och du kan endast påpeka att du hade uppskattat om han hade bett dig passa barnen och att du önskar att han gör det nästa gång. Du kan även ta upp samma sak på samtal med familjerätten.

• Anonym (otryggt)

Det centrala är väl hur barnen känner inför det hela.

När jag var liten var min pappa extremt mån om att jag snabbt skulle bilda en nära relation till hans partners. Han tvingade mig att ringa upp dem och prata trots att han visste att jag hade telefonskräck och han organiserade så att jag fick sova över hos och åka på utflykter med den nya partnern utan att han var med. Det var extremt jobbigt. Jag hade klarat mig alldeles ypperligt med en betald barnvakt jag inte kände sedan innan, men just eftersom hon var min pappas partner och jag visste hur mycket pappa ville att vi skulle tycka om varandra var jag livrädd hela vistelsen. Jag var så rädd för att oavsiktligt göra henne arg eftersom jag visste att det skulle göra min pappa besviken att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Resultatet brukade alltid bli att pappa tog ett snack med mig efteråt om att jag hade varit så tillbakadragen och tråkig och att jag borde ha ansträngt mig för att ha kul med X. 

Jag kanske var ett ovanligt känsligt barn. Andra hade kanske bara sett nya flickvännen som vilken barnvakt som helst, men jag skulle vara väldigt lyhörd för vad barnen känner i det här läget.

• Anonym (mamma)

Har pratat med soc ang detta och soc skulle kontakta pappan om detta för i detta fall borde han sätta barnens bästa i fokus.

Dvs det kan vara jobbigt för barnen att bo hos henne och pappa borta.

• Litet My

Håller med Patio, det är skillnad på mor/farföräldrar, en stadigvarande partner osv jämfört med en helt ny bekantskap för barnen.

• Slagathor
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-19 15:08:22 följande:

Har pratat med soc ang detta och soc skulle kontakta pappan om detta för i detta fall borde han sätta barnens bästa i fokus.

Dvs det kan vara jobbigt för barnen att bo hos henne och pappa borta.

Men vafan skämtar du? Har du ringt till soc och skvallrat ner dina barns pappa? Herregud! Du gör det ju knappast lättare för pappan att hitta nån att stadga sig med som du påstår att du så innerligt önskar.
  • Anonym (mamma)
    Slagathor skrev 2014-02-19 18:28:21 följande:
    Men vafan skämtar du? Har du ringt till soc och skvallrat ner dina barns pappa? Herregud! Du gör det ju knappast lättare för pappan att hitta nån att stadga sig med som du påstår att du så innerligt önskar.
    Pappan har SOC anmält mig konstant i flera år för allt möjligt och när soc tröttnade ringde hans kompisar/tjejer anonymt in.

Jag har önskat en utredning för att få slut på alt och pappan motsatte sig inte.
    Så vi hade redan kontakt med soc.

Dessutom - de ringde mig för att boka möte. jag passade frågade dem om detta och soc själva sa att de skulle ringa pappan och kunde ta upp detta samtidigt.

Som man bäddar får man ligga - ellerhur

Svar på tråden Lämna bort barnen till nya tjejen??