Quintus Zebra skrev 2014-08-24 15:46:57 följande:
Känns som om du har en svart/vit bild av verkligheten och historien
Är det bästa svar du har på mitt påstående?
Quintus Zebra skrev 2014-08-24 15:46:57 följande:
Men nu är jag ju inte miljöpartist, men visst. Om du skaffar en AK5 och åker och löser IS-situationen först. Så kan jag tänka mig att åka och testa mina metoder i Afghanistan sen!
Varför ska jag åka först?
Soldater har redan gjort vad de kunnat, med vapen i hand, med blandat resultat (våld löser inte allt), så nu är det icke-våldsförespråkarnas tur att visa vad de går för.
Men ISIS, Ukraina och Mali är kanske för farligt för er...?
Quintus Zebra skrev 2014-08-24 16:00:40 följande:
Med svart/vit menar jag t.ex.
Att du är den första jag sett på länge som hävdar att våldsamma metoder har varit effektiva i Afghanistan
Nådde inte Mujaheddin framgång med våld mot Sovjetunionen?
Nådde inte talibanerna framgång att slå tillbaka mujaheddin med våld?
Nådde inte ISAF framgång att slå tillbaka talibaner, Al-Qaida m.fl. med våld?
Hur hade det sett ut och hur mycket hade inte folket fått lida om mujaheddin fått fortsätta sin våldtäkt på landet eller om talibanerna fått fortsätta vid makten?
Och att du kanske borde fråga innevånarna i diktaturen Kuwait hur befriade de är? Speciellt minoritetsfolken
Det hade varit bättre med Saddam Husseins Irak vid makten istället?
Och att din syn på slutet av WWII är nog grovt romantiserad, där Stalin mer eller mindre fick halva Europa och västmakterna stärkte sitt grepp om stora delar av resterande världen.
Nazistmakt och fortsatt utrensning av oliktänkande, handikappade, romer, judar och annat avvikande hade varit bättre menar du?
Jag skulle påstå att i alla fall västra Europa haft det mångfalt bättre.